Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Presentation + kraschade småprogram

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hello Mac Users (and Lovers) wherever you are!
Jag som skriver heter Fred Nilsson och är lycklig macanvändare sedan 80-talet. Mina favoritprogram är PageMaker och RagTime (det senare kan fås gratis via nätet).
Dock har jag sedan en tid tillbaka problem med programmet Startknappar som har havererat och med programmet Kom-ihåg-lappar som också har kraschat. Var får jag tag i dessa program? Vad kan det vara som har förstört dem? Jag fick för en tid sedan installera om systemet (Mac OS 9.1) för det hade havererat, men nämnda program gick det inte att få fason på.
Oha (Om hjälp anhålles)
Fred

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-04 08:05

Hej och välkommen till 99mac!

Det var länge sedan jag körde nian, men du hittar uppgraderingen till 9.2.2 (har jag för mig) som är den sista, bokstavligen, OS 9 versionen på apples hemsida. Där borde väl startknappar ingå tycker jag. Börja titta på översikten över i vilken ordning man måste installera OS 9 uppdateringarna.

Skriv gärna vad du kör för maskin.

Mvh
Henrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-04 08:51

Både Startknappar och Kom-ihåg-lappar följer väl med Mac OS.
När ett program strular där är det mycket sällan själva programfilen som är knas. Det första man får göra är att slänga bort inställningsfilerna för de aktuella program. (Programmapp/Programinställningar)
När det gäller dessa två så har de väl även någon fil där själva datan om vilka startknappar resp lapptexter är lagrad (om det inte är i själva inställningsfilen). De kan vara korrupta och då är det bra att slänga bort även dessa (såvida man inte har jätteviktig info i dom: backa upp en kopia som säkerhet)

Tack för tips

Tack för tipsen till er två som svarade! Jag ska följa era råd så snart jag hinner, och då meddelar jag om det fungerade.
Hälsningar
Fred

Glömde ju

att tala om vad jag använder för dator: PPC 8600/250.
Fred

Ursprungligen av pichia:

Både Startknappar och Kom-ihåg-lappar följer väl med Mac OS.
När ett program strular där är det mycket sällan själva programfilen som är knas. Det första man får göra är att slänga bort inställningsfilerna för de aktuella program. (Programmapp/Programinställningar)
När det gäller dessa två så har de väl även någon fil där själva datan om vilka startknappar resp lapptexter är lagrad (om det inte är i själva inställningsfilen). De kan vara korrupta och då är det bra att slänga bort även dessa (såvida man inte har jätteviktig info i dom: backa upp en kopia som säkerhet)

Nej, de ligger i Systemmapp ---> Programinställningar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-04 20:36
Ursprungligen av Nurell:

Nej, de ligger i Systemmapp ---> Programinställningar.

Ja, hoppsan. Det slant till bland mapparna

1
Bevaka tråden