Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är "prebindings"?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-10 14:12

Har kört OS 10.2 sedan det gick att få tag i den, och den börjar nu att bli lika snabb som en gammal hederlig 7.5.
Den snurrande badbollen är nu igång varje dag -- många gånger.
Har kollat på dom olika "speed-me-up"-applikationer som finns att hämta hem till varierande kostnader, och där skrivs det om att det är viktigt att uppdatera "prebindings". Vad sker då? Har någon provat på dom?
Eller finns det ett enklare sätt att själv göra detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-11 09:32

Prebindings är något som var viktigt i MacOSX10.0 till MacOSX10.1.5… Kör du MacOSX10.2 så är det onödigt att uppdatera prebindnings då systemet gör detta per automatik när den upptäcker att ett program inte har dessa uppdaterade samt vid installation av program. Den enda skillnaden uppdaterade prebindings gjorde i OSX10.1 var att snabba upp uppstarten av programmen.

För att gå in lite löst på vad prebindnings är så är det ungefär så här jag uppfattat det: Det finns en hel del olika resurser program använder för att köras. Dessa resurser tar tid för programmen att hitta. Med prebindings förinställer man inom ett givet program var alla resuser finns, vilket leder till snabbare uppstart.

Som jag uppfattat det också så måste program vara på OSX-hårddisken för att prebindnings-optimeringen skall fungera. Varför kommer jag inte riktigt ihåg, men det är alltså rekommenderat att lägga sina program i PROGRAMMAPPEN på OSX-hårddisken.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-09-11 10:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Som jag uppfattat det också så måste program vara på OSX-hårddisken för att prebindnings-optimeringen skall fungera. Varför kommer jag inte riktigt ihåg, men det är alltså rekommenderat att lägga sina program i PROGRAMMAPPEN på OSX-hårddisken.

Är det så? Iså fall suger det ju åsneballe.

Jag har delat in min HD i 3 partitioner. 10 GB för OS X och diverse Apple-program, 10 GB för test och lek och resten (ca 85 GB) för program, dokument...ja, allt annat helt enkelt.

Jag vill inte ha alla program jag använder i mitt arbete (Adobe-familjen främst) i samma röra som iPhoto, Textredigeraren och alla andra Apple-program.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-11 10:42
Citat:

quote: Jag vill inte ha alla program jag använder i mitt arbete (Adobe-familjen främst) i samma röra som iPhoto, Textredigeraren och alla andra Apple-program.

Varför då? Det måste ju vara bättre än att blanda program & dokument.

Det går ju att ordna upp det genom att lägga programmen i programmappen i mappar, på så sätt får man lite mera struktur i den "röran".

Jag har en egen Applications mapp i min användarmapp som ligger på en annan partition än systemet. Det är dock viktigt att mappen heter Applications om man vill att programtjänsterna skall fungera.

1
Bevaka tråden