Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Freehand 10 ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte bara höra om ngn testat freehand 10 för osx. Vore intressant att höra om det funkar smärtfritt eller tom bra
Är egentligen en illustratoranvändare men efter att ha testat freehand 10 på pc inser jag att det vore lätt att byta...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-06-20 18:04

finns en demo att ladda ned från macromedia sida

mmm jag vet....tänkte om ngn hade testat det... har inte osx själv. än.

• Medlem
  • 2001-06-20 21:22

Laddade hem demot igår och har hunnit testa i ca 10 minuter. En direkt besvikelse var att den inte är byggd på Quarz så det finns ingen anledning att uppdatera från 3.0(Väger ett par meg, snabb som ett skollat troll och kan nästan allt som tian kan) Om man gör banor av en text ser det forfarande ut som skit, det mesta nya verkar vara Flash-skit som ändå är sämre än Flash 5..

mitt omdöme verkar kanske hårt, men jag har bara testat det i tio minuter också, kanske är det bättre än första intrycket.!

/nix

uhhh....synd då. Generellt kan jag inte förstå hur program som gick att köra på en Mac SE 1987 känns precis lika slöa nu för tiden (i nya inkarnationer alltså) på en dator som förmodligen är mer än 100 ggr kraftfullare... skumt.
Hmm det borde inte vara speciellt svårt att skriva ett nytt ritprogram för osx om det riktar sig till användare som bara vill ha bra grundfunktioner utan allt bjäfs...
hmm...kankse ngt man skulle ge sig på :). Btw, kan man få tag i freehand 3 någonstans? är det gratis nu?

Som inbiten Illustrator användare kan jag inte hålla med om att det är lätt att gå över till Freehand. Bezierverktygen (eller hur det nu stavas) fungerar mycket annorlunda, kortkomandon är olika och menyupplägget känns förvirrande i Freehand.

Jag säger inte att Freehand skulle vara sämre men jag skulle inte byta i dagsläget, inte ens för ett Freehand skrivet i Cocoa och Quarts om det skulle funnits.

[ 22 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Tomas Björklund ]

1
Bevaka tråden