Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internt AirPort-kort till vilka modeller?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett internt AirPort-kort, första versionen, som tidigare suttit i en Powerbook G4. Uppgraderar nu detta till en g-version och frågan är då om jag kan sätta b-versionen i någon annan mac som en Cube eller iBook G4? Någon som har svar?

Ursprungligen av robin.z:

Jag har ett internt AirPort-kort, första versionen, som tidigare suttit i en Powerbook G4. Uppgraderar nu detta till en g-version och frågan är då om jag kan sätta b-versionen i någon annan mac som en Cube eller iBook G4? Någon som har svar?

Nej, det går inte. De ser helt olika ut.

Njae, det ska väl visst fungera! Vad jag vet finns det bara 2 olika Airportkort. Ett som heter Airport (och kör på 802.11b) och ett som heter Airport Extreme (och kör 802.11g). Det som heter Airport (det gamla alltså) har jag kört i både iMac (gamla versionen, alltså den som ser ut som en rund teve) och en PowerBook G4 TiBook. Enda skillnaden är att när den satt i iMacen hade man en liten adapter (som följde med kortet vid köp) som man använde när den satt i stationär dator. Eftersom Cube också är "gammal" borde det vara just det kortet som ska sitta i den. Om adaptern behövs eller inte, vet jag däremot inte, men det borde vilken Cubeowner som helst kunna svara på.

Däremot funkar inte det gamla Airportkortet i en iBook G4 - där funkar bara Airport Extreme. (Edit: enligt Kentor nedan funkar det gamla kortet på de allra första iBook G4. Jag säger icke emot ety jag vet inte)

Senast redigerat 2005-04-02 23:39
  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-02 22:19

Gissar att du sätter in ett 802.11g-kort i PCMCIA platsen då det inte går att uppgradera till Apples Extreme kort.
Dessa Macar har möjlighet att köra med Airport v.1 kortet:
iBook "P1" från första färglada till och med iBook G4 som kom våren 2003.
iMac "P7" den första färglada med Slotloading CD till och med iMac G4 som kom våren 2003.
eMac "P69" den första eMac'en.
PowerMac G4 AGP "Sawtooth till och med första PowerMac G4 med Mirror Drive Doors " P57".
PowerMac G4 Cube.
PowerBook "Pismo" till och med Powerbook G4 "P88" kom hösten 2002.

• Medlem
  • 2005-04-02 23:14

Finns det inga tredjepartskort .11g man kan peta in i en TiBook? Det första AP-kortet var ju inte unikt (väl)?

Cube, Pismo, iMac mfl. funkar det i. Till imac tror jag att det behövs en adapter som följde med när man köpte ett Airportkort separat.

1
Bevaka tråden