Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre DNS ?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det lönt att lägga till andra DNS-nummer än de man fått sig tilldelat - i mitt fall Bornet - om det är någon vinst så vilken är den vinsten - tror jag exprimenterat med detta för några år sedan och hade ett som var mot Sunet. Var hittar man sådana? Är det ens värt besväret ? Förmodar att själva surfandet inte blir snabbare och att det bara handlar om första kontakten med själva nätet eller om den egna DNS´en är nere ???

  • Oregistrerad
  • 2005-04-03 19:46

Det är dålig "nätstil" att tjuva på andras DNS:er, men du kan ju lägga upp en egen lokal för de vanligaste url:enra du nyttjar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-03 19:55

Om du vill ha snabbare DNS uppslag sa kan du satta upp en cachande DNS server hemma
och peka dina interna maskiner mot den...

Men varfor? Ar det nagon site som har sloa DNS uppslag?

I vilket fall sa skulle jag inte rekommendera att satta upp en egen DNS med andras domaner,
det fortar lixom vitsen med DNS i och med att deras zon andringar inte kommer att sla igenom hos dig....

...ar i staterna och saknar "aao"...

Ursprungligen av Pär:

Det är dålig "nätstil" att tjuva på andras DNS:er, men du kan ju lägga upp en egen lokal för de vanligaste url:enra du nyttjar.

Oops... tänkte inte så lång men du har ju helt rätt i detta - my mistake

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-04 09:00
Ursprungligen av Olle@mac:

Är det lönt att lägga till andra DNS-nummer än de man fått sig tilldelat - i mitt fall Bornet - om det är någon vinst så vilken är den vinsten - tror jag exprimenterat med detta för några år sedan och hade ett som var mot Sunet. Var hittar man sådana? Är det ens värt besväret ? Förmodar att själva surfandet inte blir snabbare och att det bara handlar om första kontakten med själva nätet eller om den egna DNS´en är nere ???

Om dom DNS-servrar du använder är hårt belastade och får långa svarstider så kan du vinna lite på att ha en egen DNS.

Mitt tips, använd dom du har fått tilldelade....

"If it aint broken, -don't fix it"

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-04 12:51

Du vinner aldrig på att peka ut andra än din egen ISP:s namnservrar. Varför? Jo, för att dom externa namnservrarna känner inte till ISP:ns egna maskiner (som du som kund bara har anledning att känna till och därmed kommer åt). Tex om din ISP har egna NEWS-servrar som är stängda för alla andra (än sina egna kunder) så kommer inte din ISP att berätta det för någon annan (=ingen annan kommer att få svar på frågor om din ISP:s interna maskiner) och därmed så kan du inte fråga någon extern namnserver om ISP-interna datorer.

Man kan också säga att de externa namnservrarna bara får sig tillskickat den information som ISP:n anser att dom har anledning att känna till. En extern namnserver kan inte bestämma själv vilken information som den vill känna till.

Borde det inte rent logiskt och teoretiskt vara den kortaste och snabbaste vägen till den DNS som ens ISP har. Det är ju samma nät. Sen kan såklart vissa DNSer vara bättre än andra, men rent nätverksmässigt.

Eller cyklar jag nu ?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 13:48
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Borde det inte rent logiskt och teoretiskt vara den kortaste och snabbaste vägen till den DNS som ens ISP har. Det är ju samma nät. Sen kan såklart vissa DNSer vara bättre än andra, men rent nätverksmässigt.

Eller cyklar jag nu ?

Du cyklar säkert inte men ändå kortare väg är det ju om man har DNS-server i sin egen dator (ping borde vara "noll").

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-04 14:15
Ursprungligen av Pär:

Du cyklar säkert inte men ändå kortare väg är det ju om man har DNS-server i sin egen dator (ping borde vara "noll").

Visst blir det kortare väg, men din ISP's DNS server har förmodligen det mesta du frågar efter i sin cache och behöver alltså bara skicka svaret till dej utan att behöva göra ett uppslag.
Vilket bör göra att du får snabbare svar iallafall.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 14:25
Ursprungligen av nikke:

Visst blir det kortare väg, men din ISP's DNS server har förmodligen det mesta du frågar efter i sin cache och behöver alltså bara skicka svaret till dej utan att behöva göra ett uppslag.
Vilket bör göra att du får snabbare svar iallafall.

Tyvärr är det sällan så, sen om det är jag som surfar på aparta sidor eller comhem (telia) och glocalnet (telenor) som är kass (finns det några andra?) vet jag inte.

Dock har jag inte orkat fippla med lokal DNS utan jag skickar argmail till supporten istället (med pingresultat till DNS-servern).

1
Bevaka tråden