Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lägga in mer loopar i Logic?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sett att det finns en hel del användbara loopar i Logic Express i "loop browser" som dessutom är tempo oberoende. Kan man lägga in nya loopas själv in i detta bibliotek som oxo blir tempooberoende , dvs uppstyckade på ngt sätt? Finns det ngt prgram för detta eller är det bara att lägga in i ngn Logic Mapp?

Anledningen till detta ör förståss att jag vill browsa mina loopar.
HAr ej kunnat klura ut hur så jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Det finns ett program som heter Apple Loop Utillity, om den installeras med Logic Express kan jag inte svara på men med det programmet så kan du själv skapa så kallade "Apple Loops" av egna ljudfiler.

mm fast det är det jag inte fattar: om man importerar det in i programmet så konverterar den om loopen till aif om man vill + att man kan lägga den i vilket tempo man vill. Men den dyker ju inte upp i biblioteket seanre i logic om man sparar den, den sparar om den till aif på skrivbordet bara.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-04 11:07

Vad händer om du lägger filen i Bibliotek - Audio - Apple Loops - User Loops?

User loops? Harej en sådan mapp?

Om du vill skapa en "Apple Loop" av en egen loop som inte är en "Apple Loop", dvs att loopen får autopitch och tempo-justering så är du tvungen att öppna loopen i programmet "Apple Loop Utillity". I det programmet så får du dels ge loopen ett par kriterier (tonart, orginaltempo med mera) och sedan även ställa in känsligheten för så kallade "transients". Dessa "transients" är riktlinjer/markeringar för programmen GarageBand, Soundtrack och Logic för hur dessa ska justera looparna till rätt tempo.
När du har gjort detta och sparat så har du skapat en "Apple Looop" som autojusteras i ovan nämnda program.
För att lägga till dessa i Loop-biblioteken så gör du på följande sätt:

GarageBand: dra och släpp loopen i loop-rutan. Om du gjort allt korrekt i "Apple Loop Utillity" så kommer GB att känna av att det är en "Apple Loop" och fråga dig om du vill flytta loopen till bilioteket, detta svarar man "Ja" på. Sedan indexeras loopen av GB och ligger därefter i GB loop bibliotek och kommer att anpassa sig efter arrangemangets pitch och tempo.

Logic: För att loopen ska dyka upp i Logic's Loopbibliotek så måste man klicka på "indexera". Nu har jag inte Logic på den datorn jag sitter vid just nu och kan därför inte guida dig exakt vart indexeringen finns, men jag kan kika på det ikväll.

tusen tack! Gör gärna det

OK, det var rätt enkelt i Logic. Om du har en Apple Loop och vill lägga till den i Logic's bibliotek så drar du loopen, alternativt en mapp med loopar, till "Loop browser"-fönstret i Logic.

Då får du frågan om du villl att Logic ska flytta ljudfilerna till sitt loopbibliotek.

Sedan "tänker"/indexerar Logic ett tag och efter det så finns looparna tillagda i bibliotkeket.

Men! Ljudfilerna du vill lägga till måste vara i "Apple loop"-format. Annars säger Logic såhär:

För att göra om sina egna loopar till "Apple Loops" behöver man det här programmet som jag felaktigt ovan döpte till "Apple Loop Utillity", det heter ju faktiskt "Soundtrack Loop Utillity" och följde med installationen av Soundtrack. Vet inte om det ingår i GB eller Logic:

Senast redigerat 2005-04-05 06:12
  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 12:33

Hej!
Om man som jag är dum i huvet och klickar "index only" istället för "move to library" så går det inte att sen lägga till looparna i biblioteket. Och nu vägrar logic att lägga till några loopar alls där.

Det är loopar från garageband jag vill lägga till så det borde inte vara ngt problem med kompabiliteten.
Är det någon som vet hur man tar tillbaka sitt beslut?? Håller på att bryta ihop här.

MVH Lars

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-17 07:02

Jag tror loopverktyget är integrerat i logic 7.1, går att ladda ner för ca200.-

1
Bevaka tråden