Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ikon i xCode samt tutorials

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag är rätt ny till Mac och programmering i xCode/IB/ObjC.
1. Jag undrar hur man gör så att den exekverbbara filen får en ikon. Kan man använda en .png fil som ikon?
Jag har lagt en png fil i Resources i xCode och associerat "Target" IconFile till den här filen.
När jag testkör programmet så visas ikonen i "About" men inte i Dock.

2. Finns det några bra tutorials (gärna på svenska) för xCode? Hittade en ganska bra i dokumentationsmappen (via 99mac) men finns det fler medskickade? Internet? Helst på svenska som sagt.

Ha en bra dag

Jag har inte sett några svenska tutorials. Annars finns det många bra på nätet, Mac Developer och Cocoa Dev Central är två bra ställen att börja titta på.

Annars är alltid en bok att rekommendera, min favorit är "Cocoa programming for Mac OS X" av A Hillegrass. Det finns en sammanställning av böcker på Cocoa.se.

Lycka till!

jocke

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-04 14:55
Ursprungligen av Knutsson:

Hej!
1. Jag undrar hur man gör så att den exekverbbara filen får en ikon. Kan man använda en .png fil som ikon?
Jag har lagt en png fil i Resources i xCode och associerat "Target" IconFile till den här filen.
När jag testkör programmet så visas ikonen i "About" men inte i Dock.

För att du ska få din ikon i dockan måste du göra om den till en icns fil, följer med ett program som heter IconEdit har jag för mig som kan importera din png fil som du gör en ikon av.
Sedan ställer du in i ditt projekt att du ska använda din nyskapade icns fil.

1
Bevaka tråden