Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus i Mail och Adressbok???

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är nu detta för nåt elände?
Helt plötsligt börjag mitt Mail bete sig så här?
Alla adresser och vissa hela mails ser krypterat ut. Öppnade just Adressboken och då uppenbarade sig samma elände. Vet någon något om detta?
Jag använder Panther 10.3.8 på en PB 17" 1Ghz.

Ursprungligen av Erik O.:

Vad är nu detta för nåt elände?
Helt plötsligt börjag mitt Mail bete sig så här?
Alla adresser och vissa hela mails ser krypterat ut. Öppnade just Adressboken och då uppenbarade sig samma elände. Vet någon något om detta?
Jag använder Panther 10.3.8 på en PB 17" 1Ghz.

Ser ut som du har en typsnittskonflikt på gång. Öppna typsnittsboken och kolla om du har någon "•" framför Helvetica Neue eller liknande. Detta problemet kan uppstå ibland när man installerar office som lägger en annan kopia av helvetica i systemet.

ibland räcker det med att man avaktiverar den ena helvetican. Ibland behöver man tömma cachen efter och starta om datorn. Men det varierar från dator till dator.

Tackar!
Mycket riktigt hade jag installerat Officepaketet lagom när detta hände! Kör med Suitcase så jag tänkte aldrig på att kolla Fontbook.
Bockar, bugar och blir ännu mer skeptisk till att installera Microsoft produkter!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-04 23:30

microsoft...

Jag förstår verkligen inte varför Officeinstallationen slänger in massor med typsnitt i användarens typsnittsmapp. Många av dem är dessutom dubletter som redan finns i systemets fontmapp.

Det första jag gör efter att jag installerat office är att ta bort dem, allihoppa. De ligger ju där helt i ondödan och tar resurser. Allt fungerar ändå som det ska och aldrig har några officeprogram klagat på att typsnitt fattas...

Ursprungligen av markus:

Jag förstår verkligen inte varför Officeinstallationen slänger in massor med typsnitt i användarens typsnittsmapp. Många av dem är dessutom dubletter som redan finns i systemets fontmapp..

För att det ska bli så kompatibelt som möjligt med andra office versioner. Så att man slipper fula typsnittersättningar i de flesta dokument. Detta är en fin tanke.. hade den bara fungerat också så kanske det vore bra.

Det här problemet har hängt med sedan OS9 och jag förstår inte hur svårt det kan vara för dem att fatta att de inte ska lägga med typsnitt som redan är en del av systemet. Ok om de kanske slänger med övriga typsnitten men ge oss ett väl synligt alternativ där det står att "nej tack, jag vill inte ha typsnitten installerade".

Ska göra en erase-and-install när Tiger kommer. Mer för att vara tvungen att vårstäda på HDDn än något annat. Ska se om jag då inte kan välja andra alternativ till office-paketet så man slipper denna "folksjukdom"

1
Bevaka tråden