Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla plasma till mac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 21:26

Hej!

Sitter med en nyköpt 42" plasma från samsung. Modellen på plasman är PS-42V4S. Jag har en Dual G4 1GHz och en mac mini 1.25GHz. Köpte en DVI kabel av märket Profigold, 2meter kort. Anslutningen är DVI-D Male - DVI-D Male double-link.

Det blir ingen bild alls. Ingen signal säger plasman. Någon som vet om det går och hur jag skall få det att fungera?

jag har lite funderingar på ifall man skall ställa in upplösningen på datorn med min vanliga skärm innan jag kopplar datorn till plasman. Om det är så, vad skall jag ställa den på?

/Jonas

Jag har hittat i medföljande manual att det inte skall gå att koppla till pc med en tillhörande datorsymbol. På internet hos samsung.com i deras manual står det att det går, men i den svenska medföljande manualen så finns det en klisterlapp som lagts på i manualen över den synbolen med dator och som säger att det inte går genom att ha ett kors över datorn.
Kan det finnas en mjukvara som löser problemet eller fattas det ett stift i själva kontakten tro? Tycker det är helt galet när man köper en plasma för 20 papp och som inte kan koppla sin dvikontakt till en dator...

Någon som vet om det finns en lösning? Kanske det går med vga läge istället?

Senast redigerat 2005-04-04 22:11

Jag har en mac mini inkopplad till en luxor 42" plasma, går utmärkt både via s-vga och DVI. Du kanske har för hög upplösning inställd? Min klarar 1024 * 768 som max, över det blir det också "ingen signal".

• Oregistrerad
  • 2005-04-05 18:56
Ursprungligen av crownswe:

Jag har en mac mini inkopplad till en luxor 42" plasma, går utmärkt både via s-vga och DVI. Du kanske har för hög upplösning inställd? Min klarar 1024 * 768 som max, över det blir det också "ingen signal".

Intressant! Jag har kopplat mac minin till tv och datorn har själv ändrat på upplösningen. Så jag trodde i min enfald att den skulle göra det med plasman med. Så nu skall jag testa både med DVI ingången på plasman samt de nyinköpta s-vga kablarna som jag kopplat mot dvi utgången på datorn som jag hade en omvandlare kopplad till... återkommer när jag lyckats koppla ihop det...

/Jonas

lycka till, låt höra sen hur det utvecklar sig!

• Oregistrerad
  • 2005-04-06 22:46

min plasma klarar 852x480 pixlar. jag hittade ingen inställning i min vindtunnelmac med exakt dessa värden. Så jag tog 640 * 480. ingen signal fortfarande.

Jag har dock både adc kabeln för min datorskärm ikopplad samt plasman till dvi med en adapter för s-vga. Man kanske inte kan ha dem båda ikopplade samtidigt... hmm... skall testa... kan man koppla plasman och dvi kontakter medans datorn är igång? lite orolig att något skall gå sönder.

/Jonas

• Oregistrerad
  • 2005-04-07 00:30
Ursprungligen av Panaga:

Jag har dock både adc kabeln för min datorskärm ikopplad samt plasman till dvi med en adapter för s-vga. Man kanske inte kan ha dem båda ikopplade samtidigt... hmm... skall testa... kan man koppla plasman och dvi kontakter medans datorn är igång? lite orolig att något skall gå sönder.

/Jonas

Jag har nu provat med att bara ha dvi utgången koppladmot plasman med adapter på macens utgång. Inte heller det gav effekt. Däremot lyckades jag med mac mini utan konfigurering koppla den mot plasman. Tidigare hade jag inte tagit s-video läget i plasman. Men vindtunneln vägrar visa sig i plasman. Jag ställde in vindtunnelns upplösning som mac minin hade, utan resultat.

Så just nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra... kanske får ta en natts sömn på det här. Det dumma med mac minin är att jag inte vet hur jag skall lösa det med ljudet.

/Jonas

• Oregistrerad
  • 2005-04-07 01:41
Ursprungligen av Panaga:

Jag har nu provat med att bara ha dvi utgången koppladmot plasman med adapter på macens utgång. Inte heller det gav effekt. Däremot lyckades jag med mac mini utan konfigurering koppla den mot plasman. Tidigare hade jag inte tagit s-video läget i plasman. Men vindtunneln vägrar visa sig i plasman. Jag ställde in vindtunnelns upplösning som mac minin hade, utan resultat.

Så just nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra... kanske får ta en natts sömn på det här. Det dumma med mac minin är att jag inte vet hur jag skall lösa det med ljudet.

/Jonas

Ok!!!

Nu har jag fått det att fungera med mac minin, alltså både bild och ljud. Ljudet kopplade jag från hörluruttaget. Så enkelt att jag inte ens trodde det var sant... hehe.

Så, nu får min vindtunnel vara ifred. Den skall inte agera mediahub, det verkar mac minin vara mer lämpad för.

Jag har alltså en dvi - s-vga adapter kopplat till mac mini. Samt en audiosladd 3.5mm stereo/2 X phono hylsor som jag köpte på ONOFF. samt en lång ljudkabel rca hane i båda ändar. mellan adapter på mac mini och plasman.

case closed.

Kanon, samma som jag kör alltså. Jag har även beställt ett externt ljudkort för att få 5.1 Har fått höra från InLife att Zalmans extrena modell ska fungera, annars får det bli m-box.

Men visst är mac mini en utmärkt mediahubb!

• Oregistrerad
  • 2005-04-07 15:30

Kanon, samma som jag kör alltså. Jag har även beställt ett externt ljudkort för att få 5.1 Har fått höra från InLife att Zalmans extrena modell ska fungera, annars får det bli m-box.

Men visst är mac mini en utmärkt mediahubb!

Hmm, ja med 5.1 ljud så öppnar sig nog fallet igen :/

Men jag har en liten dosa hemma som man kan koppla via usb. dosan kan man i sin tur koppla två mikrofoner och lite diverse anslutningar, rattar och egen strömförsörjning. Den kanske fixar 5.1 ljud för hoppningsvis. Återstår att se när jag skall köpa ljud i framtiden.

/Jonas

1
Bevaka tråden