Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor ang. OpenOffice

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 23:21

Tja alla frälsta

Jag är student och min lilla vita (iBook) används en hel till att skriva på.
Jag använder nu ett program som är gratis som heter OpenOffice (http://www.openoffice.org/) vilket fungerar helt OK.

Läst idag om ett annat program med namnet NeoOffice som även det är gratis.

De båda bygger på "open-source" software (vad det nu är)

Har nu en uppsjö frågor:

Är dessa program lika eftersom de bygger på "open-source"?
Vad är detta "open-source"?
Någon som har testat dessa och kan ge mig en jämförelse?
Någon som kör NeoOffice och kan berätta om det är bra?

Tack för alla seriösa svar

Känner inte NeoOffice, men kan svara dig vad Open Source är.

Open Source heter på svenska öppen källkod, och är precis vad det låter som. Programmets programkod finns tillgänglig, öppen för alla. Stängd källkod är tex. microsofts och adobes program.

Det finns lite olika licenser (användarvilkor) open source-program brukar gå under:
GPL (Gnu General Public License) och BSD-licensen är de vanligaste.

Bara för att två program är open source betyder det alltså inte att de har någonting med varandra att göra.

Du kan läsa mer här:
http://susning.nu/GPL
http://susning.nu/susning.fcgi?action=browse&id=%d6ppen_k%e4llkod&oldid=Open_Source

Jag är också student och skriver en hel del på min mac och jag kan säga att Word 2004 är värd sina 1500 du får betala för Teacher/Student Edition. Känns extremt konstigt att rekommendera MS program men de facto är den svårslagen vad gäller kompabilitet med Windows, och som ordbehandlare och dessutom skön att använda.