Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor ang. OpenOffice

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 23:21

Tja alla frälsta

Jag är student och min lilla vita (iBook) används en hel till att skriva på.
Jag använder nu ett program som är gratis som heter OpenOffice (http://www.openoffice.org/) vilket fungerar helt OK.

Läst idag om ett annat program med namnet NeoOffice som även det är gratis.

De båda bygger på "open-source" software (vad det nu är)

Har nu en uppsjö frågor:

Är dessa program lika eftersom de bygger på "open-source"?
Vad är detta "open-source"?
Någon som har testat dessa och kan ge mig en jämförelse?
Någon som kör NeoOffice och kan berätta om det är bra?

Tack för alla seriösa svar

Känner inte NeoOffice, men kan svara dig vad Open Source är.

Open Source heter på svenska öppen källkod, och är precis vad det låter som. Programmets programkod finns tillgänglig, öppen för alla. Stängd källkod är tex. microsofts och adobes program.

Det finns lite olika licenser (användarvilkor) open source-program brukar gå under:
GPL (Gnu General Public License) och BSD-licensen är de vanligaste.

Bara för att två program är open source betyder det alltså inte att de har någonting med varandra att göra.

Du kan läsa mer här:
http://susning.nu/GPL
http://susning.nu/susning.fcgi?action=browse&id=%d6ppen_k%e4llkod&oldid=Open_Source

Jag är också student och skriver en hel del på min mac och jag kan säga att Word 2004 är värd sina 1500 du får betala för Teacher/Student Edition. Känns extremt konstigt att rekommendera MS program men de facto är den svårslagen vad gäller kompabilitet med Windows, och som ordbehandlare och dessutom skön att använda.

Nåväl, open source eller öppen källkod som det heter på svenska innebär att koden är just öppen, alltså tillgänglig för alla och envar att ändra i och förbättra. Detta till skilland från stängda källkoder som de kommersiella programmen har. Deras källkod är stängd och det är endast de som kan och får ändra i den. Öppen källkodsprogram kan se helt olika ut, det handlar bara om tillgängligheten på källkoden. Exempel på öppen källkodsprogram är Mozilla, Firefox, Camino, Adium(?), Open Office, Thunderbird och en mängd andra. Linux är ett exempel på ett OS som bygger på öppen källkod. MySQL är också öppen källkod.

Så snabba svar på dina frågor blir:
Är dessa program lika eftersom de bygger på "open-source"?
Nej, se ovan.

Vad är detta "open-source"?
Se ovan.

Någon som har testat dessa och kan ge mig en jämförelse?
Inte jag. (psst kika på Word 2004)

Någon som kör NeoOffice och kan berätta om det är bra?
Inte jag. (psst kika på Word 2004)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 00:48

Gått över helt till NeoOffice som jag tycker fungerar strålande! Bra kompabilitet främst med office för windows (blir strul med pict bilder i powerpoint)

Ytterligare ett alternativ till MS Office är

NeoOffice J v1.1

som visserligen kräver X11 installerat, men som uppträder i eget skal. Svenska finns som officiellt språk, åtminstone i programmet. Har inte hunnit kolla om det finns med ordböcker etc. på svenska också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 08:34
Ursprungligen av leonardo:

Ytterligare ett alternativ till MS Office är

NeoOffice J v1.1

som visserligen kräver X11 installerat, men som uppträder i eget skal. Svenska finns som officiellt språk, åtminstone i programmet. Har inte hunnit kolla om det finns med ordböcker etc. på svenska också.

Det sköna med NeoOffice är att den INTE kräver X11 - använder java som någon sort wrapper
runt OpenOffice så att man får lite macigare menyer och utskrifter på vanligt mac sätt. Utskrifter
från OpenOffice är inte lika trivialt...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 09:49
Ursprungligen av Mattias H:

Jag är också student och skriver en hel del på min mac och jag kan säga att Word 2004 är värd sina 1500 du får betala för Teacher/Student Edition. Känns extremt konstigt att rekommendera MS program men de facto är den svårslagen vad gäller kompabilitet med Windows, och som ordbehandlare och dessutom skön att använda.

Jag äger en licens till World som jag köpte när jag pluggade i USA för 10 dollar.
Dock tycker jag att Openoffice funkar helt OK så då är det inte värt att släppa in MR. Gates på iBooken.

Låter kanske lite galet men det känns dock ganska skönt och veta att man klarar sig utan Microsoft.

Tack för all info

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 08:53

Använd Pages!

Word är ett odugligt och otympligt program som krashar precis hela tiden och har miljarder funktioner som man inte kan hitta rätt i, samt triljarder konstiga automatiska funktioner som sätts in på de mest otänkbara sätt när man minst anar det.

Pages däremot, är ett lättanvänt och smart program, helt i Apples anda. Man kan behöva ändra på ett antal jobbiga inställningar först och sen skapa en egen mall för att spara dem i den, men när man har gjort det så stannar det så och funkar därefter alltid perfekt.

Eller, om du bara ska skriva vanlig text - använd den medföljande "Textredigerare". Simpelt, men även mycket lättanvänt, samt har alla funktioner man kan tänkas behöva för vanlig ordbehandling, såvida man inte ska ha med bilder mm också - då blir det svårare.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-04-05 13:46
Ursprungligen av Rajje:

Använd Pages!
<snip>

Var hittar man genuinast Pages?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 15:45
Ursprungligen av rAWTAZ:

Var hittar man genuinast Pages?

iWork '05 (inkl Pages + Keynote) kan man tex hitta på Mactoeket för 744 kr.

eller, om 744 är för dyrt för pilsnerkassan, varför inte ta en titt på ett tyskt integrerat program, RagTime, som finns i en gratisversion, Solo, för 'non-commersial users'. Det är inte crippleware, utan bara en licenspåminnelse som kommer vid varje start. Gratis. Ordlistor kostar €15 styck och installeras i .app-filen.

RagTime Solo

Ojdå, blev visst dubbla svar där... Hoppas du fått klarhet i vad öppen källkod innebär.

Vad gäller min vurm för MS Word har det nog inslag av rationalisering, i freudiansk mening bör tilläggas, då jag själv måhända smått förhastat inhandlade programmet när jag skaffade min iMac. Jag är extremt beroende av windowskompabilitet varför det verkade nödvändigt. Utan krångla till det med alltför långtgående ideologiska argument kan jag säga att jag annars är en varm anhängare av öppen källkod och allt vad som där ingår. Men det är inte alltid man lever som man lär...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-05 19:18

Stänger man bara av lite guider och annat trams, så är MS Word (imho) ett av de bästa ordbehandlingsprogrammen på marknaden! Synd bara att det alltför ofta avfärdas som MS-skräp av folk som inte satt sig in i det.

1
Bevaka tråden