Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tankar kring resebyråer

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lite frågor kring resebyråer och undrar om det kanske finns någon kunskap här på forumet?

- Resebyråer är egentligen mäklare som säljer platser och biljetter genom stora bokningssystem - Amadeus heter ett av dom stora jag känner till.

Vad krävs för att få tillgång till Amadeus-systemet? Hur startar man en resebyrå? Vilka marginaler talar vi om för vanliga biljetter?

Hade varit intressant att få veta mer om detta, är antagligen inte så komplicerat. Några tips?

Hittade detta svar efter lite Googlande:

Att driva resebyrå är roligt, motiverande och tillför en mycket viktig kundnytta till resebranschen. Det är resebyråns jobb att stå på resenärens sida genom hela bokningsförfarandet och se till att resenären gör en så bra affär som möjligt. För att starta resebyrå krävs dock en hel del arbete, pengar och olika former av tillstånd innan man kan börja sälja resor.

1. Om man inte själv har rese- eller turism utbildning i grunden bör man gå igenom en sådan utbildning. Annars bör man anställa personal som gått igenom utbildningen. Det finns bra information på Svenska Resebyråföreingen hemsida på www.srf-travelagent.se om utbildningar.

2. Skall du ställa ut flygbiljetter behöver du en IATA licens. Man måste ha en solid ekonomi och IATA certifierad personal. Om inte bolagets ekonomi är tillfredställande måste man ställa bankgaranti till IATA på ett belopp som de bestämmer utifrån angivna budgetar för resebyrån. IATA ansökan och godkännandet av resebyrån hos alla världens IATA anslutna flygbolag tar minst tre månader om allt flyter prickfritt. Om man passerar kontrollen är det dags at bestämma CRS, eller bokningssystem. Det finns fyra stora system som är olika beroende på vilken marknad man rikta sig till och hur man skall marknadsföra resorna.

3. Resebyrån måste ställa en garanti till Kammarkollegiet för att få driva resebyråverksamhet. Tänk på att om man skall "paketera" resor dvs. sälja flygbiljetter och hotell med endast ett angivet pris så måste man ställa ytterligare garantier till Kammarkollegiet. Kravet på garantins storlek bestäms från fall till fall.

4. Den svåraste delen i jobbet som ny resebyråagent är att ingå alla agentavtal och bli certifierad för att få sälja t.ex. paketresearrangörer. I dagsläget är det nära nog omöjligt att teckna nya distributionsavtal med charterarrangörerna. Man måste också ha bra hotellkontakter samt hyrbilsavtal. Utöver dessa avtal behöver du kunna ta emot pengar på kreditkort samt direktbetalningar via bankerna, det är alldeles för riskfyllt att hantera de stora belopp som resorna betingar kontant.

5. Man bör vara medlem i SRF, Svenska Resebyråföreningen. Ansökan kan göras tidigast ett år efter verksamhetens start. Detta för att man måste visa sig vara en seriös aktör innan man får skylta med SRFs logotyp. Medlemskapet visar kunder och leverantörer att man är seriös.

6. En bra resebyråagent drivs av en önskan att spara pengar åt sina kunder och att alltid hitta bästa möjliga resealternativ utifrån resenärens situation. Det räcker inte att man tycker om att resa. Det gör ju de allra flesta människor.

7. Kostnaderna för uppstart beror på hur mycket garantier, utbildningar etc. som du måste lägga ut. Utrustning i form av arbetsstationer, servrar programvarulicenser etc. Internetkopplingar, telefoniväxel kostar olika beroende på vad du har för krav på prestanda. Den största kostnaden är dock marknadsföring. Som ny resebyråagent måste man tillföra något nytt till marknaden och ha resurser att tala om det. Marginalerna är extremt små och kravet på stora volymer högt om man skall bli lönsam.

Ett hett tips är att först söka jobb på en resebyrå och lära sig hur det fungerar innan man ger sig in i en mycket komplicerad bransch.

Ska du starta en resebyrå?
ballt!

Nja undrade mest hur det fungerar. Jag snackade med en tjej som är "assistant hotel manager" och jag fick lite insyn i hur man ska få bra hotellrum osv. Började fundera på om man kan sköta hela kedjan själv på något sätt.

1
Bevaka tråden