Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva ut postscript-filer i Quark6

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-05 16:15

Jag skriver ut postscript-filer i Quark6 för att senare destillera dem. Har ett dokument på 28 sidor som är fyllt med bilder. Problemet är att Quarken verkar harva igenom alla sidor innan dialogrutan för utskrift kommer upp. Eftersom jag skriver ut en sida i taget tar detta väldigt lång tid. Använder en G5:a 2GHz dual med 1,5 gig ram så computern är det inget fel på. Har testat "spara sida som eps" men kan då inte välja att få med skärmärken. Annars går det mycket snabbare när man sparar som eps.

Något tips?

(Kör InDesign normalt så behöver ingen rekommendation att använda ID)

Senast redigerat 2005-04-05 16:37
Ursprungligen av darios:

Problemet är att Quarken verkar harva igenom alla sidor innan dialogrutan för utskrift kommer upp.

1. Gå in på inställningar under "Quark Express", välj "PDF" ur menyn, kryssa i rutan "Skapa en PostScript-fil som ska destilleras senare".

2. Öppna ditt dokument, Gå in under "Arkiv" och välj "Exportera" "Layout som PDF".

3. I dialogrutan kan du nu välja var du vill lägga din PS-Fil, samt under "tillval" gör du inställningar för skärmärken, utfall, komprimeringar etc. Välj sedan "spara".

4. Nu ska PS-filen skapas. Sen får väl distillern ta över när du vill det.

Jag vet inte om detta var ett svar på för "låg nivå". Men jag förstod inte vad du menade med "dialogrutan för utskrift kommer upp". I tidigare versioner av Quarken gjorde man ju så.

Jag brukar köra via utskriftsdialogen i QXP om jag har flersidiga dokument.
Där kan man ställa in skärmärken, utfall, upplösning med mera. Då slipper man gå omvägen via EPS-fil först.
1. Skrivarbeskrivning = Adobe PDF
2. Papperstorlek, där ställer man in ett format som är större än dokumentets format så skärmärkena får plats. Ställ in skärmärken.
3. Utfallning ställer man in om man har utfallande grejer.
4. Knappen utskrift. Upplösning 1200 dpi, Täthet brukar jag köra med 200 lpi för bestruket papper.
5. Tryck på Skrivare, välj Adobe PDF om den inte redan är vald. Tredje pop-upen, välj PDF-alternativ och den job-option som du vill att Distillern ska köra med. OBS, viktig grej.
6. Tryck på Skriv ut och döp filen och välj plats att spara den på. (Viktigt att inte trycka på Spara som PDF, då blir det bara skit av det hela).
Sen är det klart om en liten stund.

När man sen öppnar filen i Acrobaten kan man dubbelklicka på beskärningsverktyget och kryssa i "Remove white margins", eller vad det nu kan stå i den svenska versionen, på alla sidor. Då skärs allt bort utanför skärmärkena.
För mig funkar denna metod bra och det går fort också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-06 10:07

Jo.. det mesta av detta vet jag. Problemet är att om man sitter med stora dokument med mycket bilder i så verkar Quarken "räkna in" allt i dokumentet innan dialogrutan för utskrift kommer upp, vilket tar lång tid. Det blir mycket tittande på badboll om man ska skriva ut en sida i taget. Däremot går det blixtrande snabbt när man väljer "spara som eps".

Att använda "exportera layout som pdf" har jag inte vågat förut men varianten att istället för pdf ställa in så att det skapas en postscripts-fil var ett bra tips. Tack Lundin.

"Exportera layout som pdf" går ju lika snabbt som "spara som eps".

Detta forum är ju guld värt när man jobbar med grafisk produktion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-06 10:14

Det finns flera sätt att göra samma sak...

Men nåt svar på din fråga har du inte fått: varför tar det sån tid att få upp skriv ut-rutan? Jag har kännt av samma sak då och då men har ingen generell lösning. En grej kan väl vara att se till att alla bilder ligger lokalt på hårddisken och inte på nätverket. En annan är att det kan vara idé att dela upp dokumentet om det är mycket bilder.

Exportera layout som PDF funkar inte särskilt bra, då får du inte med skärmärken och kan inte anropa någon särkskild job option i Distiller.
Jag gör som jag beskrev och gjorde nyligen ett 36-sidigt dokument med massor av bilder, varannan med utfallande färgbild och en massa småbilder och loggor här och där. Mappen som dokumentet låg i var på nästan 1 GB.
Det tog kanske 2 min. för Kvarken att tugga igenom dokumentet, när det sedan var klart var det 24 MB.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-06 14:20

Jodå.. skärmärken kan man visst få med Nurell.
Kopierar i Lundins text:

"3. I dialogrutan kan du nu välja var du vill lägga din PS-Fil, samt under "tillval" gör du inställningar för skärmärken, utfall, komprimeringar etc. Välj sedan "spara"."

Och.. jag får ju en ps-fil om jag gör som Lundin skriver. Den kör jag ju som vanligt genom destillern och väljer den jobotions jag vill.

Den metoden du beskriver Nurell är den jag alltid kört med skillnaden att jag kör en sida i taget. Jag vill ha det så pga. att det är enklare om det blir nåt efterkorr eller fel på någon sida. Dessutom kan det krabba i utskriften på den 19:e sidan i ett 20-sidigt dokument.

HL:
Jag har alla bilder lokalt i datorn och dokumentet är redan uppdelat i 3 delar... men det kan ju iof. delas upp i fler

1
Bevaka tråden