Har gjort lite framsteg nu. Nu har jag ett användarkonto på Macen ("hassan") som det går att ansluta till. Men det går inte att skriva till mappen, och det krävs inget lösenord för att logga in, så jag antar att det är som gäst som det går att logga in från win-datorn.
Rättigheterna är r/w, r, r nu. Ska de ändras? (Ägare och grupp står båda som "hassan".) Säkerhetsmetod har jag ställt om till "USER".
Tack för tålamodet!
Edit: Jag har fixat så att det går att skriva till den delade mappen nu, genom att ställa även rättigheterna för "grupp" och "alla" till r/w.
Det verkar som att det skulle finnas två sätt att ansluta från Windows-maskinen. Antingen genom att lägga till nätverksplats, vilket jag inte får att fungera nu. Jag har för mig att det var så det fungerade första gången jag testade (när jag fick tillgång till hela min användarmapp) och att jag då var tvungen att skriva in lösenord. Nu fungerar inte det, men man kan ansluta genom att helt enkelt ange sökvägen i Explorer-fönstret. Inget lösenord krävs.
Är det någon risk för att folk utanför vårt lokala nätverk skulle kunna hacka sig in på kontot, när det inte skyddas av något lösenord, eller kan man tryggt köra vidare som det fungerar nu? Några problem med att ställa in behörigheten för "alla" till r/w? Det verkar för mig något ologiskt att det inte ska räcka med att sätta rättigheterna för "hassan" till r/w.