Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SD-kort raderar sig själv

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett minst sagt allvarligt problem med min nya Lumix FZ5. Det Kingston Hi-Speed-kort på 256 MB som jag köpt till vill tydligen inte lagra några bilder en längre tid. Inget knussel när jag fotar, men efter en tid som varierar (1 timme till 1 dag) senare har bilderna försvunnit.

Det verkar också som att steget innan totalt försvinnande är att bilderna blir lågupplösta. När jag kontrollerar bilder jag tagit för ett tag sedan händer det ibland att de ser ut att vara maximalt JPEG-komprimerade och lågupplösta. När jag sedan sätter in USB-sladden i PB:n för att kolla om de ser likadana ut på datorn är kortet helt tomt.

Är mitt Kingston-kort kasst eller är Panasonic kinkiga med minneskorten och kräver Panasonic-kort?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 15:25

Vet inte så mycket om ämnet, men har du testat att lågformatera?

How to do? Jag har testat alla formateringsalternativ som finns via kamerans menysystem — finns det fler sätt att göra det? Äger ingen kortläsare.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-08 17:45

Ofta får man ett minne på köpet när man köper digitalkamera, ofta är de för små.
Då köper man större minne i samband med köpet.
Jag undrar om du fick minne på köpet ? (ofta är det 16 eller 32 MB minne)

Om ja, testa denna minne och se hur det går ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 17:43

Nej, det ska isf göras från kameran - gör man det i datorn kan det bli i ett format som kameran inte gillar.
De flesta kameror brukar ha ett alternativ som heter Low format eller liknande.

Men du har testat alla alternativ säger du, så då lär du ha testat det också ...

Ursprungligen av Rajje:

De flesta kameror brukar ha ett alternativ som heter Low format eller liknande.
Men du har testat alla alternativ säger du, så då lär du ha testat det också ...

Jag hittar faktiskt inget annat alternativ än "Format" rätt och slätt. Det är väl en lågformatering, antar jag.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-08 17:56

Om du köpt det nyligen kan du väl gå tillbaka med det?

Jo, jag testar nu med det inkluderade 16 MB-kortet. Än så länge sköter det sig, men samtidigt kan jag inte utsätta det för samma användande när man måste tömma det efter fem bilder.

Jag ska testa det med en kompis kamera och se hur det uppför sig där. Jag vill ogärna skicka tillbaks kortet om det inte garanterat är fel på det och behöva hosta upp 250 kronor i ersättning.

1
Bevaka tråden