- Gäst
- Oregistrerad ●
Jag ska installera Linux på min PowerMac G4 400 MHz. Efter att ha meckat runt en hel del i terminalen sedan OS X kom så har jag blivit mer och mer intresserad av Unix/Linux och blivit imponerad av hur mycket man kan göra när man väl lär sig hur allt funkar.
Vilka versioner av Linux finns det för Mac-datorer? Vilken är bäst? Och varför det?
Eller om det inte finns nån som är uteslutande bäst, vad är bra med de olika?
Debian rockar. Bästa installationssystemet för program i detta universum.
Nu var det visseligen ett bra tag sedan jag installerade Linux på en Mac, men då testade jag LinuxPPC och Yellow Dog Linux. Jag tyckte att YDL var klart bäst. Men sedan finns ju Mandrake (som jag tycker är bäst på x86) och SuSE också, och Debian och Red Hats egen.
Kan inte rekommendera Mandrake, jag har kört det nu ett tag på min peze. Men den installerar för mycket och allt är för grafiskt, utan att för den skull vara bra.
Satsa på SuSe eller Debian istället.
Debian är f.ö. inte alls särskilt krångligt att installera om man följer installationsanvisningarna:
http://www.debian.org/releases/stable/powerpc/install
Det enda som kan vara lite svårt att greppa är hur man ska partitionera hårddisken, men det gäller ju för alla andra Linux-distributioner också. Själv hade jag inga problem alls med att komma igång med Debian-installationen när jag följde anvisningarna.
//samuel -- som håller på att befria en stackars Dell från Red Hat-träsket just nu
Visst tusan, det har du ju rätt i... undrar vilken distribution jag egentligen tänkte på?
//samuel -- virrig som vanligt
Edit: Lyckades besvara min egen fråga. Tänkte såklart på Slackware, men den finns ju bara till x86, Alpha och Sparc
[ 27 November 2002, 21:12: Meddelandet ändrat av: Samuel Kvarnbrink ]
Wow. Schysst respons...
Debian verkar ju vara det som "de flesta" tycker är bäst. Eller finns det någon som har invändningar?
Blir svaret på vilken Linux man ska köra annorlunda, om man ska köra datorn endast som klient eller endast som server?
Vilket är lättast o använda för en novis då?
Novis? Well, jag skulle nog satsa mina cent på SuSe eller Mandrake som kommer med 9.1 PPC snart.
Debian har som sagt det absolut bästa verktyget för att installera nya program, uppgradera systmet eller bara uppdatera enstaka program. Det finns liksom inte konkurrans.
Yellow Dog Linux har APT för RPM med i sin distro från början. Det fungerar inte lika underbart som på Debian, men det är ändå bra mycket bättre än urpmi, rpm och andra redhat-baserade paketinstallationer.
Kör Debian om du är intresserad av Linux. Är du bara lat och vill se hur Linux ser ut så är nog Yellow Dog Linux enklare att installera och konfigurera.
Det brukar sluta med att man har installerat alla distros ett par sju gånger innan man hittar sin egen distro.
Ett annat alternativ kan ju vara OpenBSD.
quote:Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Eller Darwin, för att stödja Apple alltså. Någon annan anledning finns nog inte.
Hmmm Ja... Jag är ingen Unixexpert, men mina polare som är det säger typ att.. "Lunix är ett uselt hack av finnen, medans BSD är ett riktigt system"
Tänk också på att Linux distrona ligger tätt efter Windows när det gäller säkerhetshål...
quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Hmmm Ja... Jag är ingen Unixexpert, men mina polare som är det säger typ att.. "Lunix är ett uselt hack av finnen, medans BSD är ett riktigt system"
Det unix-puritaner brukar ha emot Linux är att det i en del avseenden är rätt rörigt och spretigt, åtminstone om man är van vid BSD, Solaris eller AIX. Graden av rörighet varierar däremot en hel del mellan distributionerna; t.ex. kan ett Debian-system vara nästan lika välordnat som vilken "traditionell" Unix som helst, medan Red Hat i alltför många avseenden är en enda soppa.
Själv tycker jag däremot inte att det är riktigt motiverat att kalla Linux ett "uselt hack". Även om Linux inte riktigt är som andra barn, så har det en hel del andra fördelar om man jämför med BSD. T.ex. får man med Linux ett större urval av filsystem, och snabbare sådana dessutom...
En linuxfantast jag känner kör och rekommenderar Debian, trots att han hade stora problem att installera det på sin nya iBook i somras. Men det var värt strulet tyckte han och nämnde just installationssystemet som en av de mest beroendeframkallande bitarna hos Debian.
Kan tillägga att han *inte* har någon variant av Mac OS installerat, utan endast Debian. Även om det inte var meningen så från början...
(OBS! Innan någon läser bör man veta att jag ägnat typ 2-3 timmar åt Debian, inkl. installation)
Om du installerar Debian på en PowerBook G4, vill jag gärna ha konfigurationen för Xfree som är det enda som är kvar (tror jag).
Har helt enkelt inte tid att fippla med detta just nu.
I övrigt så tyckte jag inte att det var svårt att installera, fast det var rätt mycket frågor som jag tog default-alternativet. (Och det är nog bara X-systemet som inte fungerat out-of-the-box. Peppar,peppar...)
[ 28 November 2002, 22:19: Meddelandet ändrat av: jozza ]
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Varför spendera tre eller fyra timmar på Debian när du installerar Mandrake eller YDL på 25 minuter?
Kanske för att det helt enkelt är värt det?
Jag skulle inte installera XP på min iBook även om det gick på tre sekunder...
[ 28 November 2002, 22:41: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]
quote: Jag skulle inte installera XP på min iBook även om det gick på tre sekunder...
OK, jag förstår vad du menar. XP är verkligen slött. Win2K är bättre. Men nu var det Mandrake och YDL jag menade.
[ 28 November 2002, 22:58: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Varför spendera tre eller fyra timmar på Debian när du installerar Mandrake eller YDL på 25 minuter?
Är helt enkelt inte är intresserad av YDL och Mandrake
Det är apt-grejerna jag är intresserad av.
(På PC:n kör jag redan Mandrake och vill helst pröva något annat.)
Själva installationen tog nog inte mer än en halv timme-45 minuter. Sedan pulade jag 1,5 timme med att få igång x-servern
Ingen som har testat Gentoo (gentoo.org)? Jag har hört att det är ett ganska trevligt OS. Tänkte testa det på min 867 DP. Hur funkar olika Linux på nyare burkar typ min egen? Vilken har de senaste grafiska gränssnitten (KDE, Gnome, osv). Jag vill iaf inte sitta och editera textfiler för att ställa in DNS, mus mm, jo förresten kanske lite.
Någon som har installerat Linux på en Mirrored Drive?