Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jaguar skruvar till privilegier?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan jag uppdaterat ett par maskiner till 10.2 här på jobbet har jag upptäckt något märkligt:
När jag skapar en ny mapp på vår server från en maskin med 10.1.5 får gruppen både läs- och skrivrättigheter, precis som det var tänkt. Men om jag skapar en ny mapp från en 10.2-maskin får gruppen bara läs- och inte skrivrättigheter!
Har något hänt i uppgraderingen, eller har jag missat att konfigurera något? Hur ställer man om defaultprivilegier på klientdatorerna?

Mer info: Servern är en OS X Server 10.1.4. Klienterna använder enbart lokal Netinfo, men loggar in i samma defaultgrupp (gid 100). Servern (och samtliga mappar) har fullständiga rättigheter för både ägare och grupp.

Jösses. Det här är tredje tråden jag skapar på kort tid, där jag ber om hjälp, och nollan lyser lika kraftigt här som i de andra två. Är jag osynlig? Är det någon som ser mig? Är det ingen som har något tips? Eller någon kommentar?

Jag ser dig, men kan pga. bristande kompetens inte hjälpa dig denna gång.

Bekräftelse på att jag faktiskt existerar är i alla fall en liten hjälp.

Alltid kan man göra någon glad!

/M

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-13 08:21

Jag har också upptäckt lite skumma grejer mot vår win2k-server. Om jag skapar en ny mapp direkt på servern så får alla läs- och skrivrättigheter på den mappen. Om jag istället kopierar en mapp från min dator till servern så får den mappen ärvda rättigheter från mappen ovanför i hierarkin på servern.

Mysko...

Btw, jag sitter på 10.2.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-13 14:06

Vet inte vad det kan bero på. Kollat din umask på servern och klienten?

Annars får vi hoppas på en uppdatering till 10.2.1

/glemme

• Oregistrerad
  • 2002-09-13 14:59

Enligt den info jag fått ifrån Apple skall man köra 10.2 på servern med om man uppgraderar klienterna för att undvika vissa problem...

Sen avd för problem de talar om, det säger de inte mycket om...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Enligt den info jag fått ifrån Apple skall man köra 10.2 på servern med om man uppgraderar klienterna för att undvika vissa problem...

Okej... tyvärr har vi inte budget för att köpa en fullicens till just nu.

Jag satte umask till 0 på både server och klient - ingen skillnad.

1
Bevaka tråden