Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar program i OSX?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Min mini kom igår och gud vad fin den är
Jag älskar verkligen detta fina OS och gottar mig i alla dess grafiska funktioner men nog om det.

När jag laddar ner ett program tycker tydligen OSX att det är jätteroligt att på något vis skapa en virtuell hårddisk av programmet. Ni som kan OSX bättre än mig kanske vet ad jag menar. Denna virtuella hårdisk går att "mata ut" då försvinner programmet. Går det inte att bara lägga in programmet i en mapp utan att skapa en virtuell hårddisk som på PC

Sedan undrar jag hur man bestämmer vilka program som skall synas här nere i startraden eller vad det heter.

Hur gör man föressten ett backslash tecken på den här grejen?

Ha de gött!

/Staffan

Dra programmet ur "den virtuella hårddisken" , företrädesvis till mappen Program - voila ! Sedan kan du slänga disk imagen...

Samma sak med "docken" i botten på skärmen, dra och släpp saker du vill ska vara där - vill du ta bort drar du bara ur ikonen och släpper på skrivbordet - poff! ( bokstavligen )

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-08 17:57

skift-alt-7

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-09 08:46

För att förklara lite tydligare: OSX-program kommer ofta "förpackade" i såkallade disk images, eller skivavbilder, när man laddar hem dem från nätet. De har filändelsen .dmg. När du dubbelklickar på denna monteras skivavbilden, ungefär som en diskett eller CD monteras när du sätter in en sådan i datorn. Sen är det bara att kopiera programmet som ligger däri till Program-mappen på datorn, så är programmet regelrätt installerat. Sen kan du, som ovan sagt, göra dig av med skivavbilden om du skulle vilja.

Tackar så mycket. Detta hjälpte.

Tack

1
Bevaka tråden