Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad behöver man för Mac OS X

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2001-07-06 23:40

Jag är en pc nörd som funderar på att prova på mac os x.
Men vad ska man ha för mac för att kunna ha något praktisk nytta av mac os x?

512 mb minne?

  • Medlem
  • International user
  • 2001-07-07 00:39

Minst en G3 300 MHz och 128 mb ram säger jag.
Ska det flyta på (enligt min mening) så ska man ha minst en G4 450 och 256 ram...

[ 10 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: glemme ]

En regel är i alla fall: Ju mer minne desto bättre!! Det blir rappare faktiskt.

Jag sitter på en PowerBook G3 (firewire) på 400 MHz och har 384 MB minne... funkar bra men givetvis går det bättre med en G4:a och ännu mer minne.

For den versjonen som er ute nå (.4), så anbefaler jeg 512 MB RAM, og 733 MHz single prosessor/450 dual!
det KREVER, men vi får håpe at 10.1 gjør noe med det

Jo, Altivec-chipet i G4:a processorn accelerar Quartz-grafiken vilket innebär att hela OS:et känns snabbare på en dator med G4:a processor.

  • Oregistrerad
  • 2001-07-08 15:45

Hur är det då med nya iBooken, flytter grafiken bra där?

  • Oregistrerad
  • 2001-07-08 17:09

Går väl rätt okej på nya iBooken - men jag rekommenderar OS 9 framför X på den..

Jag kör själv OS X på den nya iBooken och det tycker jag rullar på rätt hyffsat. Man märker dock att effekterna som genie (suga ner ett fönster i dockan) är lite segare än på en dator med G4 och Altivec-chip. Hoppas Apple släpper 10.1 den 17:e Juli och att det då blir ORDENTLIG fart i det.

RAM är skitbilligt nu! Köp 512 MB RAM minst när man ändå är i farten.

G3/500 räcker inte, som OS X är uselt grafikaccelererat idag. (10.0.4)

G4/500 minst och 512 MB RAM eller mer och Radeon/GF2MX/GF3 och gärna en fet SCSI-disk med fett SCSI-kort då detta avlastar processorn.

Annars funkar 9.1 tokbra på min G3/350 med 448 MB RAM och 12 GB 5400 rpm disk och 16 MB VRAM på ATI Rage 128 på PCI 66 MHz-buss.

OS X behöver "fetoptimeras"!

Kan dock konstatera att Apple har optimerat OS X från 10.0.0 till 10.0.4. På min G3/500 PowerBook med Rage 128 Mobility med 8 MB VRAM på AGP 2x-buss och 256 MB RAM så är det faktiskt "mycket snabbare".

Tyvärr är det inte tillräckligt snabbt ännu.

Jag är övertygad om att Apple kommer att fortsätta att optimera OS X för G3:an.

  • Oregistrerad
  • 2001-07-09 20:02

Jag har kört Os X på min PB G3 450 mhz sedan betan släpptes. Kör även Os X på min G4 Cube. och visst märker jag en liten skillnad. Men det fungerar utmärkt på PB´n
Tycker inte att det är för slött och är du gammal pc nörd så är du inte främmande för terminal operativ.
Minne är det som man aldrig kan ha för lite av!!
Se till att installera på en renformaterad maskin.

[ 09 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: MacMicke ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: MacMicke:
Jag har kört Os X på min PB G3 450 mhz sedan betan släpptes. Kör även Os X på min G4 Cube. och visst märker jag en liten skillnad. Men det fungerar utmärkt på PB´n
Tycker inte att det är för slött och är du gammal pc nörd så är du inte främmande för terminal operativ.
Minne är det som man aldrig kan ha för lite av!!
Se till att installera på en renformaterad maskin.

[ 09 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: MacMicke ]

Jo, för lite minne kan du ha, däremot för mycket kan man aldrig ha

  • Oregistrerad
  • 2001-07-10 13:23

Hmpfff!!! Ibland slinter fingrarna så stavning och ordstäv hamnar helt åt pepparn :rolleyes:
Självklart ska det va som Mårten säger!

"App app app app app, nu fick jag vatten på mitt kuvert...
Du anar ugglor som får kläder..."

Jag kör OS X 10.0.4 hemma på en 400mhz G3 med 512 MB minne och det flyter betydligt bättre än på min G4/400 som jag på jobbet med 384MB minne.

Hemma har jag UW SCSI med 10.000 rpms diskar och jag tror att det snabbar upp hastigheten rejält.

Var som är skumt är att anden (Gienie) flyter bättre här hemma på min G3.

  • Oregistrerad
  • 2001-07-11 11:23

Jag har upplevt liknande inkonsekventa hastighetsskillnader. Har kört Os X på ett antal olika maskiner, och det är inte nödvändigtvis den med värst processor som lirar bäst. Även om man överlag kan säga att mer datorkraft (minne och processor) alltid är bättre.
Skillnaderna mellan maskinerna kan bero på vad för tillbehör som sitter i scsi kort, grafik kort, etc.
En stötesten för de äldre G3orna är ju avsaknaden av riktiga drivare för ATI kretsarna. Det får Aqua att se långsamt ut.

Ni får heller inte glömma den diskussion som förs kring "bind":ningen som görs då man installerar Developer CD:n som medföljer. På min G3 350 B/W så blev det en förbättring bara för att jag installerade Developer CD:n...det var iofs under 10.0.1 eran *s* och jag vet inte om bind:ningen görs nu när man uppgraderar. Men det är inte säkert. Testa och installera den så kanske ni ser en förhöjning av prestanda.

Är det kanske så att det okonsekventa ligger i att du installerat Dev CD:n på din G3:a men inte på G4:an?

[ 13 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Atrus ]

  • Oregistrerad
  • 2001-07-13 21:27

Alla mina maskiner får developer kittet installerat. Den första 4k78 versionen gjorde ingen prebind vid installationen. Samtliga uppdateringar gör en prebind. Om man installerat mycket ny programvara efter senaste installation så kan man göra en prebind utan att installera Dev CD´n. Saxat från Apples TIL: ""Optimizing" refers to the execution of a process called "update_prebinding," which allows applications to open faster by precalculating the address information of system data the applications use. This optimization is performed on the Mac OS X startup disk when Apple updates certain System components. Though update_prebinding may be executed manually, it is not necessary to use it at any other time."

1
Bevaka tråden