Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnitt på 1910-talet

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på med en teknikhistorisk site som behandlar flygverksamhet undet 1910-talet. Sidheadern/rubriken skall ha ett typsnitt som var gångbart då.

Scannat in 2 avsnitt från en handbok som exempel.

Någon som har åsikter om vilket typsnitt jag skall använda, drabbas av "selektionsångest" när jag skall välja

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-04-09 12:10

Spontant den undre eftersom den inte förmedlar samma negativa underton som jag personligen tycker att den övre gör. Den övre stilen är helt enkelt söndertrasad av historien på samma sätt som att nog väldigt få skulle döpa sitt barn till Adolf.

Den övre fick mig också att helt spontant tänka på nazi-propaganda, och det innan jag lästa ranas inlägg.

/M

Var kanske lite oklar i mitt inägg, behöver alltså tips om vilket snitt jag skall välja ur min egen macs innehåll (eller en kompis som har många fler).

Skall alltså tillvera en header för webben, 2 rader.
Så här ungefär:

[CENTER]Stig Kjellmans Aeroplanfabrik
Flyghistoria 1910-1920[/CENTER]

Headerns höjd 60 px totalt.

Det blir 5 eller 6 olika texter och årtal. Därför kan jag inte använda det begränsade antal tecken jag kan scanna in. Vill ha tag på ett san seriff-snitt som avändes under denna tidsperiod.

Det är mycket tyskt som associeras med Adolf och kompani. Frakturtypsnitten användes flitigt på 30-talet, men 1940 bedömdes de som "judisk" och användes inte längre.

Ta den övre. Fungerar bättre som rubrik ur ett rent estetiskt perspektiv. Ett tips om du är osäker annars är att kolla på dagstidningar från 1910-1920 för att se vilket typsnitt som var populärt som rubriker. Tidskänsla på rubriken gör mycket.

Jag har inte så bra koll på typsnittshistorien men jag tycker Copperplate Regular kunde passa.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-09 15:00

Ber att få påpeka att nästan alla "klassiska" snitt som används skapades redan i början av förra seklet. Det som ofta är iögonfallande när man kollar gamla trycksaker är inte själva snitten utan istället hur man kernat/spärrat tecknen ganska glest p.g.a. blysättarnas s.k. "kast" som inte gav möjlighet att sätta bokstäverna tätare. Dessutom handlar det ofta om kombinationen av snitt som t.ex. att man ofta valde flera snitt som var lika, t.ex. både Times, Garamond och Bodoni på samma sida, eller att man laborerade mycket med kursiva snitt. Kolla också in hur man körde med tidstypisk garnering (streck, ramar o annat).

Ett snitt som jag tycker funkar klockrent för att ge gammal känsla, även om det inte ser ut som dina exempel, är Bernard MT. http://www.myfonts.com/fonts/agfa/bernard-mt/
Vill du, så kan du ju "repa" det litegrann också, för att skapa en känsla av patina.

Ursprungligen av Danne V:

.....tycker funkar klockrent för att ge gammal känsla, även om det inte ser ut som dina exempel, är Bernard MT.......

Hittade en gratis TT på nätet, "Hoboken" var namnet. Liknar Bernard MT. Egentligen skulle jag vilja ha "Hobo" som skapader runt 1900 av Morris Fuller Benton. Men det finns ingen budget för detta.
Typsnitten efter jugend-perioden tillkom under Art Nouveau-peroden och var klar protest mot ornamnetiken.
Bifogar exempel.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-09 19:48
Ursprungligen av Stig Kjellman:

Hittade en gratis TT på nätet, "Hoboken" var namnet. Liknar Bernard MT. Egentligen skulle jag vilja ha "Hobo" som skapader runt 1900 av Morris Fuller Benton. Men det finns ingen budget för detta.
Typsnitten efter jugend-perioden tillkom under Art Nouveau-peroden och var klar protest mot ornamnetiken.
Bifogar exempel.

Den var väl fin!
En annan som ger bra känsla är Casablanca, även om den kanske förefaller ännu äldre:

1
Bevaka tråden