Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX toksäkert!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-09 09:56

Har funderat lite på det här med OSX säkerhet, vi är ju inte så många i det stora hela som kör OSX men samtidigt blir det massor av miljoner OSX burkar i hela världen och de flesta av oss har inte inte installerat någon form av skydd.

De som tycker om virus, spam och andra otrevligheter har ju då massor av "oskyddade" burkar att bedriva sin verksamhet via, de är ju inte dummare än att de har sett den möjlighet och gjort försök att använda Mac-burkar för sin verksamhet och misslyckats.

Alltså jag tror att OSX är väldigt säker då jag inte har hör talas om att man använt Mac-burkar i oegentligt syfte.

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-09 11:19

Jag tror verkligen också på MacOS X förträfflighet, men vad händer den dagen då alla PC ägare är så förbannat trötta på att höra macanvändarnas mallighet så de helt enkelt går ihop och gör ett virus som slår ut hela macsläktet. Hehe... Uschhh..... Tja, vi får väl se hur det går.

Hade en lånad bärbar PC hemma häromsistens (jag sov dåligt på nätterna när den stod på mitt rum). Hur som helst var den en ahhaaa upplevelse, där jag mer än någonsin blev övertygad om macens förträfflighet. Surfade lite på webben på PC:n för att prova, och det var bannemej säkerhetsvarningar om virus på var och varannan hemsida. Katastrof...

Är det inte så att virus teoretisk sätt inte fungerar i OS X? Man måste mata viruset med sitt admin-lösen, eller något? Rätta mig om jag har fel...

Har för mig jag läste någonstans om en tävling; $25 000 till den som skapar ett virus till OSX. Eller kanske det var $2500. Nåja...

J.

Ursprungligen av Jonathan:

Är det inte så att virus teoretisk sätt inte fungerar i OS X? Man måste mata viruset med sitt admin-lösen, eller något? Rätta mig om jag har fel...

Har för mig jag läste någonstans om en tävling; $25 000 till den som skapar ett virus till OSX. Eller kanske det var $2500. Nåja...

J.

Det är ingen omöjlighet att skapa virus, trojaner för Mac OS X. Dels är mycket i Macens system baserat på Open Source koder vilket betyder att källkoder är tillgängliga för de allra flesta. Vilket borde underlätta en hel del.

Det svåra i det hela är att skapa ett så effektivt program så att det verkligen gör nån skada. Dels behöver du root access till systemet. Eftersom det är standard avstängt på OS X klienterna. så det gör det hela lite svårare. Kombinera detta med "Unix" sättet av rättighetsägandet av filer, mappar gör det betydligt svårare att påverka saker.

Sen är BSD Unix vilket är en del av OS X vilket är känt för att vara en av de säkraste system så...
Detta är några av orsakerna varför det är få eller färre virus på olika unix-systemen.

• Medlem
  • 2005-04-09 18:26

Man måste inte alls ge trojanen sitt admin lösenord..
Det finns ett säkerhetshål i sudo. Sudo är nämligen global som default, och loggar till system.log, som kan läsas av alla program. Det innebär att ett program kan installeras utan admin funktionen och sedan bara vänta tills användaren använder sudo. Och sen kan trojanen göra vad den vill.
För att ordna detta kan man lägga till följande i /etc/sudoers, under defaults.
Defaults:ALL !syslog
Defaults:ALL logfile=/var/log/secure.log
Defaults:ALL tty_tickets

Är man extra försiktig så kan man även ändra sudos giltighetstid, men det är lite opraktiskt..
Defaults:ALL timestamp_timeout=0

För att ändra i sudoers filen så kör man "sudo visudo". Visudo använder vim som texteditor, har man inte använt vi förut så räcker det med att veta att man trycker "i" för att komma till inmatningsläget, när man skrivit klart trycker man [ESC] och skriver ":wq".

EDIT: vill man läsa mer så kolla
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=118878

1
Bevaka tråden