Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ARD 2.1 prestanda - när kommer ARD 3.0?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter och jobbar med våra servrar och blir minst sagt frustrerad över hur dåligt ARD 2.1 fungerar.

Min internetförbindelse är begränsad till 256kbit/sek men det är ju ändå nästan bredband, eller hur?

- I terminal services (jag använder Microsoft Remote Desktop Connection på min Powerbook) mot en Win2k server har jag en mycket bra uppkoppling där det är lite lag med 256 färger och 1024x768. Man märker knappt att man kör på en annan dator förutom vissa grafiska detaljer.

- I ARD 2.1 tar det 15-20 sekunder att rita upp inloggningsfönstret! Tvingas gå ner till svart/vitt för att överhuvudtaget kunna använda ARD. I gråskaleläget har jag cirka 5 sekunders fördöjning ifrån att jag drar markören över ett objekt innan den reagerar. Helt hopplöst och går endast att använda till dom mest enkla grejerna i paniksituationer.

- En annan detalj som irriterade mig extremt mycket var att ARD inte kunde verifiera mitt login och lösenord. Jag jobbade som tusan med att dubbelkolla brandväggen, kolla att rätt portar var öppna och att jag verkligen anslöt till rätt server. Jag var på väg att ge upp när jag gjorde "control computer" fast att ARD sa att den inte kunde ansluta, fungerade direkt!

Fråga: Tror ni ARD 3.0 kommer använda Citrix som grund (verkar vara det enda som fungerar) eller finns det begränsningar i operativsystemet som skapar problem?

• Medlem
  • Lund
  • 2005-04-29 14:22

Provat om det är någon skillnad med 2.2?

ARD är inget kul. Fungerar OK om man har mycket bandbredd. Tror inte att bristen är operativet utan snarare programmet, det är ju rappt med VNC eller Timbuktu.

Om du vill ha en kommersiell lösning så är Timbuktu ett alternativ. Och om det bara handlar om att kunna styra dator så rekommenderar jag OSXVnc på server och COTVNC (Chicken of the VNC) som klient. VNC klienterna går ju dessutom att köra mot en dator med ARD om man bara aktiverar det.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-04-29 17:16

Nåja, prestandan i Timbuktu är inte ett skvatt bättre än ARD, snarare tvärtom. VNC är inte snabbare det heller, ens på "PC".
Begränsningarna ligger med absolut största säkerhet i operativet, eller snarare i Aqua-motorn. Aqua förlitar sig benhårt på GPUn för stora delar en GUIet. När man ska skicka det över nätet, ja, då blir det inge bra. Att Windows känns rappare beror till stor del på att GUIet är synnerligen enkelt uppbyggt (rent GPU-mässigt) samt att man faktiskt hade TS-delen i tanke redan från början. Vi får väl se hur snabbt det blir med allt grafiskt lull-lull i Longhorn, när nu det kommer.
Ett enkelt test är ju att köra OSX på en gammal G3a med PCI-grafik, genast bllir GUIet rysligt långsamt. Tänk då när man byter PCI-bussen mot en 256kbit-lina, ja, då blir det inte mycket kvar.
Trots detta tycker jag ARD är suveränt. Jag har kört det sen den tiden då det hette ANAT istället, det hjälper min dag något alldeles otroligt. Säkerligen skulle det gå att göra snabbare, men så fort man är ifatt med ARD så har Aqua blivit mer krävande.

Ursprungligen av bollman:

Nåja, prestandan i Timbuktu är inte ett skvatt bättre än ARD, snarare tvärtom. VNC är inte snabbare det heller, ens på "PC".

Kör just Timbuktu och VNC mot flera kunder där det absolut inte har gått att jobba i ARD eftersom jag ibland får en musfördröjning på 5 min som gör att det inte går att jobba med men det går däremot alldeles utmärkt både med Timbuktu och VNC.

Det går däremot alldeles utmärkt när jag sitter på 10Mbit:s lina att köra över nätet med ARD. Detta mot Xserve som i de andra fallen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-01 08:36

Jag skapade ett nytt inlagg om ARD: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=74922
Vet ni nagot om detta?

• Medlem
  • Lund
  • 2005-05-03 09:50

Man kan ju numera även ställa in så att man kan styra en ARD-klient med en VNC-klient. Någon som provat om det är någon prestandaskillnad?

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-04-29 17:17

Vad gäller Citrix som grund så tror jag inte ett dugg på det. Citrix bygger ju bara vidare på befintlig TS-teknik. Att skriva om det för Mac, inte en suck. Dessutom som sagt, så tror jag att begränsningarna ligger i Aqua, inte i ARD.

Nu kör jag ARD 3.0 och det är tyvärr ungefär lika illa som tidigare. Det fungerar ju om man ska fixa en snabbgrej men inte att använda som arbetsmiljö vid serverarbete. Trist!

Dra ner färger till första steget på svartvitt så fungerar det att arbeta och och dra upp den till färg när det behövs. Jag kontrollerar och arbetar med ett flertal serverar på det sättet.
Med ARD 3 ska sägas också.

Ska även tillägga att jag kör mot kunder som sitter på minst 2 mbit linor och jag på 10 mbit. Allt annat är otänkbart.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-18 12:58

Jag har gett upp ARD. Använder det med en vnc-klient i nödfall om något skulle måsta göras via guiet. Eller rättare sagt, jag har porten öppen i brandväggen om jag någonsin skulle behöva.
Men SSH och Server Admin brukar lösa alla problem.

Jag har uppgraderat till ARD 3.1 på alla maskiner nu. Svårt att bedöma om det är bättre eller ej. Har ofta problem med att jag inte kan logga in eller att ARD blir segare och segare till gränsen då jag måste starta om burken.

Det hjälper alltså inte att döda tjänsten utan segheten ligger kvar.

Köra lokalt på 100/1000mbit LAN fungerar rätt så bra tycker jag, bitvis iaf.. Men ska man köra över internet, är de en helt annan sak, riktigt usel prestanda.

Synd på ett så fint program.

• Medlem
  • Nacka
  • 2006-12-08 11:38

En lika rapp och gratis VNClösning som MRD är typ det enda man saknar till macosx numera...tänkte att jag skulle borra ner mig i Chicken... lite men blir avskräckt av kommentarerna i tråden här.

Mitt behov är i o f s ringa - lite fjärrsupport på vänner och släktingars maccar ngn gång - men jag är tacksam att de strular så sällan som de gör.

1
Bevaka tråden