Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook utan CD? Hur får jag in OSX?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 21:58

Jag har ett problem... Vi har en PowerBook G4/500 med en trasig DVD-spelare. Hur får jag in OSX på den maskinen tro?

? Installation över nätverk?
? Installation genom att koppla datorn som FireWire disk till annan maskin?
? Installation från extren FireWire CD?

TACKSAM FÖR SVAR!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-20 23:57

Om du är händig, då kan du plocka ut hårddisken och sätta in på annan PB o installera OSX.
Det är en del pillande, men går lika fort som andra alternativ.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 23:59

Jo? det var det jag tänkte? Antingen ta ut HD:n o sätta i en annan PB eller ta ut CD:n ur en annan PB å sätt i denna? Gha? Jobbigt!

Går det inte att göra en NETINSTALL? Vi har en 10.2 server?

Om du har en annan maskin så kan du alltid göra installationen på den och sedan göra en diskimage av hela installationen. Sedan använder man ASR (Apple Software Restore) för att installera på ny dator.

Man bör alltså ha en FW-disk med OS 9 (starta från) och ASR + avbilden.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-21 08:00

Man kan ju koppla in PB:n som FW-disk till en annan PB och installera den vägen...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-21 18:35

Håller på med FW-disk (target) mode nu? Får se hur det går? Den verkar kommit 90% och stannat där!

• Medlem
  • 2003-01-21 19:00

Om du har en Macos 10.2 server så gör Netinstall! Då kan du uppdatera datorn också, samt installera program till Netinstall imagen på servern.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-21 22:28

PB:n verkar inte vilja bli installerad genom TARGET MODE? Instalationen blir 99% klar, men avslutas inte?

1. Har jag med SVENSKA SPÅRKFILER så stannar installationen medan den "PROCESSING SWEDISH LOCALIZATION FILES"

2. Har jag INGA SPÅRKFILER så kommer den till texten "INSTALLATION SUCCESSFULL", men den blir aldrig klar? Så fort jag stänger ner datorn så kommer "restart" knappen upp.

Datorn är i båda fallen oanvändbar? Grrrrr?

Fler tips? Hur fungerar NETINSTALL?

• Medlem
  • 2003-01-22 09:53

Netinstall; använd "Network Image Utility" på servern för att skapa Netinstall-imagen från Macosx cd, imagen kan sedan monteras i Finder för att installera program, classic mm, (kanske måste vara inloggad som root för detta?).
DHCP måste köras i nätet. Starta om klienten med "N" nertryckt eller välj Netinstallskivan i "Startskiva".
Bör tillägga att jag inte har Macosxserver 10.2 än, så jag har inte testat detta själv.

• Oregistrerad
  • 2003-01-24 20:42

Jag installerade en gammal iMac 400 MHz via firewire target mode från en PowerBook G4. Funkade fin-fint.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-24 20:59

Skumt... Vad kan det vara för fel på PowerBooken tro? Har försökt fyra gånger på två olika maskiner utan framgång vad gäller FireWire-targetmode?

Försökte även att få NETBOOT att funka, men det gick inte så bra... PowerBooken får bara en blinkade glob, no more, no less...

Någon som kan ge en mer utförlig lista över vad som måste vara hur och så...?

[ 24. Januari 2003, 21:06: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-24 21:25

Om det är inget viktigt data på hårddisken ?
Starta igen med Taget Mode.
Och formattera om hårddisken med att skapa ettor o nollor hela skivan (det är för att testa om HD är okey).
Om omformatteringen är ok. Då kan du göra igen med Target Mode o installera igen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-24 21:27

Jag har formaterat om den tre ggr nu, fast den har betett sig lite skumt vad gäller just formatering... Ska pröva att göra en GRUNDFORMATERING och se om det blir bättre (write zeeeeros) på måndag.

1
Bevaka tråden