Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jaguar + utskrift via AppleTalk = problem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

PROBLEM!!!!
Min HP laserjet 4mv funkar inte med 10.2! den fungerade perfekt med 10.1.x...
Nu när jag går in i print center och tittar under appletalk ser jag skrivaren på nätverket, och så väljer jag den.
Det funkar finfint även att autodetecta vilken modell det är via kommunikation med skrivarn (inte för att jag inte vet vilken modell det är).

Problemet är att så fort jag väljer Print och sedan trycker på "Print" eller "Save as PDF" så stängs programmet av (Has unexpectedly quit...)

Detta uppträder dock inte när jag väljer Generic Postscript som printerdriver, då fungerar det att skriva ut, dock inte att välja pappersmatning, så alla mina dokuments skrivs ut på a3 vilket är värdelöst...

Någon som har en idé?
Eller kanske vet hur jag konfigurerar skrivaren för tcpip och ser vilken ip adress den har...
HP´s supportsida är inte kul.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-12 20:21

Ett hett tips är att ta din gamla PPD, alternativt ladda ner en ny, och använda den istället för den som ligger med i systemet.

Stoppa in PPDn i ~Bibliotek/Printers, och välj "Annan" under "Skrivarmodell". Leta rätt på din PPD och välj den.

ok, nån som fortfarande har 10.1 kvar och kan skicka mig sin ppd?

Det verkar som att just "Laserjet 4V/MV" drivern är den som spökar... Kan någon bara på skoj ändra printerdrivrutin till den och se om du kan gå på Print->Save to PDF utan att programmet avslutas (i vilket program som helst som kan skriva ut...)
Det skulle vara bra att veta om problemet bara existerar för mig, eller om det bara är att skrivaren är ovanlig så att ingen har upptäckt problemet...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-13 08:17

Jorå, det är samma fel för mig. Programmet avslutas oväntat... Måste vara just den PPDn som är paj.

Kolla på HPs hemsida om du kan hitta nya PPDer där. Jag laddade ner en massa till min LaserJet8000 tidigare. Tror att de finns som en packe till en massa skrivare.

Det finns en lösning.
Hittade en workaround hos Apple.
Gå till Apples knowkedgebase och sök på "4MV" så hittar ni en lösning.
Det funkade på min.

Jag laddade hem CUPS-drivern i ställe... funka finfint me en gång

Lite off topic, men visst är det förbannat skönt att man knyter en PPD till respektive skrivare redan i printcenter nu och att det sedan följer med i alla applikationer???
Det var lite drygt förut att behöva välja PPD VARJE gång man skulle skriva ut från exempelvis Quark eller Page Maker...

1
Bevaka tråden