Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lyckad produktplacering i nya Bladefilmen

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har någon mer än jag reflekterat över Apples lyckade produktplacering i Blade Trinity? Där finns nästan hela sortimentet med, och inte bara en gång utan återkommande. Bäst är när Abigail Whistler (Jessica Biel) laddar sin iPod med musik från en Powerbook 12" med iTunes, först i början av filmen sittandes i bilen med Blade och sedan ytterligare en gång strax innan slutet. En vampyrdödare med vita lurar i öronen, det är bara för coolt. I de olika labben finns diverse Powermac G5 och cinema displays och det snålas inte med exponeringen.

Macar har ju alltid förekommit i filmer. Men det är första gången jag ser iPod på film. Har någon av er sett den på duken tidigare?

• Oregistrerad
  • 2005-04-11 10:20

Beror väl på hur man ser det. Om man är en märkeslojal Applefanatiker är det kanske kul, ur konstnärlig synvinkel är det rätt nedslående. Och plumpt.

Och ja, jag har sett filmen.

Google fick ju finfin reklam i Hitch också... Det var inte bara en bild på Google.com, tjejen sa ju till och med "I'm gonna google him" eller nåt sånt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-11 18:24

Lyckad produktplacering?:confused:
Tro mig, jag är Applefanatiker från topp till tå men Blade III kämpar tillsammans med I, Robot om titeln mest överdrivna, uppenbara och patetiska produktplacering genom tiderna. Förutom bottennappet i sig sänkte det dessutom det sista av filmens trovärdighet när en person som behöver alla sinnen på helspänn påstår sig fajtas bättre med musik i öronen. Som framkommit i annat forum där filmen diskuterats hade det bästa hade varit om Blade hade krossat iPoden och sagt "now you fight even better".
Fel av mig vad beträffar filmens trovärdighet förresten. Den sjönk en bra bit under nollstrecket när man fick se Draculas "naturliga" skepnad. Sämre vampyraction får man leta länge efter.

• Oregistrerad
  • 2006-01-23 14:45
Ursprungligen av helmer:

Lyckad produktplacering?:confused:
Tro mig, jag är Applefanatiker från topp till tå men Blade III kämpar tillsammans med I, Robot om titeln mest överdrivna, uppenbara och patetiska produktplacering genom tiderna. Förutom bottennappet i sig sänkte det dessutom det sista av filmens trovärdighet när en person som behöver alla sinnen på helspänn påstår sig fajtas bättre med musik i öronen. Som framkommit i annat forum där filmen diskuterats hade det bästa hade varit om Blade hade krossat iPoden och sagt "now you fight even better".
Fel av mig vad beträffar filmens trovärdighet förresten. Den sjönk en bra bit under nollstrecket när man fick se Draculas "naturliga" skepnad. Sämre vampyraction får man leta länge efter.

Du har inte sett den ganska nya "The Island".... Förutom att man har använt samma gator och studios som I.Robot så har man lyckats trycka in 50 produkter till..... Vem glömmer exempelvis.. MSN Search??

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-01-23 22:08
Ursprungligen av jockeleu:

Du har inte sett den ganska nya "The Island".... Förutom att man har använt samma gator och studios som I.Robot så har man lyckats trycka in 50 produkter till..... Vem glömmer exempelvis.. MSN Search??

Eller att Apple fortfarande, år 2019, använder samma design på sina Cinema Displays som nu.

Ursprungligen av skamuel:

Eller att Apple fortfarande, år 2019, använder samma design på sina Cinema Displays som nu.

Huvudkaraktären gillade ju antika prylar, som Converse-skorna

Har inte sett Blade Trinity - vill inte se Blade Tinity

Vem ser Blade och letar efter trovärdighet eller konstnärlighet? Jag förstår den som blir besviken

En lyckad produktplacering är att få produkter "exponerade" så ofta och så länge som möjligt, i en film som ses av målgruppen. Sååå..det är en mycket lyckad produktplacering vad ni än tycker om filmen.

Hursomhelst, tråden var ett försök att få reda på om iPoden fått utrymme i någon annan film. Men forget it.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-11 20:35

En lyckad produktplacering måste väl vara att placera en produkt på ett lyckat sätt?

Jag har inte sett Blade Trinity och ämnar inte göra det men produktplaceringen av JVC, FedEx, Converse med mera i början på I Robot var sorgligt dålig. Jag vet inte om jag är avvikande men att se en produkt placerad subtil som en käftsmäll gör knappast att jag vill identifiera mig med/köpa den.

För övrigt rekommenderas Maddox recension av I Robot.

• Oregistrerad
  • 2005-04-11 21:23

En lyckad produktplacering UR FÖRETAGETS SYNVINKEL är när produkten blir exponerad på ett naturligt sätt, ofta. En lyckad produktplacering UR EN KONSTNÄRLIG SYNVINKEL är när det inte är någon placering alls. För det är töntigt. Och jobbigt. Och konstverket förlorar sin integritet, oavsett om det är Blade eller en Bergman-film. Konst som är öppen för påverkan på det sättet upphör enligt mig att vara konst.

Ursprungligen av petsematary:

En lyckad produktplacering UR FÖRETAGETS SYNVINKEL är när produkten blir exponerad på ett naturligt sätt, ofta. En lyckad produktplacering UR EN KONSTNÄRLIG SYNVINKEL är när det inte är någon placering alls. För det är töntigt. Och jobbigt. Och konstverket förlorar sin integritet, oavsett om det är Blade eller en Bergman-film. Konst som är öppen för påverkan på det sättet upphör enligt mig att vara konst.

Jag är med på hela ditt resonemang förutom att Blade skulle vara konst utan sponsorer.

Konsten ska vara fri, minsta lilla hint om att den konstnärliga integriteten kan ha besudlats av ekonomiska intressen, såsom ett medvetet placerat varumärke gör att trovärdigheten faller, det tror jag alla upplever. Blade är däremot varken konstnärlig eller trovärdig med eller utan reklam.

Poängen är fortfarande att det är första gången jag ser iPoden figurera i en film, håll med om att det är utmärkande för utbredningen av en musikspelare att få det utrymmet. Vem minns inte det goda åttiotalet där varje amerikansk tonårsfilm var full av gula walkmans t.ex.
Blade är en film som talar direkt till en viktig målgrupp för ipoden, så jag vidhåller att det är lyckat att få med den där.

• Oregistrerad
  • 2005-04-11 22:17

Jag är helt med dig där. För Apple är det lyckat. Däremot tycker jag ändå inte att Blade - oavsett hur dålig den var - är exkluderad från resonemanget. Den faller om inte lika mycket som andra filmer så åtminstone litegrann. Blade är väl redan på en så låg nivå att den knappast kan komma mycket lägre men produktplaceringen gör inte saken bättre. Jag tror säkert att gode herr Snipes kan snacka en massa skit om hur mycket tanke det ligger bakom filmen också, om man intervjuar honom, hehe. Hitta på nåt konstnärligt resonemang...

De enda filmer där produktplaceringen enligt mig inte sänker filmen, är Bondfilmerna men det är bara för att de alltid har gjort så, redan innan de fick betalt av tillverkarna för att exponera deras varor. Bond handlar ju så mycket om symboler och mycket av hans utrustning är ju av märken som i sig är symboler - som Omega, Aston Martin, Dom Perignon etc. Det känns mer okej då. Vafan var det för film jag såg häromveckan...*tänker*...där hade de i alla fall kass produktplacering. Loggan under displayen på en mobiltelefon av svensk-japanskt ursprung syntes VÄLDIGT tydligt. Kändes väldigt påträngande och jag släppte aldrig riktigt filmen in på livet igen efter det.

Visst är det acceptabelt för Bondkulturen, det bidrar till att upprätthålla imagen av 007 som den sofistikerade brittiska agenten. Det är väl också det som befäster en god produktplacering som nämnts tidigare, att det finns där utan att märkas med andra ord uppfattas som naturligt. Klart Bond ska köra Aston Martin. Jag gillade aldrig BMW:n personligen.

• Oregistrerad
  • 2005-04-11 23:03

Nej, den kändes helt fel, det håller jag med om. Jävla budgetmärke för en sån som Bond också. Det är lite kul också, att se filmerna från tidigt '80 med Moore, när de kör täta bilder på "hypermoderna" Seiko-klockor med - brace yourself - EN DISPLAY!!!

Ursprungligen av d99gnu:

En lyckad produktplacering måste väl vara att placera en produkt på ett lyckat sätt?

Jag har inte sett Blade Trinity och ämnar inte göra det men produktplaceringen av JVC, FedEx, Converse med mera i början på I Robot var sorgligt dålig.

Nej! JVC och FedEx kommer jag inte ihåg, men Conversegrejen var ju klockren! Verkligen så konstlat och krystat att det blir roligt. Ja, du behöver förstås inte hålla med, men jag vi tyckte det var hysteriskt.

Jag ägde f ö sådana skor innan jag såg filmen, som jag f ö anser vara okej popcornfilm. Inte mitt första val, men de fanns åtminstone (till skillnad från de allra flesta "sommarskor") i min storlek. Ber om ursäkt om jag blir lite svårläst. Timmen är sen och jag kan inte sova...

I filmen "Dodgeball" (som f.ö. är riktigt rolig trots/tack vare sin fånighet) klämmer gymägaren White Goodman en pizza i sin powerbook när han blir ertappad med att smygäta skräpmat. Aj aj aj...

På tal om "snygg" produktplacering är Apples prominenta men dock subtila närvaro i BBC-serien Spooks ett bra exempel. Går på SVT1 på måndagar 22.00 för den som vill se. Dock är andra säsongen (som går nu) inte alls lika bra som första. Men produktplaceringen är "snygg".

Ursprungligen av Mattias H:

På tal om "snygg" produktplacering är Apples prominenta men dock subtila närvaro i BBC-serien Spooks ett bra exempel. Går på SVT1 på måndagar 22.00 för den som vill se. Dock är andra säsongen (som går nu) inte alls lika bra som första. Men produktplaceringen är "snygg".

Den halkade jag in på igår, satt och zappade lite och fick se en PowerBook vilket ledde till att jag såg hela avsnitten
På tal om produktplacering, dom kör Beiga G3:or i American Pie 1

....själv har jag reagerat över powerböckerna med övertejpade loggor i Boston Legal...

Ursprungligen av Mattias H:

Vet inte om du såg avsnittet igår.. men när han tar en kopia på hårddisken så är det helt plötsligt Windows XP gränsnitt och detta på en Powerbook

Även i filmen The Stepford Wives kan man se Nicole Kidman sitta vid en Powerbook. När hennes man(Matthew Broderick) i filmen frågar vad hon håller på med så säger hon att hon kollar på receptet till en Äppelpaj

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-12 13:42
Ursprungligen av Jonas Ljungdahl:

Macar har ju alltid förekommit i filmer. Men det är första gången jag ser iPod på film. Har någon av er sett den på duken tidigare?

I Runaway Jury (Grishambok -> film) använder John Cusack en iPod som bärbar hårddisk. Han har dessutom en iMac G3 som han kör OS X på.

Är det förresten ingen som reagerat på att man i National Treasure kör OS X på HP-datorer?

• Oregistrerad
  • 2005-04-12 14:20

Jag fascineras själv av alla blipp-ljud som kommer hela tiden en dator används i film. Och alla mätare med "SENDING", "DELETING" och så...

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-12 14:22
Ursprungligen av petsematary:

Jag fascineras själv av alla blipp-ljud som kommer hela tiden en dator används i film. Och alla mätare med "SENDING", "DELETING" och så...

Och hur alla verkar använda specialskrivna, proprietära mjukvaror för de mest simpla uppgifterna...

I "The O.C." är alla datorer som är med från Apple och iPods används i nästintill varje avsnitt av huvudpersonerna. Det är inte alltid man får se själva iPoden, men man får alltid se dom vita hörlurarna, och det är bra produktplacering, man får inget varumärke nertryckt i halsen men alla vet ändå att det är en iPod dom använder.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-26 20:29
Ursprungligen av skamuel:

Och hur alla verkar använda specialskrivna, proprietära mjukvaror för de mest simpla uppgifterna...

För o inte tala om det faktum att dom alltid verkar skriva oavsett vad dom ska göra.
Att logga in på någon dator brukar innebära en jävla massa skrivande på tangentborde. :eek:
Även simpla saker som att föra kopiera filer, kolla mailen och liknande kräver också alltid onödigt mkt skrivande. Visst, dom kanske sitter vid någon *nix terminal men inte tusan ska det krävas 10 meningar för att loga in?

Ang produkt placering med Apple så vill jag minnas att Agnes i Fucking Åmål och tjejeen som Festival handlar om använde mac i sitt rum. imac var f.ö rätt vanlig överhuvutaget i ungdomsfilmer (den där halv billiga färglada).

Tips: det finns en "har ni sett en Mac i media"-tråd på www.offtopic.se

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-22 23:40

Ja, jag undrade om det var en enda lång Apple-reklamfilm jag kollade på. Herrejävlar vad jag blev irriterad...

Serien Surface har massor med iMacs 20" med övertejpade äpplen som kör WinXP / 2000.

Lustigt.

Bevaka tråden