Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tant hällde en hink vatten i min kameraväska

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Björnström:

Jag bor vägg-i-vägg med Pantip Plaza - en gigantisk elektronikgalleria i sex våningar. Där finns allt att köpa, frågan är om jag får världsgaranti? Upptäckte att min Pro1 bara har USA-garanti, den är köpt på B&H Photo Video i New York.

Det verkar som (utifrån vad jag läst på annat håll) att Canon tyvärr inte har världsgaranti på konsumentdigitalkameror, bara på proffsdigitalkameror.

Har varit på Pantip plaza nu och köpt en ny kamera!

Blev en Canon Powershot S70, svart med 7 megapixel. Köpte till ett 1GB Kingston "High speed" 80x Compact Flash kort också. Priset blev totalt 3.379kr och då har jag dragit av momsen som jag får tillbaka på flygplatsen nästa vecka. Jämför det med Cyberphoto!

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-13 10:26
Ursprungligen av Björnström:

Har varit på Pantip plaza nu och köpt en ny kamera!

Blev en Canon Powershot S70, svart med 7 megapixel. Köpte till ett 1GB Kingston "High speed" 80x Compact Flash kort också. Priset blev totalt 3.379kr och då har jag dragit av momsen som jag får tillbaka på flygplatsen nästa vecka. Jämför det med Cyberphoto!

Mycket fin kamera Hoppas den klarar sig från bad...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 17:46

Är det kameran som ni är oroade över? Typiskt människor i välfärdsländer att oroa sig över sånt ...

Själv tycker jag att det är hemskt att så mycket vatten slösas på onödiga saker som dessa, när det finns massor med folk i världen som dör för att de inte får något vatten ...

nä, om jag inte slutar tänka på det sättet hela tiden kommer jag att bli självmordsbenägen ...

Ursprungligen av Rajje:

Är det kameran som ni är oroade över? Typiskt människor i välfärdsländer att oroa sig över sånt ...

Själv tycker jag att det är hemskt att så mycket vatten slösas på onödiga saker som dessa, när det finns massor med folk i världen som dör för att de inte får något vatten ...

Det där var bara ironiskt va?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 20:11
Ursprungligen av Adrian B:

Det där var bara ironiskt va?

Se smileyn längre ned i inägget.

Har jobbat en del med att utveckla elektronik av olika slag. När man ska göra rent gamla kort/apparat finns det en hel del olika metoder. En bra är att först göra rent korten med någon form av reningsvätska samt att spola av den med varmt vatten. Sedan lägger man in korten i en ungn och värmer upp det till ca 45 (beroende på vilka komponenter som finns på kortet/apparaten) grader för att efteråt flytta över kortet till en vakumkammare, där all funkt försvinner. Första gången man gör detta blir man helt förstörd.. det är som att diska.. kan det verkligen fungera undrar man.. men det gör det!

Men det är klart det är inte alltid man har med sig en vakumkammare i ryggsäcken

/Andreas

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-13 18:03

Jo men vad har dom för nytta av vattnet i bankok? Dom skulle inte ens kunna dricka det pga bakterieskillnader i vattnet. Så låt dom bada men att döda kameror är inte snällt.

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-13 19:28

får man rekommendera ett fodral från Aqua Pac ?
(clicka på 'Film & Photography' länken)

efter att ha erfarit hur mycket vatten det kan komma uppifrån i skandinavien och england, har min Canon Powershot S50 (samma storlek som din S70 martin) fast hem i den.

mycket vattentätt/prisvärd

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 00:19

Det är det jag alltid har sagt,, dessa huligan tanter måste stoppas innan det är försent..
Dom har redan tagit över halva östermalm,, nu även Bangkok, hur mycket mer ska vi behöva utstå..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 00:33

Varken Visa Sweden eller Visa International har någon information om saldo, gjorda köp eller olika tilläggstjänster som t ex reseförsäkring på ditt Visa-kort. Vid sådana frågor, kontakta din bank.

Så Björn. Kontakta din bank. Förklara vad som hänt och säg att du behöver en ny kamera pronto.
Försäkring är ju till för att användas.

Nu vet jag inte vad du har för bank. Men detta säger Nordea http://www.nordea.se/sitemod/default/widecarea.aspx?pid=205724

Sen tycker jag död åt alla dessa "kasta-saker-på-folk"dagarna. Tomater ena dagen, vatten andra och vin 3dje!

Blev ni inte imponerade över det låga pris jag fått? Halva priset mot Sverige ju (iofs med Thailändsk garanti endast).

Om ni inte har något emot att bli lite äcklade ska ni läsa slutet på denna histora, galet men lite snuskigt:
http://martin.bjornstrom.se/asia2005/comments.php?id=171_0_3_0_C

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 13:58

Minns jag inte fel så har jag ev oxå gjort det i ett diffust tillfälle på en skumfest på pacha i spanien!

Bevaka tråden