Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.4 Tiger kommer 29:e April

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-04-12 22:30

Nu blev jag osäker. Tänkte beställa från apple store....men innehåller Tiger-DVD'n installation i valfritt spåk? Eller är den på svenska ? Vill ha Tiger på engelska nämligen.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-12 22:33
Ursprungligen av Myrslok:

Nu blev jag osäker. Tänkte beställa från apple store....men innehåller Tiger-DVD'n installation i valfritt spåk? Eller är den på svenska ? Vill ha Tiger på engelska nämligen.

En version med stöd för många språk.

Från Apples macosx/techspecs/
Språk:engelska, japanska, franska, tyska, spanska, italienska, nederländska, svenska, danska, norska, finska, traditionell kinesiska, förenklad kinesiska, koreanska, brasiliansk portugisiska

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-04-12 22:38
Ursprungligen av MikaelF:

En version med stöd för många språk.

Från Apples macosx/techspecs/
Språk:engelska, japanska, franska, tyska, spanska, italienska, nederländska, svenska, danska, norska, finska, traditionell kinesiska, förenklad kinesiska, koreanska, brasiliansk portugisiska

ok, tack. trodde väl det.

Ursprungligen av MfAP:

Hur blir det om man har beställt en dator som ännu inte kommit fram? Måste man då avbeställa den och beställa en ny för att få Tiger? Räknas det som att den är "köpt" när man lade ordern, eller när man har fått sin dator?

Enklast är väl att ringa AppleStore och fråga. Om de inte skickar med Tiger automatiskt, så säger de i bästa fall "egentligen inte, men vi kan slänga med Tiger" när de hör att du funderar på att avbeställa. Skadar ju inte att ringa och höra i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 13:02
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Enklast är väl att ringa AppleStore och fråga. Om de inte skickar med Tiger automatiskt, så säger de i bästa fall "egentligen inte, men vi kan slänga med Tiger" när de hör att du funderar på att avbeställa. Skadar ju inte att ringa och höra i alla fall.

Ringde och frågade om up-to-date-garantin idag. Killen sade att jag "förmodligen inte täcktes" av den, eftersom min order inte är 'open' utan 'shipped'. Hade den varit 'open' hade det tydligen inte varit några problem. Han rekommenderade att jag skulle ringa tillbaka om någon vecka och höra igen. ( )

någon vecka!? han förstår sig nog inte på oss Mac-headz

Ursprungligen av MfAP:

Ringde och frågade om up-to-date-garantin idag. Killen sade att jag "förmodligen inte täcktes" av den, eftersom min order inte är 'open' utan 'shipped'. Hade den varit 'open' hade det tydligen inte varit några problem. Han rekommenderade att jag skulle ringa tillbaka om någon vecka och höra igen. ( )

Mac Mini stödjer inte Coreimage bara så ni vet.
Sitter just nu med Tiger och de coola flashiga vattenvirvlar som syns när man släpper widgets från Dashboard finns inte.
När man läser om den här datorn så står det att grafikkortet inte stödjer coreimage!

Kanske kan vara bra att veta ??

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-13 21:05
Ursprungligen av MfAP:

Ringde och frågade om up-to-date-garantin idag. Killen sade att jag "förmodligen inte täcktes" av den, eftersom min order inte är 'open' utan 'shipped'. Hade den varit 'open' hade det tydligen inte varit några problem. Han rekommenderade att jag skulle ringa tillbaka om någon vecka och höra igen. ( )

Vi (ett företag) väntar på en Mac Mini som vi beställde för ett tag sedan.
Jag ringde idag till Apple för att höra var den blir av och passade även på att fråga om vi kan få Tiger på köpet eller om vi måste betala.

Tydligen kommer vi att få Tiger gratis Apple hade ändrat sig idag (vid lunchtid) och håller inte längre lika hårt på regeln om att man bara får Tiger om man har beställt sin dator efter den 12:e.
De hade kommit på att kunder som väntar på sin Mac kan avbeställa den och beställa den på nytt och därmed få Tiger på köpet. För att undvika detta onödiga strul så kan de gå med på att skicka med Tiger på köpet.

Vår beställda Mac Mini var 'shipped' men det verkade ju gå bra ändå.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 12:18

Vad tror ni om själva installationen? När jag uppgraderade till 10.3 från 10.2 så blev min mac ostabil med kernel panics ganska ofta. Jag läste på nätet att det är bättre att göra en ren installation i stället (alltså formatera HDn först), vilket jag gjorde och det blev bra. Det visade sig att många kör ren installation direkt och aldrig någon uppgradering.

Enligt Apples hemsida tar det 30 min att uppgradera till Tiger MEN finns det anledning att tro att det är bättre med en ren installation? Det är ju mer jobb med backup och hålla på med ominstallationer osv.

Ursprungligen av elsevero:

Vad tror ni om själva installationen? När jag uppgraderade till 10.3 från 10.2 så blev min mac ostabil med kernel panics ganska ofta. Jag läste på nätet att det är bättre att göra en ren installation i stället (alltså formatera HDn först), vilket jag gjorde och det blev bra. Det visade sig att många kör ren installation direkt och aldrig någon uppgradering.

Enligt Apples hemsida tar det 30 min att uppgradera till Tiger MEN finns det anledning att tro att det är bättre med en ren installation? Det är ju mer jobb med backup och hålla på med ominstallationer osv.

Jag har testat både rena installtioner och uppgradering från 10.3.8, det har inte blivit någon skillnad och jag har inte haft något strul alls. Men jag hör till dem som inte håller på med massa haxies och skumma systemtillägg. Föredrar att hålla systemet så rent som möjligt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 12:36

Jag har några haxies och systemtillägg (t ex en som tar bort startljudet), men jag tror det blir svårt för mig att komma ihåg alla såna grejer jag har lagt till (om jag ska försöka ta bort dem innan uppgraderingen). Det är säkert de där små tillägg och program som utgör en risk för ostabilitet.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 12:45
Ursprungligen av petern:

Vi (ett företag) väntar på en Mac Mini som vi beställde för ett tag sedan.
Jag ringde idag till Apple för att höra var den blir av och passade även på att fråga om vi kan få Tiger på köpet eller om vi måste betala.

Tydligen kommer vi att få Tiger gratis Apple hade ändrat sig idag (vid lunchtid) och håller inte längre lika hårt på regeln om att man bara får Tiger om man har beställt sin dator efter den 12:e.
De hade kommit på att kunder som väntar på sin Mac kan avbeställa den och beställa den på nytt och därmed få Tiger på köpet. För att undvika detta onödiga strul så kan de gå med på att skicka med Tiger på köpet.

Vår beställda Mac Mini var 'shipped' men det verkade ju gå bra ändå.

Det var intressant ... så jag ringde idag igen. Jag fick veta att jag inte skulle få Tiger eftersom jag beställt innan den 12 april. Då sa jag naturligtvis att jag hört andra berätta att de skulle få Tiger med, trots att deras dator skeppats iväg innan den 12:e. Då fick jag svaret att det "egentligen är fel" men att jag skulle höra av mig när jag fått datorn, så skulle det kanske kunna ordnas något alternativ. "Vad då för alternativ?" undrade jag. "Det får vi ta då" blev svaret. Kryptiskt men en smula hoppfullt! :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 13:21
Ursprungligen av MfAP:

Det var intressant ... så jag ringde idag igen. Jag fick veta att jag inte skulle få Tiger eftersom jag beställt innan den 12 april. Då sa jag naturligtvis att jag hört andra berätta att de skulle få Tiger med, trots att deras dator skeppats iväg innan den 12:e. Då fick jag svaret att det "egentligen är fel" men att jag skulle höra av mig när jag fått datorn, så skulle det kanske kunna ordnas något alternativ. "Vad då för alternativ?" undrade jag. "Det får vi ta då" blev svaret. Kryptiskt men en smula hoppfullt! :rolleyes:

Och nu har jag fått min pb, så jag ringde tillbaka. Jag behövde bara nämna att jag "inte ens hade hunnit få datorn förrän Tiger släpptes" för att få beskedet att Tiger kommer att ingå i köpet och skickas till mig. Hurra för Apple Store!

Ursprungligen av bartender:

Är det någon som vet vilken build är Golden Master? 8A425?

Du menar den versionen som finns i pier-to-pier idag?

Ursprungligen av Code Red:

Du menar den versionen som finns i pier-to-pier idag?

Nej, jag menar den som finns på Apple Developer Connection men den verkar inte vara GM.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 19:21
Ursprungligen av Peter-s:

"Witness a Wireless Wonder
iSync for Mac OS X Tiger expands support for the hottest Motorola, Nokia and Sony Ericsson phones."

Tyvärr har de inte fått med Nokia 6630. Trist.

http://www.apple.com/macosx/features/isync/devices.html

Riktig besvikelse. OS X har gått från att ha hyfsat bra stöd för mobiler till rätt dåligt stöd. Version 1.5 släpptes i aug -04, så i princip så har utvecklarna inte lagt till mer än 1-2 lurar i månaden... Var är Motorolas 3G-lurar? Var är Samsung och LG?

Bör tilläggas att den släpps på min födelsedag!! Det är ett omen!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 19:22

Vad tror ni?

Skall svänga ner till stockholm i helgen (från Östersund) hade tänkt att ha en ny dator med mig hem, (eller åtminstånne en beställning) eftersom rykten har snurrat kring uppg. Imacs. Vad tror ni kommer det dröja till den 29 med ny hårdvara också?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 20:05
Ursprungligen av Samor:

Skall svänga ner till stockholm i helgen (från Östersund) hade tänkt att ha en ny dator med mig hem, (eller åtminstånne en beställning) eftersom rykten har snurrat kring uppg. Imacs. Vad tror ni kommer det dröja till den 29 med ny hårdvara också?

Rykten är det enda som finns ännu angående iMac. Håller tummarna själv för att det blir en uppdatering innan den 29:e.

Kollar dagligen appleinsider.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 19:29

Fan vad härligt! Hoppas det nu är så att man får med Tiger då man beställer en dator efter idag.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-12 19:56

Så nu har man bokat. 795kr på education store så det är väl något liknande på mecenat. 200kr billigare än panther.

Nu kommer man ju sitta som ett barn på julafton i ungefär 17 dagar

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 12:51
Ursprungligen av nr3:

Så nu har man bokat. 795kr på education store så det är väl något liknande på mecenat. 200kr billigare än panther.

Nu kommer man ju sitta som ett barn på julafton i ungefär 17 dagar

Nja, den är ca 200 kr billigare via Mecenat (597, 50 kr), så om du tycker det är värt det kan du ju alltid avbeställa den och göra en nybeställning där istället. Men oavsett vad så lär det bli julafton om ett par veckor .

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-13 18:07
Ursprungligen av eliashedberg:

Nja, den är ca 200 kr billigare via Mecenat (597, 50 kr), så om du tycker det är värt det kan du ju alltid avbeställa den och göra en nybeställning där istället. Men oavsett vad så lär det bli julafton om ett par veckor .

Har inget mecenatkort. Högskolan i Gävle slutade med det kortet eftersom deras leveranstider var sjukt långa. Så vi har numera studentkortet. Så jag får klara mig med education store.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 23:26

Långa hösten 2003, korta idag!

Ursprungligen av nr3:

Har inget mecenatkort. Högskolan i Gävle slutade med det kortet eftersom deras leveranstider var sjukt långa. Så vi har numera studentkortet. Så jag får klara mig med education store.

Hösten 2003 var leveranstiderna långa och från våren 2004 är de korta.
10% på Mecenat Apple Store och 50% på program är bättre än Education store.

Du kan få ett Mecenatkort om du kontaktar Mecenats kundtjänst på 031-7010310

Mvh Jonas Levin

Jag säger: Äntligen!!!

Jag la en order på en Powerbook idag en halvtimma efter att dom släppt Tiger. Appelstore sa att jag hade tur eftersom jag nu kommer att få med Tiger för en kostnad av endast 179:- (ca).

Någon gång ska man väl lyckas ha lite tur.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-04-12 20:30

Synd att de inte gjorde något åt Finder bara (förutom spotlightintegrering, brännbara o smarta foldrar). Findern är faktiskt inte särskilt bra... och mycket märkligt att man inte gjort något åt detta till Tiger-releasen.
Det finns ju visserligen alternativ men de kostar pengar, en smidig och bra filnavigator borde följa med gratis i OS.

Ursprungligen av Myrslok:

Synd att de inte gjorde något åt Finder bara (förutom spotlightintegrering, brännbara o smarta foldrar). Findern är faktiskt inte särskilt bra... och mycket märkligt att man inte gjort något åt detta till Tiger-releasen.
Det finns ju visserligen alternativ men de kostar pengar, en smidig och bra filnavigator borde följa med gratis i OS.

Håller inte med. Gillar Findern, det enda som måste fixas där är de tillfälliga segheter som uppkommer ibland. Tanken bakom hur man ska navigera är fräsch tycker jag.

Sen att säga att det "bara" är Spotlight m.m. är lite konstigt. Det kommer förändra OS:et helt i hur man använder det. Det kallar jag en STOR förändring.

Ursprungligen av Myrslok:

Synd att de inte gjorde något åt Finder bara (förutom spotlightintegrering, brännbara o smarta foldrar). Findern är faktiskt inte särskilt bra... och mycket märkligt att man inte gjort något åt detta till Tiger-releasen.
Det finns ju visserligen alternativ men de kostar pengar, en smidig och bra filnavigator borde följa med gratis i OS.

Instämmer lite med Daniel Eriksson här. Jag gillar i stort sett Findern som den är. Det enda jag absolut skulle vilja lägga till, är att kunna klippa och klistra filer, plus att jag skulle vilja kunna dra en fil till bakåtknappen längst uppe till vänster i ett Finderfönster, och därmed gå tillbaka till den mapp jag var i senast, för att kunna släppa filen där. Naturligtvis borde det fungera även mad framåtknappen.

klippa och klistra i Finder kan man ju redan

har du kolumnvy kan du stega upp och ner i strukturen...

jag saknar det som finns i windows - högerklicka på fil/mapp etc och "skicka till..." mail etc.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Instämmer lite med Daniel Eriksson här. Jag gillar i stort sett Findern som den är. Det enda jag absolut skulle vilja lägga till, är att kunna klippa och klistra filer, plus att jag skulle vilja kunna dra en fil till bakåtknappen längst uppe till vänster i ett Finderfönster, och därmed gå tillbaka till den mapp jag var i senast, för att kunna släppa filen där. Naturligtvis borde det fungera även mad framåtknappen.

Bevaka tråden