Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail 2 - diskutera nyheterna här

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 12:53

Mmmm...protheme...sjukt snyggt och cleant. Väldigt skönt för ögonen att "jobba i". Helt annorlunda mot Aqua som "stör" för mycket.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-14 13:06

[ironi]Jag ser fram emot den dagen Apple väljer ett enhetligt tema, och implementerar GarageBand-stuket på hela gränssnittet i OS X.[/ironi]

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-04-14 14:15

Kommer smarta brevlådor att ersätta regler, eller kommer båda finnas i Mail 2? Isåfall, vad är skillnaden mellan dem?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-14 14:18
Ursprungligen av etna:

Kommer smarta brevlådor att ersätta regler, eller kommer båda finnas i Mail 2? Isåfall, vad är skillnaden mellan dem?

Båda kommer finnas. Reglerna filtrerar ju var mailen rent fysiskt ska hamna, de plockas alltså ur inboxen och läggs i en annan brevlåda. De smarta foldrarna funkar ungefär som de smarta spellistorna i iTunes, som en samling länkar till mail som uppfyller vissa kriterier. Mycket som skötts med regler tidigare kommer jag nog använda smarta foldrar till istället.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-04-14 14:49

Okej, så mailen ligger fortfarande kvar i "huvuudinboxen" men flyttas även till en smart mapp, som i iTunes?

Ursprungligen av etna:

Okej, så mailen ligger fortfarande kvar i "huvuudinboxen" men flyttas även till en smart mapp, som i iTunes?

Ja, så har jag fattat det. Byt ut "huvudinboxen" mot "huvudinboxen eller den mapp som reglerna sorterar breven till" så borde det stämma helt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-14 14:53
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Ja, så har jag fattat det. Byt ut "huvudinboxen" mot "huvudinboxen eller den mapp som reglerna sorterar breven till" så borde det stämma helt.

Eller för att förtydliga ännu mer: Du kan t o m skapa en smart folder som bara visar en viss typ av mail som inte finns i huvudinboxen. Eller som finns i alla brevlådor. Eller bara i huvudinboxen. Eller i alla brevlådor som börjar på "S". Eller...
Du kan detaljstyra de smarta foldrarnas innehåll ganska så rejält. Lek lite med smarta spellistor i iTunes så ser du vilka möjligheter detta ger.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 16:08
Ursprungligen av skamuel:

Eller för att förtydliga ännu mer: Du kan t o m skapa en smart folder som bara visar en viss typ av mail som inte finns i huvudinboxen. Eller som finns i alla brevlådor. Eller bara i huvudinboxen. Eller i alla brevlådor som börjar på "S". Eller...
Du kan detaljstyra de smarta foldrarnas innehåll ganska så rejält. Lek lite med smarta spellistor i iTunes så ser du vilka möjligheter detta ger.

Tyvärr så är mail2 precis som iTunes begränsat till AND eller OR när det gäller reglerna. Vill du kombinera regler så får du göra flera "smarta" mappar/spellistor och kombinera dem mha en tredje.

Kommer inte på nåt bra exempel just nu, men vet att det har funnits (flera) tillfällen då jag har saknat möjligheten.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-14 14:52
Ursprungligen av etna:

Okej, så mailen ligger fortfarande kvar i "huvuudinboxen" men flyttas även till en smart mapp, som i iTunes?

Helt rätt. På samma sätt kommer även de smarta foldrarna fungera i Finder. Helt sjukt bra. Risken finns, precis som Apple vill få oss att tro, att dessa funktioner tillsammans med Spotlights snabba indexering av filer/mail/etc kommer revolutionera hur vi använder våra Mac:ar.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 15:50
Ursprungligen av etna:

Okej, så mailen ligger fortfarande kvar i "huvuudinboxen" men flyttas även till en smart mapp, som i iTunes?

Ingenting flyttas, en smart mapp är bara en slags metafor för en sökning, t.ex. alla mejl från Olle Olsson från i år som innehåller ordet Damaskus.

Regler är mer handfasta, t.ex. kopiera alla inkommande mejl från Olle Olsson till mappen Olle.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-04-14 19:13
Ursprungligen av henrrrik:

Ingenting flyttas, en smart mapp är bara en slags metafor för en sökning, t.ex. alla mejl från Olle Olsson från i år som innehåller ordet Damaskus.

Regler är mer handfasta, t.ex. kopiera alla inkommande mejl från Olle Olsson till mappen Olle.

Jo precis..det var det jag menade. Dom kopieras inte fysiskt, utan mail som uppfyller vissa kriterier visas på just den platsen.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-04-14 22:21

Tja, smarta mappar i all ära, men sådär användbart tycker jag inte det är. Det blir lite som Exposé, en snygg funktion att flasha med. Det viktiga är ju att kunna sortera i mappar för att slippa ha oändliga mängder i någon mapp. Se på iPhoto till exempel. Det är ju fullständigt vansinne att man inte kan dela upp fotona i flera mappar! Jag har sisådär 6000 foton i iPhoto varav kanske 3000 är 6mp och 2000 3mp och resten mindre. iPhoto formligen segar sig fram på min G5a...

Spotlight tror jag inte heller jag kommer använda. Jag litar inte på att den hittar i alla mina filer (av konstiga format) ej heller att jag själv minns vad som står i den eller vad den heter. Jag har mera strukturen på lagringen som själva minnesbilden. Ungefär som hjärnan lagrar. Man associerar sig fram till var det bör vara och heta.

Ursprungligen av bollman:

Tja, smarta mappar i all ära, men sådär användbart tycker jag inte det är. Det blir lite som Exposé, en snygg funktion att flasha med. Det viktiga är ju att kunna sortera i mappar för att slippa ha oändliga mängder i någon mapp. Se på iPhoto till exempel. Det är ju fullständigt vansinne att man inte kan dela upp fotona i flera mappar! Jag har sisådär 6000 foton i iPhoto varav kanske 3000 är 6mp och 2000 3mp och resten mindre. iPhoto formligen segar sig fram på min G5a...

Spotlight tror jag inte heller jag kommer använda. Jag litar inte på att den hittar i alla mina filer (av konstiga format) ej heller att jag själv minns vad som står i den eller vad den heter. Jag har mera strukturen på lagringen som själva minnesbilden. Ungefär som hjärnan lagrar. Man associerar sig fram till var det bör vara och heta.

Exposé kan jag verkligen inte tycka är en grej att enbart flasha med, sitter jag på en burk som inte ställt in detta så blir jag helt förlamad. Visst är det coolt att visa upp men faktum är att det faktiskt är otroligt användbart också.

Spotlight tror jag kommer ge samma beroende. Ett nytt sätt att starta program.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-24 21:27
Ursprungligen av draags:

Exposé kan jag verkligen inte tycka är en grej att enbart flasha med, sitter jag på en burk som inte ställt in detta så blir jag helt förlamad. Visst är det coolt att visa upp men faktum är att det faktiskt är otroligt användbart också.

Spotlight tror jag kommer ge samma beroende. Ett nytt sätt att starta program.

Håller helt med dig angående Exposé, dock är Spotlight ganska klumpigt till att starta program. Tror att Quicksilver kommer vara herre på täppan som launcher men att Spotlight vara smidigt till att hitta filer/brev/bilder m.m.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 02:04
Ursprungligen av Spiken:

Håller helt med dig angående Exposé, dock är Spotlight ganska klumpigt till att starta program. Tror att Quicksilver kommer vara herre på täppan som launcher men att Spotlight vara smidigt till att hitta filer/brev/bilder m.m.

Instämmer! Jag sörjer att QS inte funkar i tiger än, för spotlight är ett mycket långsammare och mer opraktiskt sätt att starta program på. Däremot har jag flera gånger redan (på bara två dagar) använt den till att hitta mail, vilket den är helt grym på!

Dessutom innehåller ju QS många jättefina script och funktioner, tex lock screen, get ip och så mouse triggers såklart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 19:19
Ursprungligen av draags:

Exposé kan jag verkligen inte tycka är en grej att enbart flasha med, sitter jag på en burk som inte ställt in detta så blir jag helt förlamad. Visst är det coolt att visa upp men faktum är att det faktiskt är otroligt användbart också.

Okej, lite OT och lite inaktuellt, men jag vill också hålla med här. Jag har faktiskt, efter att ha föraktat Exposé ända sedan det började snackas om det, ändrat inställning just de senaste veckorna. Det kan vara förbannat smidigt!

Själv använder jag det mest till att få undan alla fönster och visa skrivbordet. Använde det nyss när jag behövde få undan 15+ fönster för att komma åt att dra en fil från skrivbordet till Mail.

Nu slipper jag gömma alla program hela tiden, vilket jag ofta gjorde förut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-24 20:19

Kan bara hålla med om Exposé och Spotlight - de kommer om inte annat förändra för många hur man arbetar.

Spotlight funkar för den som bara "vill det" som en snabb sökfunktion. Fördelen är att sökningen ser "identiskt" i alla applikationer (ivf från Apple) vilket leder till enlighet.

Nej, att förlita sig på smarta sökning helt är galet. Galet och prestandakrävande. Men något som i ex. Mail 2 funkar fint är att ha en mapp med "UNREAD MAIL". Jag har regeler som skickar mail till div. olika mappar när de kommer IN och det är lätt att missa att en mapp fått ett nytt mail eller inte. En smart-folder med typ "UNREAD MAIL" och "FLAGGED MAIL" är väldigt smart att ha, men att strukturea upp hela sin mail-hantering med smarta brevlådor är lite galet tror jag.

Vad gäller exposé använder jag det rel. lite, bortsätt från "visa skrivbordet" funktionen. Den är helt oslagbar!

Exposé och Spotlight må vara "flashiga" men de är väl så användbara också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-24 20:21

Håller med om att Mail "trådvisning" är lite sådär... Ibland jäkligt bra, ibland väldigt... ehem... förvånande Det borde finnas en funktion för att säga "nej, fel dumma mail, detta mail tillhör INTE denna här tråden", eller att man har lite mer val för "hur den" trådar mail.

Precis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-24 20:25

Jag tycker förövrigt looken man satt i Mail, Spotlight och System Prefs i Tiger ÄR riktigt snygga.

Men fortfarande får Apple tumme ner för inkonsikvent utseende på program. OKEJ om man har en, två, eller tre "typer" av program. Ett "Aqua" och ett "Aqua Metal" samt ett "Aqua Pro" ev. Men nu finns en Aqua (Text Edit, Keynote m.m), en Aqua Metal (iTunes), en Aqua "silk" (Mail i Tiger).... Sen att alla Pro-apps ser lite annorlunda ut fattar jag inte alls. Varför inte FCP och DVDSP indentiska interface-element?

IG för inkonsikvensen, fast snyggt är det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-24 20:28

Jo, jag råkade ut för det i veckan då en kille på jobbet skrev något till mig (kommer inte exakt ihåg vad...). Sen när jag slog upp PowerBooken med Mail och tittade på hans brev så hoppade fem mail från några veckor sen upp o la sig vid hans... Kopplingen mellan den fanns inte alls!

Funkar prickfritt. Kör inte GM.

Hittade en fräck grej.. Vet inte om det har funnits innan... När du är inne i Safari, tryck Äpple + I..

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-25 10:06
Ursprungligen av southtown:

Hittade en fräck grej.. Vet inte om det har funnits innan... När du är inne i Safari, tryck Äpple + I..

Vad det än är som vi stackars Tiger-köpare ännu inte fått uppleva så fanns det inte tidigare, händer inget när jag trycker åtminstone (10.3.9).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 10:06
Ursprungligen av southtown:

Hittade en fräck grej.. Vet inte om det har funnits innan... När du är inne i Safari, tryck Äpple + I..

Vad händer då?

Ursprungligen av tei:

Vad händer då?

Den sida som du är inne på i Safari läggs som bilaga i Mail.app.

(Har jag läst)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 00:00

Hittade en fräck grej.. Vet inte om det har funnits innan... När du är inne i Safari, tryck Äpple + I..

Grymt!

Ursprungligen av Erik.dv:

Hittade en fräck grej.. Vet inte om det har funnits innan... När du är inne i Safari, tryck Äpple + I..

Grymt!

Har inte sett det förut, men det var häftigt! Och väldigt användbart!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-04-28 19:26

Eftersom vänsterhanden alltid ligger på tangentbordet är det mycket enklare att trycka Äpple-H än att hitta F11. Jag _vet_ att man kan byta, men om man kör PB/iBook duger det inte att använda F1-F6 vilket gör det hopplöst. Att ha det som aktiva hörn ger mig nervösa sammanbrott...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-28 19:31
Ursprungligen av bollman:

Eftersom vänsterhanden alltid ligger på tangentbordet är det mycket enklare att trycka Äpple-H än att hitta F11. Jag _vet_ att man kan byta, men om man kör PB/iBook duger det inte att använda F1-F6 vilket gör det hopplöst. Att ha det som aktiva hörn ger mig nervösa sammanbrott...

Lustigt hur olika man kan uppleva det! Jag kör med aktiva hörn, har stängt av kopplingen till F-tangenterna. Och nu i Tiger har jag lagt Dashboard i det lediga hörnet. Supersmidigt.

Bevaka tråden