Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWNY2001: MacOS X 10.1 lanserat

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Steve Jobs lanserade precis nya MacOS X 10.1 på MWNY 2001.

- Prestandaökningar överallt!
- Rörlig docka
- mycket snabbare Finder
- iTunes, DVD uppspelning, CD-RW bränn möjlighet nu inkluderat i 10.1.
- utökat stöd för DV kameror
- Stödjer 200 Postscript skrivare
- Stödjer AppleShare över AppleTalk
- Airport administrationsverktyg.
- Internet Explorer fungerar bättre och startar nu på under 1 sekund.
- ny meny för snabbinställningar: t ex batteritid, skärmupplösning osv

Uppdateringen är gratis och kommer i September på Engelska åtminstonde.

[ 18 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

http://www.apple.com/macosx/newversion/

för alla nyheter... från Apple själva, för en gångsskull..

Hur som helst så tycker jag det verkar som att 10.1 är som 10.0 skulle/borde ha varit från början...

Ett som det ser ut, fulländat OS med genomtänkta funktioner o inställningsmöjligheter..

Ta bara en titt på hur inställningarna ser ut.. bra med uppdelning vad gäller personligt, system, nät etc..

En av få ljusglimtar på MWNY2001 känns det som (undertecknad har dock inte sett keynoten men läst om den.. utan o hitta något speciellt utöver detta?!)

Skulle bara vilja känna på det själv... Om det är såpass som det såg ut så kommer jag nog att börja köra X oxå... Undras vad det var för burk Steve körde X demon på?..
Synd bara att inte detta fanns från början, då hade Apple sopat banan.

[ 18 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Pelle T ]

• Medlem
  • Kalmar
  • 2001-07-18 19:10

Jag lägger ner X ett halvår o kör 9:an istället som endock går hyfsat fort. En besvikelse vad beträffar release.
Suck.
Pinsamt för Jobs att inte kameran funkade.

• Medlem
  • 2001-07-18 19:54

Dåligt att man måste betala för uppdateringen, även om man kan få den billigare som 10.0.0-innehavare. Grrr.

Det här är ju vad systemet skulle ha innehållit från början, liksom.

Uppdatering kostar bara pengar om du vill ha den på cd = självkostnadspris. Om du har lite snabbare uppkoppling så kan du ju tanka ned den över Software Update.

Vad gäller kameran så anser jag inte att det var pinsamt för Steve, det var ju ingen Apple-produkt som strulade.

Jag håller dock med om att 10.1 egentligen borde heta 10.0! Men jag måste också vara lite pessimistisk. Om ni kan erinra er så har alla demo-versioner av OS X som Jobs visat vara snabba, men tyvärr bara på scenen. 4k13/17 som visades i januari var också snabb. Ett par veckor senare visades en nyare build som också var snabb,

Förmodligen satt Steve med en Dual 800 (med gamla höljet), 1 GB RAM, GeoForce 3/64 och scsi-diskar. Eller en prototyp (GHz?) men de är oftast rätt instabila, så det är inte så troligt.

• Medlem
  • 2001-07-18 21:50

My mistake, jag tyckte mig ha sett att den inte skulle finnas för nedladdning...

• Medlem
  • Kalmar
  • 2001-07-18 22:23

Som internationell IT-guru ´ala´ Idol (Jobs), borde det finnas en o annan underhuggare som kunde förutse ett ev."produktionstopp", framförallt Live.
Se på mediabranschen överlag.
Handlar om framförhållning.

• Medlem
  • International user
  • 2001-07-18 22:39

Någon som vet vart dom nya OSX versionerna poppar upp innan dom "borde" enligt Apple?
Jag kommer troligen inte kunna vänta till september för att få använda ett snabbt system...

Jag ägnade en stund åt 10.1 idag på mässgolvet och kan bekräfta att det är otroligt mycket snabbare än 10.0.4.

Programmen jag testade startade på en bounce eller mindre. Datorerna bootades också med jämna mellanrum för att rensa ev. cache. Vidare så fungerar DVD-uppspelningen helt smärtfritt, utan att den tappar fokus eller hackar.

Att datorn i fråga var en Power Macintosh G4 "QuickSilver" med dubbla 800MHz processorer och 256MB RAM gjorde kanske inte saken sämre, men men...

En mer utförlig rapport följer senare ikväll härifrån MacWorld Expo!

Jon Adolfsson
på plats i New York

Citat:

Skapades ursprungligen av: Zaphod:
Någon som vet vart dom nya OSX versionerna poppar upp innan dom "borde" enligt Apple?
Jag kommer troligen inte kunna vänta till september för att få använda ett snabbt system...

Du, jag skulle råda dig till att inte installera ev. "internal builds" av 10.1 (Puma). Enligt rapporter så ska de vara rätt så instabila och inte ha full kompabilitet med tredjepartstillverkare än. Vänta på den officiella uppdateringen, det är värt väntan.

5 down. 95 to go - Steve Jobs

[ 18 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Kommer 10.1 att fungera tillfredsställande på äldre Macsystem, typ blåvita G3?

Notera även att 10.1 kommer fungera med Windowsnätverk.

Varför inte? Om 10.0.x funkar men långsamt, varför skulle då inte ett optimerat 10.1 funka på samma hårdvara.
Apple kommer inte att dumpa stödet för G3 på ett bra tag. iMac/iBook har ju fortfarande G3.

10.1 kommer att funka i PC-nätverk, ja. Men Samba är bara envägskommunikation, dvs du syns i PC-nätverket men du kan inte se dem. Eller har jag fått det om bakfoten?

5 down. 95 to go - Steve Jobs

[ 19 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Här följer en listning på nyheter i 10.1 (några av dom verkar riktigt intressanta);

Dramatically enhanced system performance, especially application launch time and window resizing;
* Fine tuning of the Aqua interface for a more customizable experience that includes the ability to position the Dock on the left, the right or at the bottom of the screen
* Data CD burning capabilities within the Finder and DVD video playback and authoring capabilities to support iDVD, making Mac OS X the ultimate engine for the digital hub
* Broadened support for hundreds of third-party peripherals such as printers, cameras, camcorders, MP3 players, rewriteable drives and storage devices
* Unprecedented network integration with Mac, Windows, Linux and UNIX environments through AFP/AppleTalk, SMB/CIFS, WebDAV and NFS file services running on Mac OS X Server, AppleShare, UNIX, Linux, Windows NT and Windows 2000 servers
* Greatly enhanced 3D graphics performance with updated OpenGL software and full support for NVIDIA GeForce3
* A more powerful and efficient iDisk leveraging the Internet standard WebDAV protocol to allow users to stay connected to their iDisk, even behind corporate firewalls
* Substantial improvements to AppleScript throughout the system and full support for Internet scripting using SOAP and XML
* The final version of Internet Explorer 5.1 with full support for Mac OS X’s Java 2 runtime.

Speciellt sista nyheten, en nyhet som undertecknad iaf väntat på ett bra tag..

1
Bevaka tråden