Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det omöjliga hände

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-20 01:13


Help!! Help!!
Jag hade installerat OSX sedan den kom. Allt var toppen tills den bli uppdaterat till 10.0.4. Då allt hände.
Min G4 hängde , det gick inte att använde apple musen.
Jag formaterade hårdisken och installerat om från början med CD OSX 10.Allt verkar vara bra utom att OS X kom inte upp på skärmen den enda som jag fick är en liten sträcka längst ner från docken och OSX frös.
Jag gjorde om igen som ovan me med samma resultat.
kan någon hjäpa mig. Tack.

Vad glad att du överhuvudtaget kan installera. Jag hade en hårddiskkrasch igår på min Pismo och kan nu inte formatera i HFS+, för hd:n är skadad.

Jag har försökt med Disk Utility och Drive Setup men det går bara inte.
Datorn vill heller inte boota från en Norton Utilities 5.0-cd (funkar finfint på en PMG4!), jag har bränt ett bootbart system med Norton installerat, men datorn vill inte boota från den cd:n heller.

Jag testade med en annan hd, och där hände samma sak! Jag börjar tro att det är 9.1-cd:n som kom med OS X som är vajsing. Jag har visserligen en 9.0-cd för Powerbook men hd-n är ju åt skogen.

Jag behöver också hjälp!

5 down. 95 to slow - me

En trasig HD skall väl inte påverka om det går att boota från en CD.
Kolla att den verkligen försöker boota från CDn, jag har märkt att datorerna ibland bara försöker från start HDn fast man håller ner C och/eller kunnat välja en annan start disk.
Zappa PRAM och försök med original CDn.
Har du tillgång till någon FW disk? Vad händer om du försöker starta Pismon i FW-diskläge?

Jag har slutat o boota med C, jag bootar med ALT istället.. så ser man om datorn accepterar CDn som en boot bar enhet..

Kör på det, kommer inte CDn upp där så är den inte bootbar på din dator. Har CDn varit det och den inte är det nu så har det något med pram o göra kan jag tänka mig ja.

Men ändå, ALT istället för C har blivit min rutin.. även om det går något långsammare så känns det bättre.

Boota med Original-cd:n är inget problem. Men jag kan bara partionera med HFS som filsystem, väljer jag HFS+ misslyckas partitioneringen.

Jag har nu startat NU 5.0 från en PMG4 över fildelning. Disk Doctor hittar ett par fel och reparerar dem men kör jag DD en gång till så är felen tillbaka! Plus att av och till misslyckas DD pga "ett obekant fel: 29305" eller något liknande. Nu har jag valt radera hela maskinen med Wipe Info. Det är långsamt så jag återkommer senare.

Fast egentligen har jag lust att låta allting stå och gå hem. Kanske gör jag det också.

5 down. 95 to slow - Me

Grabbar, jag flyttar över diskussionen till Support.

[ 20 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

1
Bevaka tråden