- Gäst
- Oregistrerad ●
Hej!
Jag vill skaffa något nytt i stället för min minidiscfreestyle+mick att spela in låtidéer på samt att spela in konserter o rep (för dokumentation), bör kunna gå o spela in okomprimerat.
Önskemål:
- Mick-in och bra ljud (minidisckvalitet typ...)
- Enkelt o effiktivt (inget minne som tuggar och funderar, det ska va play, stopp, pause osv - direkt)
- Lätt o tanka över till powerbooken
- inte så dyrt......
Är det nån som har tips på nått som har allt det där?! Då skulle jag bli glad!!
/aniah
Gå till någon Applhandlare och kolla på iPod med en voice recorder / mivc adapter (eller liknande).
Tror inte det är så bra inspelningsljud, men antar att det är i paritet med allt annat (typ diktafon)
Håller med, har själv en iTalk som jag spelar in seminarier på skolan med. Men om du är ute efter lika bra ljudkvalitet som minidisc (vilket jag önskar iPoden hade) så får du titta åt annan håll än MP3-spelare.
Jag letade själv länge efter samma sak och det enda jag hittat som motsvarar mina krav (och finns på marknaden idag) är Arcos Gmini 400
http://www.archos.com/products/overview/gmini_400.html
Den kan spela in i okomprimerad wav så ljudkvalitén blir bra.
Kopplas till datorn med USB2.
Nackdelen är att den (förutom den inbyggda mikrofonen) bara har line-in, inte mic-in. Alltså måste man skaffa en extern batteridriven mik-förstärkare om man ska spela in seriöst.
Själv köpte jag till Archos egna http://www.archos.com/products/prw_100878.html där jag i stället för den medföljande miken använder två st Röde NT3.
Funkar bra tycker jag. Men vill man lägga mer pengar på mikförstärkare så kan man t ex välja en av dessa:
http://www.minidisco.com/spa-1.html
http://www.minidisco.com/sp-preamp.html
Sen så har Gmini:n en hel del andra trevlga features också. Personligen är jag inte särdeles intresserad av att titta på film på den (men givetvis har jag testat och det funkar mycket bra, speciellt när man kopplar den till TVn) men däremot tycker jag det är guld att kunna ladda in foton från digitalkameran till den. Själv brukar jag låna alla polares kameraminneskort för att kopiera deras bilder.
Men så skriver du "inte så dyrt" -- tja, känner du någon som kan inhandla en åt dig i USA så kan du få en för kanske 2400 kr. Härhemma kostar de mer..
Det låter riktigt bra - tack! Men jo iofs.... det blir lite dyrt kanske...
Jag har batteriförstärkt mick. Har även en liten mini-mygga som jag köpt till minicisc, så nån av dem blir det akutellt att använda.
Men, om jag nu förstått det rätt, finns det ännu ingen mp3 som klarar det jag letar? Hur är det med iRiver då? De har mick in - det är ingen som provat den? Hur blir inspelningsljudet?
Ska du ha någon form av ljudkvalitet är det miken och preampen som spelar roll - okomprimerat eller inte är av underordnad betydelse i det fallet. Är det möjligheterna att få in det på datorn som stör dig med MD:n? Annars tycker jag MD är suveränt att spela in på - jag har gjort saker som sänts i riksradion på en liten Sharp-MD. Komprimering eller ej kommer du inte att höra nån skillnad på - det är miken och preampen som sagt, som gör skillnaden. Leta efter en spelare som har mic-in och köp sen en bra dynamisk mikrofon för 500 - 1.000 spänn. Om du vill vara seriös, så köp en extern preamp för samma summa och koppla den till line-in.
Ska du ha skitkvalla, köp vilken vanlig diktafon som helst eller en mp3-spelare och en liten sån mik som man trycker dit direkt på spelaren. Men det är för dokumentation, inte för att få något slags välljud.
Men, om jag nu förstått det rätt, finns det ännu ingen mp3 som klarar det jag letar? Hur är det med iRiver då? De har mick in - det är ingen som provat den? Hur blir inspelningsljudet?
Jag köpte en iRiver H120 för att just spela in konserter med bra kvalitet. Innan hade jag en Sony D7 DAT som tyvärr gick sönder. H120 kan spela in okomprimerat i WAV vilket var ett absolut krav för mig.
Den stora nackdelen är att den saknar nivåmätare för inspelning samt att mikförstärkaren är riktigt dålig. Däremot har den optisk in vilket gör att jag lyckats lösa allt genom att köpa en separat mikförstärkare och A/D-omvandlare med optisk ut. Nu blir det riktigt bra inspelningar, tyvärr dyrare och mindre portabelt än vad jag hoppades på.
Jo, iRivers H100-serie verkar rätt bra. Fast de slutade tillverkas för en tid sen så de är kanske svåra att få tag i numera..
En annan nackdel med den verkar vara "the glitch", dvs att man får lite hack i ljudet ibland. Nu nämner ju David L. inget om det så det är kanske inget stort problem (själv kan jag inte uttala mig om den saken). Läs mer här: http://www.misticriver.net/boards/showthread.php?t=4980
Sen så finns ju även iRivers H300-serie men de spelar bara in i mp3, inte okomprimerad wav. (eller gjorde i alla fall inte sist jag kollade - kanske har de fått nån uppdatering nu som fixar det, men jag tvivlar - iRiver verkar ofta lova mer än de kan hålla vad gäller uppdateringar..)
Deras nya H10 har jag dålig koll på men gissar att den inte kan mer än H300 (fast den är ju rejält mycket snyggare förstås )
Sån har jag! Skitbra porta. Dessutom gör Fostex och Korg portor, som också är mycket bra. Där har du i regel XLR-ingång för mik och bra möjligheter för att spela in låtidéer. En del har även inbyggda kompfunktioner med trummaskiner, basgångar etc.
Jag köpte en iRiver H120 för att just spela in konserter med bra kvalitet. Innan hade jag en Sony D7 DAT som tyvärr gick sönder. H120 kan spela in okomprimerat i WAV vilket var ett absolut krav för mig.
Den stora nackdelen är att den saknar nivåmätare för inspelning samt att mikförstärkaren är riktigt dålig. Däremot har den optisk in vilket gör att jag lyckats lösa allt genom att köpa en separat mikförstärkare och A/D-omvandlare med optisk ut. Nu blir det riktigt bra inspelningar, tyvärr dyrare och mindre portabelt än vad jag hoppades på.
H120 3700:-
Mindprint AN/DI Pro 2995:- (Hade kostat 7995:-)
Däremot är den utomordentligt bra vad gäller allt som har med hantering av filer att göra, bara att koppla in till macen som en hårddisk, 20 GB räcker till allt jag behöver dessutom.
Kanske är Edirol något att kolla upp?
Hej!
Jag vill skaffa något nytt i stället för min minidiscfreestyle+mick att spela in låtidéer på samt att spela in konserter o rep (för dokumentation), bör kunna gå o spela in okomprimerat.
Önskemål:
- Enkelt o effiktivt (inget minne som tuggar och funderar, det ska va play, stopp, pause osv - direkt)
- inte så dyrt......
/aniah
Jag köpte ett par av dessa för ljud och intervjuer för elevarbeten. http://www.olympus-europa.com/consumer/2581_DM-20.htm
- Lägg till en hyfsad riktad mic och skydd så går den riktigt bra att använda.
- den spelar in i wma-format dock följer det med program som konverterar det lätt till aiff
Kostar ca. 240 euro
Hej!
...i stället för min minidiscfreestyle+mick
- inte så dyrt......
/aniah
Hallå eller! Du har ju allt det där redan med din MD. En helt onödig kostnad tycker jag. Skaffa audacity elelr annat liknande program och för över dina MD-skivor in i datorn. Funkar suveränt. När man gör små musik-memos och annat tjafs brukar det ändå handla om högst ett par-tre minuters inspelning. Lägg pegarna på ett årskort på Liseberg istället! ;P
Jag har inte upplevt några glitch med H120, nu har jag senaste firmware iof. Jo, de tillverkas inte längre. H10 är fina men kan inte hantera WAV. Det kommer säkert bättre saker, det finns någon iPod kopia med okomprimerad inspelning nu, jag kommer inte ihåg vad den heter och vet eg inget om den. Fördelen med en mp3/WAV-spelare med hårddisk jämfört med en MD är ju just att man slipper byta skivor hela tiden och att man kan använda den okomprimerat.
Jag har inte upplevt några glitch med H120, nu har jag senaste firmware iof. Jo, de tillverkas inte längre. H10 är fina men kan inte hantera WAV. Det kommer säkert bättre saker, det finns någon iPod kopia med okomprimerad inspelning nu, jag kommer inte ihåg vad den heter och vet eg inget om den. Fördelen med en mp3/WAV-spelare med hårddisk jämfört med en MD är ju just att man slipper byta skivor hela tiden och att man kan använda den okomprimerat.
Jag hävdar dock envist att okomprimerat/komprimerat är en fråga som kommer långt ner på kravlistan när man pratar om kvalitet. Jag har personligen oerhört svårt att höra skillnad på t.ex. ATRAC och CD. Även i en stereo för minst 30.000.
Visst är det svårt, omöjligt(?), att höra skillnaden... Det blir först viktigt om man verkligen ska använda det man spelat in. Vill man kunna använda det i ett professionellt/semiprofessionellt sammanhang med mycket bearbetningar eller för utgivning etc är det ju en stor fördel (krav) om det är okomprimerat. Den information som är borttagen kan helt plötsligt bli väldigt viktig om man ex måste stretcha ljudfilen el.
Genom att ex ta in signalen digitalt in i iRivern från Mindprinten slipper jag ju både apparatens mikförstärkare och A/D-omvandlare, den blir mest en lagringsenhet. Fördelen är att slippa bära omkring på min PowerBook på nätterna.
Men visst, om man spelar in för sin egen dokumentation är det inte viktigt om man kan spela in okomprimerat eller ej.
Jag tror man måste fråga sig om man ska vara riktigt seriös eller bara ganska seriös. För om man ska slå på stort och verkligen behöver kvalla, då måste hela kedjan vara 100%. A/D-omvandlarna, miken, preampen... Det får man i en professionell porta eller som du kör L-son, med separata enheter. Att stoppa in en mik i en MD eller mp3 direkt blir okej, i vissa fall riktigt bra. Men att sen byta ut den ena eller andra delen utan att köra proffsstuk rakt igenom, är meningslöst. Du får ändå ingen förbättring i slutresultatet eftersom något hela tiden drar ner. Som att köpa en digital systemkamera med skitdålig optik. Om A rockar spelar ingen roll om B suger.
Sensmoralen: har du en md med mik - varför byta till mp3-spelare? Kan du inte få in materialet i datorn ändå? Du tjänar ingen kvalla på att spela in det på en mp3-spelare.
Vill du vara riktigt seriös, satsa på en HHB MD- eller DAT-porta eller en hårddiskporta av nåt märke - finns flera.
Det är klart att det är så. Personligen skulle jag vilja ha en rackmonterad hårddiskinspelare med optisk in 24bitar.
Hur är det med Sony High MD? Går de att använda med Macen? DAT är ju krångligare, både att få in ljudet i datorn och reparationskostnaden när de går sönder plus bandkostnaden. Annars är ju DAT väldigt bra.
Hur menar du "använda med macen"? Det går inte mig veterligen att köra över material den vägen via USB - det funkar bara från datorn till MD:n, inte åt andra hållet. Kåpyrajtskäl. Men jag kan ha fel om just HiMD, rätta mig i så fall. Annars måste du köra ut det optiskt från spelaren eller ett däck och in i ljudkortet och då är det ju vanlig audiosignal så då borde det ju inte spela nån roll vilket mediet är.
Om man har en iPod av 1, 2 eller 3:e generationen så är det här oslagbart! http://www.ipodlinux.org/index.php/Main_Page Skitbra ljudupplösning rakt in i iPoden. Lyssna på ljudexemplen så får du höra. Fattar inte varför apple begränsar poden så!
HiMD är verkligen ett ljudmässigt lyft från den vanliga MDn (som jag tycker låter irriterande illa, men som naturligtvis duger som skissblock).
Någon påpekade att riksradion faktiskt använt vanlig MD ibland. Jo det stämmer, jag har _hört_ det(!) och det låter verkligen inte vackert. Inte ens tal klarar det utan att lägga till fula biprodukter. Och det behövs verkligen inte audiofil utrustning för att det ska höras. Det räcker med de medföljande skit-lurarna.
HiMD vore nära nog perfekt, om Sony hade gjort ett vettigt operativ till den. Som det är nu måste man gå in manuellt och rota ibland menyerna varje gång man vill spela in. -Bara för att stänga av den gräsliga, automatiska inspelningsvolymkontrollen som ligger aktiverad, förinställt. Inställningen går INTE att spara!!! Hur fan tänker dom, eller vill dom bara jäklas?!
Detta är dagens HiMD maskiners stora svagheter, vissa inställningar går inte att spara och menysystemet/strukturen (knapp+ratt) är synnerligen struliga. Går man in i fel "mapp" kan man inte backa, utan måste ta det från början varje gång och eftersom namnen på mapparna ibland är förvirrande eller ologiska får man ofta rota flera gånger (för att hitta rätt) och man missar under tiden det man ville spela in.
Man köper nog knappast en HiMD med okomprimerad inspelning om man tycker att den automatiska volymkontrollen låter OK.
Enl Sony finns ingen modell där man kan spara bort den automatiska inspelningsvolymkontrollen permanent och de verkar inte intresserade av förändingar heller. Hade jag vetat det jag vet nu hade jag inte köpt någon HiMD. Kanske kommer sharp med någon vettigare modell så småningom.
Annat som kunde varit bättre:
Efter HiMD inspelning är apparaten (MZ-NH900) upptagen någon minut eller så för att skriva på skivan, vilket kan vara irriterande om det dyker upp något nytt man vill fånga.
Det laddningbara batteriet orkar bara några minuters Hi-MD inspelning, så det blir till att koppla på extrahållaren för ett vanligt 1.5V batteri.
Laddningen är ett skämt, man kan inte se var i laddningsfasen man befinner sig. Om man stöter till MDn ur sin vagga startar laddningen om och man vet verkligen inte om den är laddad, nästan laddad eller full. Man vet heller inte om laddningen misslyckats.
Inget Mac-stöd för ljudöverföring via USB, så det blir till att ladda över med line-out. Detta verka även gälla PC-ägare om de vill vara på den säkra sidan. Om USB överföringen från bandaren skiter sig så kan du stå där utan filerna eftersom de verkar raderas i bandaren samtidigt som de överförs (eller strax efteråt)!!! Sinnessjukt.
Trots allt så använder jag min HiMD en hel del ändå, även om det tär på nerverna varje gång inspelning ska startas. Med digital insignal (optisk) försvinner problemet med automatiken, men då ska man ha med sig och koppla in en burk till.
Har även titat på Edirol R-1, men den kändes verkligen inte prisvärd och VU-mätaren är inte så bra som den borde vara, med tanke på priset (mono indikation) och frågan är hur exakt den egentligen visar överstyrning. Dessutom verkar den inte kunna visa VU-mätare och speltid samtidigt! Rätta mig om jag har fel.
Marantz nya (5-6000:-) verkar helt rätt, även för proffsigare arbetsuppgifter, men den är klumpig och ibland vill jag kunna trycka ner bandaren i min fiolväska...
Om man har en iPod av 1, 2 eller 3:e generationen så är det här oslagbart! http://www.ipodlinux.org/index.php/Main_Page Skitbra ljudupplösning rakt in i iPoden. Lyssna på ljudexemplen så får du höra. Fattar inte varför apple begränsar poden så!
Njae, det är väl bara 3:e generationen som har möjlighet att spela in. Och dessutom bara i mono om jag minns rätt.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Mac-kompatibel Hi-MD (?) :
http://www.minidisc.org/keep/buffalo_md_husb.htm
http://forums.minidisc.org/index.php?showtopic=9475
Är osäker på om man kan spela in på eller om det bara är en 'player'.
Men kanske deras programvara funkar med Sonys modeller också (fast det vore väl att hoppas för mycket)..
hello alla kloka tyckare!
intressant att höra alla idéer o erfarenheter!
Men vad jag söker är alltså i första hand inspelning för dokumentation. Men jag har vant mig vid md-n och vill inte ha sämre kvalitet, bara samma eller bättre. Jag spelar in låtidéer och då är inte ljudet viktigt mer än att jag inte vill ha brus o skit. Sedan i replokalen, får den inte klippa när det blir för högt. Och slutligen på konserter, då vill man ha ett fint ljud o lyssna på, men det behöver inte kunna skickas till tryck direkt.. Bara fritt från en massa skit. Ja i stil med mdn alltså.
Varför inte md? För jag är så urbota trött på den! Den funderar och snurrar och tänker.. (jag vill trycka play, stop, rec - pang pang pang!) och framför allt - ca 40% av mina inspelningar blev ingenting! (ibland med brutala katastrofer till följd) Plötsligt tog batteriet i mdn slut, eller batteriet i micen, eller så fick den plötsligt lust att stänga av sig och dö... Man måste se till att ha två typer av batterier i dubbla lager + minidiscar ständigt, och det är struuuuligt. Jag gav ca 3000 för den, det är nåra år sen. Och jag känner att jag är färdig med den. Har inte lust med nån ny sån.
Dessutom, även lite krångel att få över till datorn även om jag också kan det nu, men lite omständigt.
--Vill alltså gärna ha något litet, enkelt, med lika bra eller bättre ljud än md. --
För seriösa inspelningar har jag min pb. Har även md-porta om jag är hemma o vill göra snabbt o enkelt.
Nån som fortfarande har idéer? Är mp3-spelare bara att ge upp..?
Tänkte mig max 2000 kr, även det svider lite för dokumentation...
Jag tycker i så fall du ska kolla på en sån här:
http://www.thomann.de/thoiw5_toneworks_pxr4_digital_recorder_prodinfo.html
...eller nåt i stil med den. Då får du solid state med alla dess fördelar, mik-in, portabilitet och bra kvalitet på ljudet. Den har allt MD:n hade minus nackdelarna. Jag har vänner som äger PXR4:an (själv har jag en av märket Zoom) och de är mycket nöjda. Lirar du gitarr är den grym för det. Enda nackdelen är väl samplingsfrekvensen på 32KHz men det finns liknande portor med 44.1 om du absolut måste ha det.
EDIT:
Och med all respekt för 99Macarnas kompetens finns det inom vissa områden bättre kompetens - och framförallt mindre jävig sådan - på andra forum. T.ex. Ljudbojen.rocks.it och Gearslutz.com. 99Macare har ibland en tendens att rekommendera Apple- eller Appleaktiga produkter fastän dessa långtifrån alltid är det bästa valet. Bara en liten observation...
Jag måste tyvärr sluta rekommendera H120 (går ju att hitta beg). Jag har hittills haft tur och inte fått med några klick på min inspelningar och därför inte riktigt trott att de skulle komma. Nu har jag de senaste veckorna använt den riktigt mycket och haft mycket problem.
Någon/några gånger varannan till var femte minut får jag ett fult digitalt klick i ljudfilen. Det går ju att ta bort i datorn men väldigt tidsödande. Jag fick svar från iRivernordic att det tyvärr är ett hårdvarufel och tyckte jag skulle lämna tillbaka spelaren. Jag ska ringa imorgon.
Tyvärr vet jag inte om det finns så många andra portabla hårddiskspelare som spelar in WAV via optisk in.
Ja, så kan det gå...
Om någon kommer på något som matchar H120 så tipsa väldigt gärna.
Obs att jag skrev klick och inte klipp. Klicket är ett fel som finns på alla H120 har jag nu fått reda på. Det kommer inte alltid dock så man upptäcker det inte alltid direkt, varning alltså.
Som limiter använder jag TC Electronic Triple C som insert på en Mindprint AN/DI pro vilket fungerar väldigt bra. Det är bara att iRivern själv orsakar digitala klick.
Jag skulle oxå behöva lite tips om "diktafoner". Jag har Sony diktafon (band) som har fungerat kanon. För ett par dagar sen tappade jag den i backen o nu sprakar det som sjutton, går knappt att urskilja alls vad man spelat. Nu är det ju så att jag har en ipod mini, kanske finns det något tillbehör till den som gör att den får fungera som diktafon? Har kollat applestore men där fanns bara till den vanliga ipoden.