Vem bryr sig? Jag försöker vara positiv: Om fler gillar Mac så kommer vi få fler program och spel! Om fler ogillar Mac, så kommer vi förmodligen även i fortsättningen slippa virus. Win-Win situation, fast inte som i Windows, lyckligtvis.
-- Patrik
Ungefär så som jag ser det, men jag är mer positiv till att se en ökning till 10-20% av marknaden. Det kanske skulle ha en positiv inverkan på priset på hårdvara, även om Mac fortfarande säkert skulle vara dyr. Men en liten utjämning skulle jag gilla, om man ser enbart till hårdvaran.
Och fler spel som du säger. Vad gäller nyttiga program, så tycker jag faktiskt läget är rätt skönt nu. Det som behövs, det finns. Åtminstone för min del. Och det är så otroligt mycket skönare att lätt kunna hitta ett bra program för det jag vill göra. På Win är det större risk att det kommer med spyware, eller inte fungerar alls. Lika bra saker finns nog där, men man måste veta vad man ska välja, eller ha tålamod att testa sig fram innan man hittar rätt. Vi kanske kommer att se mer av det på Mac om marknadsandelen ökar. Eller så finns det olika traditioner i att skapa program för Mac resp. PC, som även håller i sig med en ökad marknadsandel för Macen.
Sedan tror jag faktiskt att OS X ger användaren mer kontroll över vad som händer på datorn, i relation till hur mycket kunskap man har investerat i sitt OS. Om det är så, så höjer det oddsen för att vi ska slippa virus och skit, även om marknadsandelen ökar till mer än de 10-20% jag nämnde.
Som du säger - det är win-win som gäller!