Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fink knas

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-22 13:20

min apt-get har helt plötsligt slutat fungera
när jag i terminalen kör apt-get install nånting ,får jag
apt-get: command not found

kör jag apt-get från genom xdarwin/enlightenment får jag detta istället (xterm):

E: Couldnot open lock file /sw/var/lib/dpkg/lock - open (13 Permission denied)
E: Unable to lock the administration directory (/sw/var/lib/dpkg/), are you root?

knasigt lr hur?

(borde kanske tillägga att jag kör 10.1.5)

[ 22. Januari 2003, 13:21: Meddelandet ändrat av: lionfromzion ]

testa köra
´sudo apt-get install nånting´

det kanske hjälper?

[stava...]

[ 22. Januari 2003, 15:25: Meddelandet ändrat av: Viklund ]

Att kommandot apt-get inte hittas beror på att dess sökväg inte inkluderats i variabeln $PATH. Detta löser du enklast genom att lägga in detta i din ~/.cshrc (eller t.ex. i /etc/csh.login om du vill att det ska gälla alla användare):

source /sw/bin/init.csh

När du gjort det, starta en ny kommandotolk eller öppna ett nytt terminalfönster. Kör "echo $PATH". Om några kataloger under "/sw" (/sw/bin, /sw/sbin, etc.) dyker upp i den resulterande raddan så ska problemet vara löst.

Det andra problemet brukar bero på att man inte kört apt-get med rootbehörighet (vilket man måste göra). Se därför till att köra apt-get via root-kontot, vilket du enklast gör genom att använda sudo (som Viklund tipsade om).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-23 09:19

tackar för hjälpen...
tyckte bara det var lite väl lustigt att fink inte vill fungera helt plötsligt, efter att ha fungerat utan problem.

(hade tydligen blivit nått knas med filerna... )

[ 23. Januari 2003, 09:19: Meddelandet ändrat av: lionfromzion ]

1
Bevaka tråden