Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

100 kb flash på första sida

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill använda en flash som är 100 kb på en första sida.
Hur går man till väga för att låta flash filmen laddas in sist så att man snabbt kommer till sidan.

/Jonas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-16 16:45

Testa att ladda upp den sist så skall nog browsen se till att allt går i sin ordning!

Är inte kung på att bygga flash men i php så funkar det!...

?eller?

Ursprungligen av atomlab:

Testa att ladda upp den sist så skall nog browsen se till att allt går i sin ordning!

Är inte kung på att bygga flash men i php så funkar det!...

?eller?

Det låter väldigt osannolikt om jag ska vara ärlig. Uppladdningsdatum på filer till webbservern har inget med i vilken ordning ett objekt ska visas på en hemsida.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-16 17:47
Ursprungligen av ringheim:

Hur går man till väga för att låta flash filmen laddas in sist så att man snabbt kommer till sidan.

/Jonas

Först och främst: Idealiska "vikten" för en sida ligger på 45Kb inklusive alla bilder, skripter, etc. I praktiken tar det då max 10 sekunder för folk på 56Kb telefonmodem att ladda ner sidan vilket i sin tur är ungefär det längsta folk orkar vänta. Att ha en flash-film på 100kb är därför inte helt bra, om jag uttrycker mig snällt. Om det dessutom bara är ett intro till själva sajten, så förefaller det ju ännu mer osmart.

Jag förstår inte vad du menar med att "ladda filmen sist så att man snabbt kommer till sidan". Menar du att det alltså är ett intro som automatiskt går över till den statiska sajten? I så fall: Det kan ju inte spela någon roll när filmen laddas, eller?

Kan du ge en URL så man får titta på vad du håller på med?

Dela upp i två scener?

Ursprungligen av Danne V:

Jag förstår inte vad du menar med att "ladda filmen sist så att man snabbt kommer till sidan". Menar du att det alltså är ett intro som automatiskt går över till den statiska sajten? I så fall: Det kan ju inte spela någon roll när filmen laddas, eller?

Kan du ge en URL så man får titta på vad du håller på med?

Idén är att ha en "image"-flashfilm som ligger högt upp i layouten på sidan. Det är alltså ingen intro sida utan man kommer till dena sidan med en gång. Och det är ju det som är själva problemet. Flashfilmen har ju samma laddningsprioritet som all annan media och det gör att siten tar lång tid att få fram.
Men en variant som föreslagits är att dela upp flash filen i två scener och på det sättet försöka få sidan att ladda in under scen ett och sedan låta flashfilmen hoppa till scen två.
Kan man sätta nåt script som skickas till flashfilmen när sidan är helt inladdad eller får man sätta en timer i scen ett och anta att efter typ 5 sekunder så borde det vara klart?

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-17 00:25
Ursprungligen av Kentor:

Innebär inte denna preloader att den tankar in scen två medans scen ett visas? Om det är så så har man ju fortfarande problemet med att den tar kraft i nedladdningsprioritet. Eller är detta enda alternativet?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-17 11:26

Idén är att ha en "image"-flashfilm som ligger högt upp i layouten på sidan. Det är alltså ingen intro sida utan man kommer till dena sidan med en gång. Och det är ju det som är själva problemet. Flashfilmen har ju samma laddningsprioritet som all annan media och det gör att siten tar lång tid att få fram.
Men en variant som föreslagits är att dela upp flash filen i två scener och på det sättet försöka få sidan att ladda in under scen ett och sedan låta flashfilmen hoppa till scen två.
Kan man sätta nåt script som skickas till flashfilmen när sidan är helt inladdad eller får man sätta en timer i scen ett och anta att efter typ 5 sekunder så borde det vara klart?

Du får förlåta, men om flashen inte innehåller ultraviktig information eller på annat sätt VERKLIGEN ger innehåll till sidan, så är sådana här krumbukter ALDRIG bra, dvs dom gör att själva sajten dominerar över budskapet vilket är mycket dålig marknadsföring och ett rent resursslöseri som ofta görs av en designer som hellre vill visa upp SINA färdigheter än att hjälpa sin kund. Det enda tillfället när sånt här är OK är om innehavaren av sajten faktiskt är flash-designer eftersom filmen är ett varuprov.

Än en gång, förlåt bistra ord, men så är det.

Men om du prompt vill ha detta, så kan du lösa det "enkelt" genom att fördröja starten av filmen några sekunder.

Du får förlåta, men om flashen inte innehåller ultraviktig information eller på annat sätt VERKLIGEN ger innehåll till sidan, så är sådana här krumbukter ALDRIG bra,

Min flash film är av samma typ som finns på discreet.com. De har tydligen gjort en vanlig preloader. Flash filmen är rut 240 kb på denna sida.

Jag kör nog på en 3 sek. timer om inte nån annan kommer med nån briljant idé.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 13:15

Du får förlåta, men om flashen inte innehåller ultraviktig information eller på annat sätt VERKLIGEN ger innehåll till sidan, så är sådana här krumbukter ALDRIG bra, dvs dom gör att själva sajten dominerar över budskapet vilket är mycket dålig marknadsföring och ett rent resursslöseri som ofta görs av en designer som hellre vill visa upp SINA färdigheter än att hjälpa sin kund. Det enda tillfället när sånt här är OK är om innehavaren av sajten faktiskt är flash-designer eftersom filmen är ett varuprov.

Än en gång, förlåt bistra ord, men så är det.

Men om du prompt vill ha detta, så kan du lösa det "enkelt" genom att fördröja starten av filmen några sekunder.

Håller med. Flash på en förstasida är bland det mest korkade som finns i webbdesignväg.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-16 22:30

/Jonas

Det jag brukar göra vid tyngre filer är att dela upp dem t.ex en första del som är liten som sedan "anropar" del 2 att börja ladda ned och gå till när det är klart.

1
Bevaka tråden