Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta users och system mellan hårddiskar

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kommer snart att genomföra en omflyttning av saker jag har på mina tre hårddiskar, och känner mig rätt orolig för att något ska gå fel, så jag vill gärna höra om det finns några synpunkter på mitt tillvägagångssätt. Det är rätt många frågor, men jag är också ganska skraj för att någonting ska gå fel när jag håller på och jonglerar med innehållet mellan skivorna. Jag har verkligen ingen lust att behöva installera om systemet och alla program, ifall något skulle gå fel! Även alla inställningar jag har i mitt användarkonto, alla lösenord på nyckelringen osv. är ju livsviktiga.

Nu har jag följande skivor:
HD1 (60 GB) System och program
HD2 (160GB) Användarkonton
HD3 (200GB) Diverse tunga filer, inklusive iTunes-biblioteket

Jag håller nu på att bränna över allt jag har på HD3 på DVD-skivor, och när jag har tömt den, så vill jag flytta över innehållet från HD1 och HD2 till den, så att jag får mitt system och mina användarkonton på samma HD.

Går detta att göra med Carbon Copy Cloner? Där kan jag ju välja en källa och en målskiva. Om jag först klonar skivan med systemet, och sedan tar den med användarkonton, kommer CCC då att skriva över det jag kopierade i första vändan? Dvs skriver den över information som redan finns på målskivan, så att den blir en exakt kopia av den HD jag klonar? Eller går det att klona över både HD1 och HD2 till samma skiva?

Om jag lyckas att kopiera över båda skivorna till HD3, så antar jag att systemet kommer att börja med att skapa ett bytt användarkonto när jag startar om datorn, eftersom jag har ställt in systemet på att titta efter users på en annan skiva än den som systemet ligger på. Jag antar att datorn inte automatiskt kommer att hitta mitt gamla användarkonto? Kan jag i det läget enkelt ändra var datorn ska titta efter users genom NetInfo-hanteraren?

Jag har tidigare använt det tillvägagångssätt som beskrivs av Per Haglund i den här tråden: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=7505 Dock är jag lite osäker på om allt fungerar som det är tänkt: Om jag skapar ett nytt användarkonto i systeminställningar, så skapar datorn en ny users-mapp på samma skiva som systemet, och placerar det där. Jag vet inte om det är relevant, men tänkte nämna det ifall det kan ställa till några problem.

Finns det kanske bättre verktyg för att göra detta? Kan det finnas andra problem som jag inte har tänkt på? Om riskerna är för stora, så blir jag nog helt enkelt tvungen att avstå från detta.

Jag är mycket tacksam för alla slags synpunkter!

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-16 21:37

Det jag skulle göra är att först använda CarbonCopyCloner och flytta systemet, då det är det som är mest känsligt för rättigheter och sånt.

Sen göra som det stog i tråden du referera till, men tvärt om.
I allafall dom två första sakerna.

Ursprungligen av Creops:

Sen göra som det stog i tråden du referera till, men tvärt om.
I allafall dom två första sakerna.

Finns det några goda skäl till att välja terminalen framför NetInfo-hanteraren? Är ditto av något skäl bättre än CCC vad gäller kontona? Jag kommer ju i alla fall undan osäkerhetsfaktorn för hur CCC beter sig, när jag klonar till en disk som det redan finns data på.

Av begripliga skäl så vill jag ha så fullständig koll på vad jag gör som möjligt, innan jag sätter igång.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-17 15:45

Du måste inte använda några terminalkonadon för flytt av kontona. Du kan kopiera dom i Finder och ställa in sökvägarna i NetInfo.
Men använd CCC för att clona systemet.

CCC har även det valet att den inte raderar något som finns på Target-disken utan bara lägger till, är väl det du skulle använda isåfall.
Den enda mapp som är viktig för dina konton är "/users".

Så det finns inga filer i users som det kan kan krångla till med pga rättigheter vid en vanlig kopiering via Finder? Det gör ju i så fall att hela operationen känns lite "tryggare".

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-17 19:01

Reparera dina behörigheter på hårddisken. Använd Skivverktyget (som kan reparera behörigheter)
Därefter kan du börja klona med CCC.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-17 19:41
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Så det finns inga filer i users som det kan kan krångla till med pga rättigheter vid en vanlig kopiering via Finder? Det gör ju i så fall att hela operationen känns lite "tryggare".

En sak bara, du måste logga in som root för att göra det i Finder, glömde skriva det.
Annars kan du bara kopiera den användaren du för tillfället är inloggad som...

Jag skulle faktiskt rekomendera att använda "ditto" för flytt av /users.

Och gör som "REP" sa först.

1
Bevaka tråden