Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk inloggning på filservrar...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-04-22 14:24

Jag är helt grön här på 99mac så jag vet inte om den här frågan behandlats tidigare.

Går det att på något sätt automatiskt mounta nätverksvolymer när man loggar på systemet. På samma sätt som i 9an när man kryssar för den där rutan i Väljaren?

Har inte hittat någon sån inställningen någonstans, och jag saknar verkligen den möjligheten.

Tacksam för svar.

Om du skapar en location fil. Så kan du sedan lägga till den som ett inloggningsobjekt under inloggning i systeminställningar.

För att göra en location fil så kan du exempelvis använda Contextual Menu Workshop (Ett kontex-meny-tillägg).

Filen ska innehålla en URL till servern som du vill ansluta till, ungefär:
afp://username:[email protected]/vol...

och sedan sluta på filändelsen .afploc.

*Tänk på att det kommer att bli lätt att hitta lösen och dyl med den här primitiva metoden.*

Eller också använder man utmärkta AFP Automount.

http://www.digitalspecter.com/AFPAutomount.html

Det går också att fixa helt utan tredjepartsprogram om man använder Netinfo. Det är iofs lite pilligt i OS X klient eftersom allt måste göras manuellt, men Apple har en riktigt bra manual... Minns inte URL:en, men jag kan maila över den om nån vill ha den...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-04-23 08:29

Trist att man måste använda tredjepartslösningar eller skriva en massa text för att få en funktion som finns i nian... :/ Men, men... det kommer kanske inbyggt i 10.2.

Tack alla för hjälpen. Tror att jag kommer att använda AFPAutomount, eftersom den verkar vara den enklaste lösningen.

Samuel, är det Using & Understandig NetInfo du refererar till som ett bra dokument?

Eller besitter du bättre prylar?

Jag är isåfall nyfiken blå.. (dvs jag vill ha det i min mail)

Besitter tyvärr inget bättre än Understanding and Using Netinfo... Den är kanske inte bästa tänkbara handbok, men man hittar en del matnyttigt iaf...

Nån som vet nån bättre läsning förresten? Just Netinfo har jag hittat alltför lite om egentligen

I dokumentet NEXTSTEP 3.3 Network and System Administration finns en hel del information om NetInfo, det behandlar iofs NetInfo som det fungerade i NEXTSTEP 3.3, men grunderna är fortfarande desamma. Kapitel 2, 3 och 11 är de mest intressta

1
Bevaka tråden