Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SBOD vid filöverföring via SMB från PC till MAC

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 09:26

Hej!

Har råkat ut för en konstigt problem.
Vid överföring av filer från en XP burk till en Mini låser sig Finder efter ett tag.
SBOD (Spinning Ball Of Death) visar sig och Finder är död. Det går inte att avsluta Finder och en titt via ps visar att processen ligger kvar även efter en tvångsavslutning.

Lite surfande visar att andra har samma problem, men ingen hade någon lösning.

Finns det någon här som råkat ut för samma problem eller har någon lösning på det?

/matt

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-18 09:48

Det där kan bero på många olika saker. Finder låser sig (i 90 sekunder iaf) oftast om nätverket går ner och man har kvar kopieringen eller diskar monterade på skrivbordet.

Kör du trålöst eller trådbundet? Många hemma-trådlösa routers har problem med kopiering av stora filer mellan trådlös-trådad dator och kan hänga sig. Då försvinner nätverket och Finder låser sig med badboll.

Skriv gärna lite mer om ditt nätverk, och testa gärna olika storlek på filerna du kopierar.

mvh
b0bben

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 11:29
Ursprungligen av b0bben:

Det där kan bero på många olika saker. Finder låser sig (i 90 sekunder iaf) oftast om nätverket går ner och man har kvar kopieringen eller diskar monterade på skrivbordet.

Kör du trålöst eller trådbundet? Många hemma-trådlösa routers har problem med kopiering av stora filer mellan trådlös-trådad dator och kan hänga sig. Då försvinner nätverket och Finder låser sig med badboll.

Skriv gärna lite mer om ditt nätverk, och testa gärna olika storlek på filerna du kopierar.

mvh
b0bben

Hej!

Jag kör på trådlåst via två Linksys WRT54GS som är sammankopplade via WDS.
Vid det här tillfället var PC burken kopplad mot den ena och minin kopplad mot den andra. Jag har vanlig WEP kryptering påslagen.

Jag försökte kopiera en 12gb stor fil och överföringen hängde sig varje gång (försökte 5ggr) runt (exakt samma ställe varje gång) 48.5mb. Tidigare har jag kopierat mindre filer, runt 100mb. Dessutom är jag en os x n00b så jag kan säkert göra något galet Jag har även kopierat större filer än så mellan olika pc burkar. Nätverket fungerar, det är bara finder som hänger sig.

Jag mappar upp PC disken via \\ipadress\d$ och kopierar (först) mot en extern FW disk (Lacie). Sedan googlade jag och kopplade ur min iSight enligt tips. Därefter kopierade jag istället till den interna disken med samma resultat.

Jag skulle kunna testa att lägga burkarna på samma trådlösa router eller koppla via kabel.

Dock så hade jag inte tid att felsöka mer just då så jag kopplade ihop pc:n med den externa disken direkt istället. Det är ju trots allt inte så långt mellan köket och vardagsrummet

/matt

1
Bevaka tråden