Att leka med elden:
Jag låg igår i min säng tillsammans med min iBook G3 och tittade på Robert Rodriguez "From Dusk till Dawn 2" (kul filmer för övrigt:)) när jag hörde ett konstigt ljud från fotändan. Där min laddare låg syntes ett litet fyrverkeri. Ja, det är faktiskt den bästa beskrivning jag kan komma på. Där den lilla lågvoltssladden går ut ur dosan kom det små blixtar och microkulor av smält plast hamnade på lakanet. Efter att jag snabbt ryckt ut sladden ur dator och vägg och hämtat mig från värsta chocken undersökte jag skadan. (se Bild 1)
Det verkar som att konstruktionen att inte ha någon förstärkning där sladden går ut till slut hade medfört att det blev kortslutning. Jag flyttar dator och laddare tämligen ofta och efter ett och ett halvt år orkade sladden tydligen inte mer.
Aldeles nyss kom jag tillbaka från Macforum med en sprillans ny laddare till det facila priset av 799 kr. Dyrt tycker jag men glädjande nog har Apple nu korrigerat tillvekningsfelet och satt dit en gummiförstärkning på den nya laddaren. (Se Bild 2)
Detta föranleder mig att tro att jag inte är den förste som råkat ut för denna potentiellt farliga situation. Härmed sänder jag ut en varning till er alla som har en iBook med den gamla typen av konstruktion. Tänk vad som skulle kunna hända i en dammig sladdhärva under ert skrivbord en vacker dag. Samtidigt gläds jag åt att Apple gjorde någonting åt saken till slut.
/m