Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips - Hemmastudio

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-18 20:27

P.g.a mitt musik intresse är relativt stort och jag börjar bli lite trött på att enbart sitta och plinga på min elgitarr och klicka mig fram i reason så funderar jag på att införskaffa mig en mixer, ordäntligt ljudkort och lite annat "kraffs". Det jag vill är kort fattat att kunna koppla in en synth och min elgitarr till datorn och använda diverse program (reason och cubase) för att skapa musik. P.g.a jag är minst sagt trött på att sitta och veva på rattarna i reason så är en mixer ett måste framförallt och ett midi klaviatur (eller vad det heter?) och antagligen en del annat kraffs. Vet dock inte vad jag behöver mer än mixer och midi klaviatur...
Någon som har lite tips på vad man bör införskaffa sig?
Värt att nämna är att min ekonomi är begränsad...väldigt begrännsad. Säg runt 4000. Ju billigare destu bättre....men prylarna ska ändå hålla okej kvalité. (d.v.s inget som man pajar på en dag, enorm fördröjning på ljudkortet osv)
Självklart är jag inte dummare än att jag inser att jag måste köpa allting begagnat för att få råd.

Ett litet mixerbord och ett litet ljudkort är rätt tänkt.
M-audio gör både billiga och bra varianter på ljudkort. Du borde hitta något i deras sortiment som passar dig, din ekonomi och din dator.
När det gäller billiga små mixerbord så finns det en uppsjö olika alternativ, t.ex Behringer har billiga och enkla mixerbord i acceptabel kvalité.

Kika gärna in på http://www.99musik.com så finns fler ljudnördar som kan lotsa dig rätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-19 15:20

Tack, ska kolla på 99musik och M-AUDIO kort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-19 15:22

tja, eller en Mbox... då får du ju dessutom Protools LE med på köpet + en massa bundlade program

  • Oregistrerad
  • 2005-04-20 09:21

Mbox är ett dåligt val då den endast klarar 16/48-inspelning. Köp ett bra ljudkort - externt eller internt beroende på vad du behöver. Du verkar redan ha programvara...annars finns ju gratisprogget Audacity. ESI Juli och M-Audio Audiophile är klassiker och smått oslagbara kort i klassen runt 1.500 spänn.

Behöver du bara en kanal i taget in i kortet - köp en preamp för en tusing och skit i mixern. Annars köp en billig liten mixer men inte Behringer. Köp Spirit folio eller Samson eller nåt. Jam.se har flera bra småmixers. Sen en liten kondingmik för en tusing eller nåt (alternativt en stormembrans för kanske tusen beggat) om det är akustiskt du ska ha in. Annars är Shure SM57 smått standard för att mika upp elgurastärken.

Apropå preamps finns flera bra, billiga. Presonus Bluetobe, ART V3, dbx...finns många.

mik -> preamp/mixer -> ljudkort

Enkelt och bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-23 20:55

Tack för tipsen! Tur att man bor i GBG så man kan springa till JAM och kolla på mixer.
Borde väll gå att koppla in gitarren till mixern utan att behöva använda mic? =/
Inte sådär jätte inne på det där...än...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 14:09

Nej, för bövelen. Du kan inte köra in guran direkt i mixern. Mika upp stärkaren med en mik (SM57 lämpligen) och kör därefter in det i mixern och in i datorn. Eller om du köper en DI-box typ POD, V-amp eller SansAmp (SansAmp är BÄST) och spelar in direkt till ljudkortet. Då får du ett mkt. schysst ljud av en närmikad, vrålande stärk utan att behöva pressa förstärkaren till max och mika upp den själv.

Men gura direkt till mixern - no way!

Miken som rockar för gurastärk är Shure SM57
En schysst liten kondensatormik för att mika upp ackegitarr är också trevligt att ha. Kan man sjunga i också.

Om du kan klara dig med att spela in en kanal åt gången till att börja med så köp en bra mickpreamp. Köp inte Behringermixerbord, dom förstör mer än dom gör nytta.
Gå till olika musikaffärer och fråga vad dom råder dig till. Kolla sedan på nätet vad du kan hitta begagnat.
I både Logic och Cubase finns det bra mxers inbyggda.

En SM-57 eller en Sennheiser 609 är bägge bra mikrofoner för elgitarrer.
57an är mer allround och kan användas till annat också och går att komma över billigt.
Om du vill köpa en bra kondensator mikrofon som är grym på både sång och akustisk gitarr så kolla om du kan hitta en AKG 535 begagnad till bra pris.

Senast redigerat 2005-04-25 00:29
  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 00:40

Såg just att Musikbörsen säljer en ADK SC-1, trevlig liten kondensatormikrofon, för 600:- styck eller 1.000:- för ett stereopar. Oerhört bra pris. Kanske en sån och en SM57 plus en liten rörpreamp och ett ljudkort? Borde klocka in runt 4.000:- - nytt.

Ursprungligen av newbee:

Om du kan klara dig med att spela in en kanal åt gången till att börja med så köp en bra mickpreamp. Köp inte Behringermixerbord, dom förstör mer än dom gör nytta.

Gammal myt Behringers mixerbord är inte sämre än andra i samma prisklass eller en del över, Behringers mixerbord låter faktiskt riktigt bra.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 08:45
Ursprungligen av Errol Garner:

Gammal myt Behringers mixerbord är inte sämre än andra i samma prisklass eller en del över, Behringers mixerbord låter faktiskt riktigt bra.

Nja, jag är böjd att hålla med. Behringer är rätt kassa. Finns bättre för i princip samma pengar. Jag gillar Behringers byggkvalitet - den är helt okej - men inte ljudet.

Ursprungligen av Errol Garner:

Gammal myt Behringers mixerbord är inte sämre än andra i samma prisklass eller en del över, Behringers mixerbord låter faktiskt riktigt bra.

Jag vet inte vad du har för referenser men Behringers bord är verkligen inte kvalitativa när det gäller kvalitet.
Vare sig det gäller ljudkvalitet eller rent kvalitetsmässigt för övrigt.

Jag tycker inte bara det gäller deras mixerbord, jag köpte en aktiv linebox från Behringer. Den har jag fått byta på garanti två gånger. Vilket jag också förstått hänt många andra, vilket verkar tyda på en låg kvalitetskontroll från deras sida.
Musikaffären där jag köpt den sa också till mig att det är bättre att köpa något med kvalitet (vilket jag egentligen redan visste).
Men man kan ha tur att det håller, fast deras mixerbord tycker jag man ska hålla sig ifrån av rent ljudmässiga skäl.

  • Medlem
  • 2005-04-28 11:11
Ursprungligen av Errol Garner:

Gammal myt Behringers mixerbord är inte sämre än andra i samma prisklass eller en del över, Behringers mixerbord låter faktiskt riktigt bra.

Jo, de är väl ungefär sam andra saker i samma prisklass - dvs inte speciellt bra. Många rattar för pengarna dock, vilket ibland kan vara skäl till att välja B framför bättre bord med mindre funktionalitet. För hemmastudion funkar dom helt ok, om man inte ger sig på allt för konstiga saker, i mer professionella sammanhang får man stryk om man ens nämner namnet :rolleyes:

Ursprungligen av SirN:

Jo, de är väl ungefär sam andra saker i samma prisklass - dvs inte speciellt bra. Många rattar för pengarna dock, vilket ibland kan vara skäl till att välja B framför bättre bord med mindre funktionalitet. För hemmastudion funkar dom helt ok, om man inte ger sig på allt för konstiga saker, i mer professionella sammanhang får man stryk om man ens nämner namnet :rolleyes:

Visst man kanske får fler rattar, fast även i en hemmastudio så borde man väl vara ute efter en så god ljudkvalitet som möjligt.
Då kanske det är bättre att prioritera ett bord med bättre ljudkvalitet och färre funktioner.
Kanske begagnat.
Alla dessa funktioner har man väl ofta i sitt program i datorn.

När jag jobbar som ljudtekniker professionellt skulle jag inte heller ta i Behringer med tång.

Ursprungligen av Jonaz:

tja, eller en Mbox... då får du ju dessutom Protools LE med på köpet + en massa bundlade program

De där bundlade programmen är röv. Reason Adapted är som att få en gratis glasspinne, bara att när man tar bort pappret så finns det ingen glass, bara träpinnen.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 08:54

Vill du bara leka lite på hobbynivå och/eller göra låtskisser kan jag varmt rekomendera m-audio´s midisynth Ozone. Den har inbyggt ljudkort och ingång för instrument och fantommatning för mick. Otroligt smidigt! Har testat den med Reason, Logic och Garageband och den fungerar strålande med alla tre. Jag köpte min på ebay och då blev kostnaden inkl allt 1800:-, den kostar nog ungefär det dubbla i Sverige tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 11:30

Nja, pålitliga Thomann (visserligen tyskt) har dem för 2.300:-
http://www.thomann.de/thoiw5_midiman_ozone_midikeyboard_prodinfo.html

Vilket kort är Ozone baserad på förresten?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 12:48

Jag vet faktiskt inte, har funderat själv. I manualen står det bara:
"built-in 2x2 24-bit audio interface with up to 96kHz record or playback"

  • Oregistrerad
  • 2005-04-29 10:33

Vad menar du med att du är "trött på att plinka på gitarr" och så? Vad skulle bli roligare av mer utrustning? Det är ju ändå skapandet det kommer an på i slutändan. Om du har ett ljudkort, en schysst mik och en mixer eller preamp har du det du behöver. Period. Spela roll om det är det-eller-det märket. Behringer är sämre än Soundcraft men spelar det nån roll för dig? Nej.

Köp de grejer du behöver och använd sedan dem. Bli inte en musiker som bara håller på med teknik. Världen behöver inte en till tekniker.

Folk kommer tipsa om det-och-det i all oändlighet men det finns en gräns där det upphör att spela någon roll om du har mik a eller mik b, det är det du gör som är viktigt, aight?

Jag kanske låter arg men jag vill bara höra en låt av dig nästa gång och inte läsa teknikfrågor. Det är alldeles för mycket folk som sitter med en massa program och prylar och klickar och har sig och tror att de gör musik. Datorer och musik behöver inte höra ihop ens. Den "digitala revolutionen" alla pratar om i musiksammanhang är en fet myt. En kassettporta funkar också jävligt bra. Det är ändå demos du pysslar med. Visst kan man prata teknik och så, men ha bara teknik som du behöver. Det som behövs för att kunna fokusera på annat. Det ska inte ta fokus från skapandet, det är oerhört viktigt att minnas.

Du har fått tips här. Utnyttja dem och köp det du behöver. Men bara det du behöver.

Posta gärna en länk till nån låt sen så man får höra!

Senast redigerat 2005-04-29 10:50
Ursprungligen av petsematary:

Vad menar du med att du är "trött på att plinka på gitarr" och så? Vad skulle bli roligare av mer utrustning? Det är ju ändå skapandet det kommer an på i slutändan. Om du har ett ljudkort, en schysst mik och en mixer eller preamp har du det du behöver. Period. Spela roll om det är det-eller-det märket. Behringer är sämre än Soundcraft men spelar det nån roll för dig? Nej.

Köp de grejer du behöver och använd sedan dem. Bli inte en musiker som bara håller på med teknik. Världen behöver inte en till tekniker.

Folk kommer tipsa om det-och-det i all oändlighet men det finns en gräns där det upphör att spela någon roll om du har mik a eller mik b, det är det du gör som är viktigt, aight?

Jag kanske låter arg men jag vill bara höra en låt av dig nästa gång och inte läsa teknikfrågor. Det är alldeles för mycket folk som sitter med en massa program och prylar och klickar och har sig och tror att de gör musik. Datorer och musik behöver inte höra ihop ens. Den "digitala revolutionen" alla pratar om i musiksammanhang är en fet myt. En kassettporta funkar också jävligt bra. Det är ändå demos du pysslar med. Visst kan man prata teknik och så, men ha bara teknik som du behöver. Det som behövs för att kunna fokusera på annat. Det ska inte ta fokus från skapandet, det är oerhört viktigt att minnas.

Du har fått tips här. Utnyttja dem och köp det du behöver. Men bara det du behöver.

Posta gärna en länk till nån låt sen så man får höra!

Det finns också människor som har ett intresse av teknik, och av att det man skapar ska vara välljudande(vilket är relativt).
Tycker du ämnet är ointressant så låt bli att läsa, tycker skaparen av den här tråden också det så låt honom säga det.
Att du skriver att det är alldeles för mycket folk som "sitter med en massa program och prylar och klickar och har sig och tror att de gör musik."
Det är kanske precis vad dom gör. Det kan väl inte du döma, många kanske tycker den musik du lyssnar på är totalt ointressant.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-29 21:39

Att du har ljudkort A eller ljudkort B har inte med välljud att göra. Inte särskilt mycket i alla fall. Vad jag säger är, att man fokuserar på fel saker. Vad man skapar sina låtar med skiter jag i, men det är alldeles för mycket fokus på softsynthar och keyboardar och allt möjligt fanskap. Folk fokuserar på helt fel grejer, tycker jag. Om du bryr dig om välljud i första hand kommer du aldrig bli en bra musiker. Börja med att spela och köp sen den utrustning du behöver och som är så pass bra att den inte utgör ett hinder för dig och skapa sen. För mycket knappar främjar inte kreativiteten.

Och - kalla mig fördomsfull om du vill - men om man "bygger" technolåtar av slingor och tror man är musiker fastän man inte kan spela ett enda instrument så...tja...är man inte det. Typ.

Ursprungligen av petsematary:

Att du har ljudkort A eller ljudkort B har inte med välljud att göra. Inte särskilt mycket i alla fall. Vad jag säger är, att man fokuserar på fel saker. Vad man skapar sina låtar med skiter jag i, men det är alldeles för mycket fokus på softsynthar och keyboardar och allt möjligt fanskap. Folk fokuserar på helt fel grejer, tycker jag. Om du bryr dig om välljud i första hand kommer du aldrig bli en bra musiker. Börja med att spela och köp sen den utrustning du behöver och som är så pass bra att den inte utgör ett hinder för dig och skapa sen. För mycket knappar främjar inte kreativiteten.

Och - kalla mig fördomsfull om du vill - men om man "bygger" technolåtar av slingor och tror man är musiker fastän man inte kan spela ett enda instrument så...tja...är man inte det. Typ.

Ljudkort A eller B kan visst ha med välljud att göra. Jämför ett bra och ett dåligt så kanske du också hör skillnad.

Trådskaparen skrev att han/hon ville utveckla sitt musicerande och komma vidare.
Det är väl självklart att tekniken ska vara ett hjälpmedel för att man ska kunna skapa musik på ett bra och enkelt sätt.

Sen var det tips på vad som skulle vara lämpligt att införskaffa som trådskaparen önskade,
då faller det sig ganska naturligt att det kommer mycket förslag på olika program osv.
Ofta (vilket har visat sig här) har folk olika åsikter vilket leder till diskussioner, sen är det upp till personen ifråga att själv ta till sig det som verkar passa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-29 23:36

Nu finns det ju en hel del musik som inte går att producera med instrument (iaf riktiga sådana), men du kanske menar att musiker som Squarepusher, Rimheden eller för den delen grupper som Hypnoskull, Noisex eller Tumor inte är musiker pga de har andra sätt att tillverka ljud på än du?

Jag kallar dig inte fördomsfull, bara inskränkt. En person som tillverkar ljud/musik (som låter bra enligt vissa åtminstone) trodde jag kallades musiker oavsett hur tillverkningen skett. Jag skulle nog anse att en dirigent är en subklass till musiker till och med, trots att dessa inte tillverkar ljuden själva.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-30 00:07
Ursprungligen av d99gnu:

Nu finns det ju en hel del musik som inte går att producera med instrument (iaf riktiga sådana), men du kanske menar att musiker som Squarepusher, Rimheden eller för den delen grupper som Hypnoskull, Noisex eller Tumor inte är musiker pga de har andra sätt att tillverka ljud på än du?

Jag kallar dig inte fördomsfull, bara inskränkt. En person som tillverkar ljud/musik (som låter bra enligt vissa åtminstone) trodde jag kallades musiker oavsett hur tillverkningen skett. Jag skulle nog anse att en dirigent är en subklass till musiker till och med, trots att dessa inte tillverkar ljuden själva.

Kalla mig vad du vill, det är beside the point här. Vad man tycker är musik är en sak, men du tycker inte det är konstigt att en sån här tråd genast blir en tävling i att droppa namn på programvaror och synthar? Jag tycker det i alla fall. Det var det jag menade att klaga på.

De flesta människor skapar inte sin konst på det sättet. En hemstudio tolkar jag som utrustning att spela in sig själv och sina instrument med. Spela gitarr och sjunga, t.ex. Men det kanske bara är jag. Jag kanske bara har inbillat mig att det är så de flesta skapar. Jag tycker dock att det är synd, att en sån här tråd spårar ur på det sättet. Eller så är det trådskaparens oförmåga att beskriva sina intentioner med studion. Det kanske är där skon klämmer... Det är möjligt. Det är hursomhelst svårt att ge tips till när man som jag har en rätt back-to-basics-inställning men somliga andra menar att musik skapas med tvåhundra knappar och mjukvaror och synthar och att det är sånt man behöver.

Med min inställning och musikpreferenser behöver man inte mer än 10 papp investerat i studiogrejer innan man har så bra grejer att man klarar sig i alla väder. Ett par bra mikar, en preamp eller mixer och ett ljudkort. Samt en editor.

Oavsett vad du gillar för musik eller hur du skapar tycker jag nog att jag gjort klart vad jag menar. Du måste väl haja vad jag vill ha sagt??

Hoppas förresten att ditt namedroppande av obskyra gruppen och musiker ger dig det självförtroende jag antar att du söker. :rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-30 21:25
Ursprungligen av petsematary:

Kalla mig vad du vill, det är beside the point här. Vad man tycker är musik är en sak, men du tycker inte det är konstigt att en sån här tråd genast blir en tävling i att droppa namn på programvaror och synthar? Jag tycker det i alla fall. Det var det jag menade att klaga på.

De flesta människor skapar inte sin konst på det sättet. En hemstudio tolkar jag som utrustning att spela in sig själv och sina instrument med. Spela gitarr och sjunga, t.ex. Men det kanske bara är jag. Jag kanske bara har inbillat mig att det är så de flesta skapar. Jag tycker dock att det är synd, att en sån här tråd spårar ur på det sättet. Eller så är det trådskaparens oförmåga att beskriva sina intentioner med studion. Det kanske är där skon klämmer... Det är möjligt. Det är hursomhelst svårt att ge tips till när man som jag har en rätt back-to-basics-inställning men somliga andra menar att musik skapas med tvåhundra knappar och mjukvaror och synthar och att det är sånt man behöver.

Med min inställning och musikpreferenser behöver man inte mer än 10 papp investerat i studiogrejer innan man har så bra grejer att man klarar sig i alla väder. Ett par bra mikar, en preamp eller mixer och ett ljudkort. Samt en editor.

Oavsett vad du gillar för musik eller hur du skapar tycker jag nog att jag gjort klart vad jag menar. Du måste väl haja vad jag vill ha sagt??

Hoppas förresten att ditt namedroppande av obskyra gruppen och musiker ger dig det självförtroende jag antar att du söker. :rolleyes:

Det jag argumenterade emot var när du skrev:

Ursprungligen av petsematary:

Och - kalla mig fördomsfull om du vill - men om man "bygger" technolåtar av slingor och tror man är musiker fastän man inte kan spela ett enda instrument så...tja...är man inte det. Typ.

Det verkade lite som du såg ner på de som skapade musik på andra sätt än ditt.

Angående namedroppingen så tog jag några namn som jag kom att tänka på som hade varit svårt att göra med vanliga instrument, var inte avsikt att namedroppa och lyssnar man på musik gjord utan 'vanliga' instrument så har man säkert hört talas om flertalet. Jag kunde sagt Scooter och E-type också även om de inte riktigt lika tydligt visar poängen.

Eller som Chicks on Speed (obskyrt?) säger 'We don't play guitars'

  • Oregistrerad
  • 2005-05-01 20:59

Intressant samtal. Ursäkta mig om jag lät sur eller så - jag kan ha haft en dålig dag. Menade inte att skälla. Hursomhelst...

Jag har inte så mycket mer att säga förutom att kommentera några grejer...
Beatles utnyttjade teknik bra - svar ja. De var lekfulla för att de hade en nyfiken inställning till genren och dessutom hade de bästa som jobbade för sig.

Men de började med att spela tillsammans och spela låtar för att det var kul. De satt inte och tryckte på knappar på bandare och lekte med rackburkar. Det var först efter några skivor och tusentals spelningar som de gick vidare och gjorde saker som inte gick att göra om man skulle spela live. Deras första skivor och konserter var raka, okomplicerade popkreationer. Det är viktigt att komma ihåg. Det fanns skivor innan Revolver och framåt också.

Beatles skapade. Jag tvivlar på att de om de varit aktiva idag skulle suttit och tryckt sig fram i program och liksom BÖRJAT DÄR. I min värld börjar man med en penna och ett papper. En gitarr och en röst. Eller en banjo, whatever. Man börjar med skapandet för att om det inte utgår från det, kommer man heller aldrig bli en bra musiker. Ens intresse måste komma inifrån, man kan inte bli en bra musiker om man är intresserad främst av teknik och först i andra hand av att spela in låtar. Börja från början och avancera sen om du tycker det är nödvändigt till en annan nivå. Men börja inte med att sitta och "knappa". Det är en utmaning ibland när man har så mycket grejer tillgängligt hela tiden, att gå tillbaka till sig själv och fokusera på det viktiga.

Och apropå ljudkortens kvalitet och allt det - jag vet att det är skillnad men om du köper M-Audio Audiophile eller ESI Juli kvittar. Det var det jag menade. Jag menade inte att Soundblaster är lika med Motu utan att grejer på samma prisnivå (i detta fall en ganska basic hemma-nivå) är ungefär lika bra för det mesta. Om man väljer M-Audio eller ESI eller nåt annat är inte det viktiga. Man läser ofta trådar där folk är oroliga inför om deras kort ska stödja den-och-den upplösningen och en massa annat tjafs. Well, strunta i det och spela låtar istället. Om man låter bli att spela in för att man inte kan köra in i 24/96 eller använda det-och-det Lexiconreverbet då är man fel ute. Då ska man bli ljudtekniker, inget annat.

Men kanske kan folk i fortsättningen specificera lite bättre vad de tänker göra med grejerna. Då blir det så mycket lättare att ge tips. Vill de bli Aphex Twin 2 är det säkert helrätt med MIDI-brädor och pluggar och samplers men vill de bli Neil Young 2 är det andra saker vi pratar om. Helt andra saker.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-01 23:40
Ursprungligen av petsematary:

Om man låter bli att spela in för att man inte kan köra in i 24/96 eller använda det-och-det Lexiconreverbet då är man fel ute. Då ska man bli ljudtekniker, inget annat.

Det lät också lite... nedlåtande om ljudtekniker? Eller misstolkar jag dig?

Ursprungligen av petsematary:

Man läser ofta trådar där folk är oroliga inför om deras kort ska stödja den-och-den upplösningen och en massa annat tjafs. Well, strunta i det och spela låtar istället. Om man låter bli att spela in för att man inte kan köra in i 24/96 eller använda det-och-det Lexiconreverbet då är man fel ute. Då ska man bli ljudtekniker, inget annat.

Hela denna kategori heter "ljudproduktion". Hans rubrik är "tips - Hemmastudio.

Känns som tråden handlar mycket om prylar som har med studio att göra.
Det innefattar det mesta, så då tycker jag att det är fel att klanka ner på folk som ger tips om typiska studioprylar.
Han bryr sig säkert mindre om vad vi tycker om Neil Young eller?

Man behöver inte bli ljudtekniker för att man är teknikintresserad.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-04 00:09

My bad.

Ju fler prylar, desto bättre. Tänk prylar i första hand, inte låtar. Tänk på rattar, datorer och program och pluggar. Inte melodier och texter.

Trött.
Man måste inte vara teknikfientlig för att älska den musik du beskriver.
Det finns inget som säger att mycket teknik innebär att du måste använda allt.
Använd det som du har nytta av.
Här vill en person ha tips. Då får folk ge sina tips.
Tråkigare att vi hamnar i en debatt om något helt annat.
Vi har säkert likartad musiksmak.

Bevaka tråden