Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipod med bluetooth?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-20 17:01

Detta vore ypperligt och jag skulle köpa en om det fanns, varför finns det inte och finns det planer på att detta ska finnas? MVH John

lade dessutom märke till detta .. det gör ju hela resan värd.. tullverket kan man strunta i tycker jag.

Senast redigerat 2005-04-20 17:22

Finns inte. Vet inte varför, kanske är överföringshastigheten för långsam.

• Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-20 18:58
Ursprungligen av martenbjork:

Finns inte. Vet inte varför, kanske är överföringshastigheten för långsam.

Ja, jag tror inte att nån skulle vilja blåsa in musik i en iPod via Bluetooth. Hastighetel ligger på under 1 Mbit per sekund. Jämför det med den gamla jättelångsamma USB1, som ändå körde 12 Mbit, så är det oändligt långsamt. Som en jämförelse så har USB2 480 Mbit i hastighet.

Rent teoretiskt blir det 17 sekunder med USB2, 11 minuter med USB1 och mer än 2.5 timmar med Bluetooth för att fylla en Shuffle med musik.

För att överföra ljudet till ett par stereo-hörlurar via BT så är det ju en annan femma. Men finns det det några sådana hörlurar?

Vill nog hellre ha ett 54 mbit Wlan i min iPod, fast med vettig strömförbrukning på den förståss. Det vore ju lite synd om den åt upp batterierna nästan helt under tiden man blåser ner nya låtar....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 10:13
Ursprungligen av matseng:

För att överföra ljudet till ett par stereo-hörlurar via BT så är det ju en annan femma. Men finns det det några sådana hörlurar?

För att återgå till trådens ämne så finns det stereolurar för BT, se t ex HPs eller BlueTakes eller Sonorixs varianter.

För att koppla lurarna till iPoden så kan man t ex köpa Ten Technologys NaviPlay - man får förstås med en mottagare att ansluta sina egna hörlurar i så BT-hörlurar också kanske är lite overkill.

• Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-20 18:40
Ursprungligen av ch0bbits:

lade dessutom märke till detta .. det gör ju hela resan värd.. tullverket kan man strunta i tycker jag.

Har man ett företag så blir tyvärr bara skillanden 1300 kr vilket gör att resan blir klart olönsam. Men om man ändå är där så.....

Fast hur villiga är Apple Store att leverera till ett hotell? Vissa företag gör det inte ens om man frågar dom snällt. Å andra sidan så kan man ju kanske alltid köpa prylarna över disk nånstans i en butik.

• Oregistrerad
  • 2005-04-20 21:45

Har man ett företag så blir tyvärr bara skillanden 1300 kr vilket gör att resan blir klart olönsam. Men om man ändå är där så.....

Fast hur villiga är Apple Store att leverera till ett hotell? Vissa företag gör det inte ens om man frågar dom snällt. Å andra sidan så kan man ju kanske alltid köpa prylarna över disk nånstans i en butik.

Vad tänker du på om det abra blir 1300, har jag missat något? Jag åker till USA i sommar för två månaders roadtrip.. ska försöka ta reda på en stat med lite slapp moms.. då måste det ju bli ungefär 5000 kr billigare..

• Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-20 22:38

Jo, jag menade att om du har ett företag här i sverige som köper utrustning så "går momsen bort" på priset, så du får räkna på 15300 istället för 19100 kr i jämförelsen i sådana fall. Men som privatperson så kan man ju inte göra något åt momsen förståss.

Här hittar du de olika state- (och city-) taxes i usa: http://www.retirementliving.com/RLtaxes.html

Det verkar som om Lousiana det enda(?) ställer i Usa som har Tax Free Shopping (förväxla ej med Duty Free på flygplatserna!) för turister. Handlar du dina prylar där så blir det ju ännu bättre!

Edit: Förresten - Hur mycket kostar det att köpa nya tangenter till Powermacken om man vill ha de svenska tecknena på det?

• Oregistrerad
  • 2005-04-21 00:21

Jo, jag menade att om du har ett företag här i sverige som köper utrustning så "går momsen bort" på priset, så du får räkna på 15300 istället för 19100 kr i jämförelsen i sådana fall. Men som privatperson så kan man ju inte göra något åt momsen förståss.

Här hittar du de olika state- (och city-) taxes i usa: http://www.retirementliving.com/RLtaxes.html

Det verkar som om Lousiana det enda(?) ställer i Usa som har Tax Free Shopping (förväxla ej med Duty Free på flygplatserna!) för turister. Handlar du dina prylar där så blir det ju ännu bättre!

Edit: Förresten - Hur mycket kostar det att köpa nya tangenter till Powermacken om man vill ha de svenska tecknena på det?

Ah du tänkte så ja.. en kompis till mig ville hjälpa mig med att köpa den så att momsen kunde dras av men det är ju mycket grymmare att köpa i USA. Haha
Tack för ditt svar och fram för allt för länken! Kanon!

Tangentkostnader är ju av intresse trots att man klarar sig utan då man kan binda tangenter till åäö, men för sakens skull om det inte kostar mer än 1000 kr så är det ju att prioritera. Det här kan man säkert få reda på på ett eller annat sätt.

Tills vidare ./ John

1
Bevaka tråden