Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använd extern FW-disk för att Speeda upp minin

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har redan skrivit om det förut, men för de som har missat det: De som har en extern 7200-varvare
med FW-anslutning kan vinna en hel del på diskprestandan genom att skapa en partition på FW:n och installera OsX där i stället för på interna disken. Det är inte bara ett "nöd-alternativ" till en intern 7200-varvare, utan kan till och med ge BÄTTRE prestanda än en intern disk. Läs gärna testet här: http://www.barefeats.com/mini01c.html
Har kört så nån vecka nu och det fungerar störningsfritt och utan konstigheter.

Skillnaden mellan en installation på interna disken och på en extern FW-disk är högst påtaglig. Har en installation på interna skivan enkom för att köra Disk Warrior, och att starta på interna skivan känns som att mentalt trampa i dy, allt går så segt så segt, det är som om nån skulle ha hällt klister i datorn. Så att installera på en extern drive är guld värt för spänsten hos datorn.

Senast redigerat 2005-04-20 20:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 09:30

Det var intressant!

Dock upplever jag faktiskt inte att minin är så långsam. Jag har ju fortfarande problem med att vänja mig vid gränssnittet och dessutom kör jag inga krävande program på den (office räknas väl inte?).

Det största problemet med en extern FW disk tycker jag är att de låter mer än vad själva minin gör. Jag har ställt ned disken på golvet så nu störs jag inte så mycket av den.

/matt

Minin är väl inte regelrätt långsam, men när man har använt extern FW-drive och startar med interna driven känns det verkligen "klistrigt"

Provade spela upp en Quicktime film exporterad från Final Cut. Med miljoner färger, högsta kvalitet. Den hackade och gick knappt att spela på den interna. Däremot på en extern FW-disk, gick det felfritt.

Se inlägget jag skrev för ett par månader sedan. Där finns lite siffror som backar upp det också.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=68568

Mvh/Nicklas

1
Bevaka tråden