Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotlight: Exkludera filtyper?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Kommer det går att exkludera vissa filtyper i spotlight, t ex så vill jag inte ha .plist och andra system-filer som sökresultat.

Mikael

Ursprungligen av smozle:

Kommer det går att exkludera vissa filtyper i spotlight, t ex så vill jag inte ha .plist och andra system-filer som sökresultat.

Det går att välja vilka filer som ska visas i Systeminställningar under Spotlight. Huruvuda systemfiler kommer med eller inte har jag inte kollat.

Däremot undrar jag hur man gör "vanlig" filsökning utan Spotlight eftersom det är indexerad information.

Nån som vet?

Ursprungligen av smozle:

Hej

Kommer det går att exkludera vissa filtyper i spotlight, t ex så vill jag inte ha .plist och andra system-filer som sökresultat.

Mikael

Ja, det går utmärkt. Bara att lägga till de kataloger du inte vill ha indexerade av spotlight.

Ursprungligen av Arch@ngel:

Ja, det går utmärkt. Bara att lägga till de kataloger du inte vill ha indexerade av spotlight.

Ja, kataloger man inte vill indexera ska gå att exkludera. Problemet är väl att jag vill exkludera alla filer av en viss sort, oavsett vart de ligger på datorn.

Ursprungligen av smozle:

Ja, kataloger man inte vill indexera ska gå att exkludera. Problemet är väl att jag vill exkludera alla filer av en viss sort, oavsett vart de ligger på datorn.

Går bra, bara att avmarkera i inställningarna, där man väljer vilken ordning filtyperna ska visas. Bara att avbocka de du inte vill se.

Ursprungligen av Leftrustle:

Går bra, bara att avmarkera i inställningarna, där man väljer vilken ordning filtyperna ska visas. Bara att avbocka de du inte vill se.

Knappast enbart .plist filer va? det enda jag har sett är generalla såsom Systeminställningar.

Ursprungligen av smozle:

Knappast enbart .plist filer va? det enda jag har sett är generalla såsom Systeminställningar.

Tror inte att .plist-filer indexeras öht. Ej heller systemfiler. Det hade blivit rejält bökigt och oanvändbart för den normale användaren.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 08:49
Ursprungligen av Leftrustle:

Tror inte att .plist-filer indexeras öht. Ej heller systemfiler. Det hade blivit rejält bökigt och oanvändbart för den normale användaren.

Sen har det ju med rättigheter att göra.
Det man inte har rättighet till bör man inte heller hitta...

Ursprungligen av Pär:

Sen har det ju med rättigheter att göra.
Det man inte har rättighet till bör man inte heller hitta...

Hur ska man då veta att man inte har rättighet till det om man inte kan hitta det?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 08:58
Ursprungligen av Leftrustle:

Hur ska man då veta att man inte har rättighet till det om man inte kan hitta det?

Man hittar det man har behörighet till...

Vad jag har hört indexeras plist-filer under dokument i Tiger.

1
Bevaka tråden