Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna X11 från terminalen

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att jag kan öppna X-program på min dator genom att i terminalen använda mig av "open-x11 program". Och jag kan köra X-program på en annan server genom att logga in via X11 med "ssh -X login".
Men finns det någon möjlighet att göra en ssh -X i terminalen och få den att öppna X-program med X? Då skulle jag inte behöva tänka efter innan jag loggar in om jag har tänkt köra några X-program eller inte.

Anledningen till att jag vill göra detta är att jag helt enkelt gillar min transparenta terminal och med den färgkonfigurationen som jag har gett den.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-20 23:11

pröva att skriva

export DISPLAY=:0.0

innan ssh. Talar om för terminalen att den finns en X-Server lokalt för datorn...

Du måste göra två saker

1. Fixa display som framgick i ovanstående postning. export DISPLAY=:0 räcker dock
2. Fixa rättigheter. Öppna x-term från x-windows och skriv

xhost +<datornamn som du ska få koppla upp ifrån>
eller

xhost +

för att så av all autenticering. Använd detta endast om du sitter på ett skyddat nät eller gillar att folk kan tjuvkika på vad du skriver och slänga upp fönster i nyllet på dig (dvs inte).

Tack för hjälpen, fungerade utmärkt med export DISPLAY...
Är det något som talar mot att lägga in kommandot i sin .profile så att man slipper tänka på att skriva det själv?

Tack även för det andra tipset, men det handlade mest om att jag ska köra saker på andras burkar och inte att andra ska köra saker på min.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-22 09:36
Ursprungligen av m_beckman:

Tack för hjälpen, fungerade utmärkt med export DISPLAY...
Är det något som talar mot att lägga in kommandot i sin .profile så att man slipper tänka på att skriva det själv?

Ser ingen anledning till att det skulle ställa till några problem. Dock måste du se till att starta X11-servern själv...

Angående xhost kommandot så behövs inte det användas då man gör ssh -X eftersom X11 anslutning då går över ssh-kanalen. En lokal port på datorn man ansluter till vidarebefodras till en lokalport på datorn du sitter vid... Dvs X11-servern ser bara en vanlig lokal anslutning...

1
Bevaka tråden