Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allvarliga diskproblem (extern laciedisk)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-04-20 23:22

Så här säger skivverktyg när jag försöker reparera min externa 250GB lacie d2 disk:

Kontrollera och reparera skivan ”Hans Af Klas”
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Ogiltig syskonlänk
Rekonstruerar B-trädskatalogen.
Enheten Hans Af Klas kunde inte repareras.

Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel

En HFS-enhet kontrollerades
1 enhet kunde inte repareras p.g.a. ett fel
Försökte reparera 1 enhet
1 enhet kunde inte repareras

Diskwarrior säger att filsystemet är för skadat för att kunna återskapas. Techtool ger liknande besked.

Vad göra?
Skivan innehåller ett å annat viktigt projekt, min musik, mina mail, och en drös annat. har den som boot disk i skolan bland annat.
Nu kan jag boota från den, men en del program startar inte. Itunes hackar då å då när den läser från disken. Alla filer verkar dock finnas kvar och vara läsliga.

Vad göra?
Backup av all data och en grundlig omformatering?
nått annat?

Tilläggas kan göra att den inte är äldre än 3-4 månader.

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-20 23:23

Rädda allt som räddas kan och formatera om den. Om problemet återkommer så reklamera disken.

Med vilket program inträffar felet och är det en speciell fil som stökar till det? Kan som exempel berätta om hur jag försökte rädda en av mina fd. chefers iBook. Han hade problem med "Mail.app" och det inträffade enbart på 1 av hans mail och där badbollen bara fortsatte snurra fram tills tvångsavsluta var enda utvägen. Tricket som jag till slut kom på var att rädda alla hela mail, och INTE klicka på det skadade mailet/bilaga. Sedan försökte jag installera om systemet fast resultatet blev inte mycke bättre av detta - slutade med att det blev nödvändigt att låta SOS-data byta hårdisken. Vissa fabrikat av diskar har något som heter "S.M.A.R.T" - som ska spärra trasiga block från att kunna återanvändas - om Lacie har detta så kanske en formatering skulle kunna vara räddningen. Gör då en lågnivåformatering - tar flera timmar så gör det innan du går och lägger dig för natten så är det säkert klart när du vaknar.

Lacie hade något unikt fel med någon av sina FW-diskar för kanske 2 år sedan och på sin supportsida fanns då rekomendation & lösning hur man rättade till detta fel - minns tyvärr inte vilka modeller som var drabbade och inte ens hur detta yttrade sig.

Olle

• Medlem
  • 2005-04-21 07:23

Den bootar snällt från den. Men jag kan inte öppna vlc, photoshop eller itunes, vilket råkar vara de program som jag startat i tiger som ligger på den interna disken. Men det där med en helt trashad katalogstruktur känns inte som någon höjdare..
Det lutar alltså att lösningen är att klona över 200GB data till nån annan disk..(vart jag nu kan tänkas hitta det) Och sedan göra en formatering som skriver över hela disken?
Eller kan man reklamera den direkt? Den är ju inte många månader..

Knappast något att förlora på att kasta prefsfilerna för dessa program och se vad som händer

1
Bevaka tråden