Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av startljudet!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-21 15:05

Hejsan någon som vet hur man stänger av det förkastliga ljudet man får när man startar macen?
Idiot ljud!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-21 15:08

"ljud av" (knapp på tangentbordet) eller "systemljud av" (bland systeminställningarna)?

• Medlem
  • Solna
  • 2005-04-21 15:22

funkar inte..det är ju i de inbyggda högtalaren man tvingas höra på skitljudet..sååå mysigt om man ska sitta o surfa på nätterna..kommer ju väcka varenda en då!!

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-21 15:25

Funkar på min.
Men varför starta om?
Sätt Maccen i vila, det räcker...

Yes!

Ljudet säger också en annan sak...
POST godkännd.

Power on self test. Så det är nyttigt att höra det då vet man att hårdvaran mår bra.

• Oregistrerad
  • 2005-04-21 16:02

använd hörlurar

dvs, det räcker med att plugga in ett par hörlurar, så låter det ju inte så mycket

Ursprungligen av gate:

dvs, det räcker med att plugga in ett par hörlurar, så låter det ju inte så mycket

Alla har väl ett par tre kasserade lurar så varför inte klippa av sladden så att man bara har kvar själva *pluppen*... ja så ser det mindre stökigt ut ?

• Oregistrerad
  • 2005-04-21 16:12

Hehe..."Nederlagets toner" kallade en del powerusers detta ljud en gång i tiden.

Om ljudet kommer från typ en aif-fil så borde man väll kunna byta ut den mot en där det är knäpptyst ?

• Medlem
  • Solna
  • 2005-04-21 18:36

Men sånt är ju bara så B asså...idiot tänkt från Apples sida måste jag verkligen säga och störande tänk alla de nätter man inte vill väcka någon...har själv blivit väckt av det fula ljudet

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-21 18:42

Som tidigare sagt:

1. Sätt datorn i vila istället för att starta om
2. Ljud av innan du stänger av (detta fungerar i alla fall på iBook G4 och på min iMac G4), på Mac Mini fungerar det tydligen inte. Vet inte om det är så på fler modeller.

Ursprungligen av Abbe83:

Men sånt är ju bara så B asså...idiot tänkt från Apples sida måste jag verkligen säga och störande tänk alla de nätter man inte vill väcka någon...har själv blivit väckt av det fula ljudet

Förstår inte vad du gnäller för, som Mattias skriver i sitt inlägg tidigare så har ljudet ett syfte. Måste säga att det är ännu värre på min PC som ger ifrån sig två högljudda pip (och då menar jag högljudda) vid varje start, och det finns ingen inställning i BIOS eller så för att stänga av det, tro mig jag har letat och testat.

Varför stänga av datorn då du kan sätta den i vila och på i princip nolltid väcka upp den när du ska använda den, underbar funktion.

Tillsist så kan du ju ta en titt på programmet som Samuel J tipsar om, verkar värt och ge ett försök, har inte testat det själv, då jag inte har behov av det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 19:15

Sätt en 3,5 mm-propp i jacket. Ett gammalt knep från Quadra 900-tiden.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-21 19:42

1. öppna datorn och dra ut kabeln till högtalaren om ni retar er på det!

2. låt datorn vara i vila!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 20:53

Det är nyttigt med folk som inte börjat se nödlösningar som en naturlig del av verkligheten, utan undrar om det finns bra lösningar på brister i operativsystemet.

Vänligen, Ylan

Hörlursknepet funkar inte på iMac G5. Bara så ni vet.

1
Bevaka tråden