Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lyckas inte frigöra utrymme

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-21 17:14

Hej!

Jag hade en massa stora filer på hårddisken som jag nu har slängt. Trots detta har inte det totala utrymmet på hårddisken påverkats. Jag har fortfarande ingen plats kvar på den. Vad göra? Jag har provat att logga ut då det brukar innebära att Filevault frigör utrymme. Filevault frigör dock inget utrymme. Jag har provat att starta om datorn och jag har försökt att titta bland systeminställningarna men kan inte hitta någon lösning. Inte heller här på forumet hittar jag någon lösning.

Jag vet att frågan är hur dum och löjlig som helst, men har du tömt papperskorgen?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-21 18:47

hehe.. jo, jag har tömt papperskorgen. (Ingen dum fråga egentligen!)

Jag har också sett detta märkliga beteende. Det verkar som om Finders siffror inte alltid uppdateras. Prova istället kommandot df -H i ett terminalföster så får du aktuellt diskutnyttjande på alla skivor.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-21 19:07

df -H säger att jag inte har något utrymme alls. Jag hade dock utrymme kvar innan jag slängde 4-5 gb filmer. Jag har dessutom bytt plats på iTunes-biblioteket. Har dock kollat så att det inte ligger dubbelt någonstans.

Edit: Jag får inte upp någon fråga angående Filevault och har inte fått någon sådan fråga på ett tag nu.

Edit 2: Jag har så lite utrymme att jag inte ens kan spara ett excel-dokument!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-21 22:18

Efter att ha slängt ytterligare en gb och sedan loggat ut gick Filevault igång och frigjorde utrymme. Plötsligt har jag 10 gb ledigt! Knepigt att man inte kan få igång denna funktion närhelst man vill. (Hittar i alla fall inget om det i hjälp.)

//Johnnie

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-04-21 18:53

Vad är det för slags filer du har slängt? Nåt i iTunes eller iPhoto-biblioteken? Får du upp frågan att Filevault ska frigöra utrymme?

1
Bevaka tråden