Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie till DVD Studio

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-21 18:46

Hej alla!

Undrar vilket det bästa sättet är att importera ett iMovie projekt till DVD studio pro.
Jag har testat att öppna mitt iDVD projekt som jag skapade från iMovie i DVD Studio men det funkar inte. Får bara error. Klarar inte DVD Studio 3 öppna iDVD 5 projekt ellet?

Ska jag exportera från iMovie till QT format eller MPEG2 format om jag ska ha in det i DVD Studio?
Vilket av dem är bäst?

Tacksam för svar!

/Henke

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-21 21:49

Exporter til MPEG2 från iMovie innan du tar in filen i DVD Studio.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-21 22:03

Tack!

Det är nu man vill ha en dual G5 2.5 GHz....exporten skulle ta ca 3 tim på min PB G4 1.5GHz...suck.

/henke

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-21 22:22

Kan man inte låta compressor göra jobbet istället?
I så fall hur kan jag spara ner mitt iMovie projekt så jag kan ta in det i compressor?

Är så skönt att man kan köra batch jobs där i nämligen....

/Henke

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-22 12:48
Ursprungligen av henkez:

Klarar inte DVD Studio 3 öppna iDVD 5 projekt eller?

Ska jag exportera från iMovie till QT format eller MPEG2 format om jag ska ha in det i DVD Studio?
Vilket av dem är bäst?

Kan man inte låta compressor göra jobbet istället?
I så fall hur kan jag spara ner mitt iMovie projekt så jag kan ta in det i compressor?
/Henke

Nej DVD SP 3 klarar inte nya iDVD projekt, det blir i 4'an.

Ja Mpeg2 är ju det slutgiltiga formatet så varför konvertera en extra gång?

Ja man kan låta Compressor göra jobbet , så här gör man: i iMovie välj Dela ut gå på t.ex expert inställningar välj sedan avbryt då har iMovie skapat en mapp i projekt filen som heter typ Delade filmer/ iDVD där finns en .mov fil dra den till Compressor ( Obs i iMovie HD är projekt mappen i .pkg form så man måste ctrl klicka och välja Visa paketets innehåll )

"det kan heta lite annorlunda än jag skrev då jag kör engelskt på mitt OS. Share/Shared Movies/ Show Package Contents"

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-22 13:00

Testade ditt avbrt knep men mov filen som skapas i Shared Movies är bara någon MB stor.
Kanske har ändrat detta i iMovie HD som jag kör?

Tror jag får låta iMovie göra jobbt ändå. Trots de 3 timmarna suck

Hur lång tid tar det på en dual G5 att encoda och bränna en full dvd?

Tack för alla svar!

/henke

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-22 13:05
Ursprungligen av henkez:

Testade ditt avbrt knep men mov filen som skapas i Shared Movies är bara någon MB stor.
Kanske har ändrat detta i iMovie HD som jag kör?

Tror jag får låta iMovie göra jobbt ändå. Trots de 3 timmarna suck

Hur lång tid tar det på en dual G5 att encoda och bränna en full dvd?

Tack för alla svar!

/henke

den ska bara vara någon MB stor det är bara ett "alias" till de filer du har importerat till iMovie och lagt på transitions och effekter m.m en av QuickTimes största fördelar!!!

På min singel tar det 3-4 timmar.

Senast redigerat 2005-04-22 13:38
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-22 13:40

Tackar Kentor!
Man är lite vilsen i video världen ibland.
Om det tar 3-4 timmar på den single så mår jag inte så dåligt över tiderna jag får på mon PB 1.5GHz.

Ha en bra helg!

/henke

Om man har filmprojekt från äldre iMovie-version kan man ju importera klippen till ett nytt projekt.
Men nu när iMove paketerar allt i en fil så kan man ju inte gå tillbaka till andra projekt och importera enstaka klipp, ctrl-klicka funkar ju inte i importera-dialogen...

Finns det något stiligt workaround till detta?
Det vi har provat med är att göra genvägar av alla klipp i media-mappen och flytta ut i en ny mapp, men det jobbet med att ta upp alla våra gamla filmer och skapa genvägar av allt känns lite gammaldags och omacigt.

Förslag mottages tacksamt

1
Bevaka tråden