Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärradministrera en MacOS X burk

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-06 09:41

Hur gör man det på bästa vis ? Har någon testat att köra VNC server under
MacOS X ? VNC skulle ju vara ruggigt sjysst om man kunde köra, för då kan man ju administrera från en pc också..

Testade för några månader sedan, det fungerade utmärkt förutom en viss seghet (då på 10Mbit nät) o lagom buggigt..

Testade OSX -> OSX men det ska väl även fungera på en PC som du säger

Jag kör VNC mellan min OS X-burk, en OS 9-burk, win 2000-burkar och vår NT-server. Fungerar i stort smärtfritt (förutom att vnc på servern är segt som en skosula men det har förmodligen med alla onödiga program och tjänster som Winblows utför (utan att någon vet varför) att göra.

Jag har t o m klarat av en "dubbelförbindelse". Hemifrån loggade jag in (via ADSL) på jobbets mailserver (extern ip-adress) med min Powerbook. Sedan startade jag en VNC-klient på servern och anslöt till min stationära pc (intern [privat] ip-adress) och kunde faktiskt pilla runt lite, även om det gick riktigt långsamt.
Problemet var också att jag på min stationära pc har upplösning på 1600x1200 vilket ser väldigt grynigt ut på en powerbook med maximal upplösning på 1024x768.

Om du vill "freaka ut" totalt så kan du ju nöja dig med terminalen, hehehe...

[ 06-08-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-06 12:23

Terminalen är inga problem. Vad är det för UNIX kommando för att ta bort / lägga till användare ? Vilket telnet program ska man använda sig av i MacOS 9 ?

I Mac OS 9 tycker jag att Better Telnet funkar utmärkt. Kolla på VersionTracker.

Lägga till användare via terminalen? Hmmm, i Linux är det "useradd" och "groupadd" men i Mac OS X vet jag tyvärr inte. Kan inte heller testa då min Pismo är i Holland hos doktorn.

[ 06-08-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

• Oregistrerad
  • 2001-08-06 18:01

Hej alla!

Kan inte låta bli att nämna Windows XP(tävärr, so shoot me..).

Jobbar på dagarna med uteslutande WindowsPC(Privat är jag 150% Mac-Freak) och då gäller det ju att ´hänga med´ som det heter...

XP har ju redan från start stöd för grafisk fjärradministration(varför slita med telnet, det är ju bara sjukt och sååå tråkigt!).

tomshardware har en rätt OK genomgång av XP och den bit som jag fastnade för handlade just om fjärrstyrning...

För de som inte orkar läsa hela artikeln:

XP Remotedesktop

Det kommer verkligen att bli en tung kamp mellan OS X och XP och som det ser ut nu så har inte MacOS X nån riktig chans att roffa åt sig nått annat än att behålla de nishbrancher den har idag

VNC i all ära men hur mycket belastar inte det ett nätverk....
---
/Samuel

Varför så imponerad av XP?
Vi har ju haft detta länge och fungerade på Macen genom Timbuktu. Nu även för OS X. http://www.macosxready.com/

Att använda terminal är väldigt smidigt och mycket snabbt för de som vet vad de gör!

• Oregistrerad
  • 2001-08-06 22:12

Nja,

Får man inte vara imponerad av XP??

Vissa saker i XP _är_ mera genomtänkta
än dess motsvarigheter i MacOS X.

Visst, det finns Timbuktu och liknande lösningar men varför inte baka in det i OS X med en gång??

Terminalen skrämmer mig inte, men nog får man säga att man får en bra mycket bättre överblick av ett gui än en massa text filer som ligger spridda lite här och var
---
/Samuel

• Oregistrerad
  • 2001-08-06 22:17

Terminalen är absolut inte tråkig, varför skicka meningslös grafisk information när det handlar om att lägga till användare.
Eftersom mac os x använder sig av netinfo databasen för användare och dylikt så är det netinfos kommandon som du behöver använda. Se mer i Apples "understanding & using netinfo.pdf". Och man sidorna på
Följande kommandon:
niload
nidump
niutil
nicl

Citat:

Skapades ursprungligen av: Samu:
Nja,

Sjävklart, man får imponeras av vad eller vem som helst!
Min fråga var riktad till vad du var imponerad av. Det torde sammanhanget klargjort.

Kan vi få exempel. Det kan vara bra att veta för oss som ännu inte provkört XP:

Visst, det finns Timbuktu och liknande lösningar men varför inte baka in det i OS X med en gång??

Vad är det som säger att detta inte kommer.

Terminalen skrämmer mig inte, men nog får man säga att man får en bra mycket bättre överblick av ett gui än en massa text filer som ligger spridda lite här och var

Vissa saker behöver inte överblick. De behöver bara gå fort...

---
/Samuel

Citat:

Skapades ursprungligen av: Samu:
Nja,

Självklart. Om du lyckas...

Citat:

Säkert. Men inte nödvändigtvis bättre implementerade.

Citat:

---
/Samuel

Därför det är M$:s uppgift här i världen att integrera allting som finns i Winblows. Därigenom kväver man användarens möjlighet till valfrihet. Så på ett sätt är de verkligen innovativa i Redmond. Hur man håller användaren i ett strupgrepp.

Apple gör inte sådant, förutom med sin hårdvara.

Förutom att MS ännu en gång har stulit en idé med Remote Desktop XP.
Titta på bilderna så ser ni alla att det fungerar precis som Timbuktu.
Jag antar bara så här utan att ha provat varken att Timbuktu fungerar bättre.

*hoppas hoppas* att Netopia stämmer dom.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-07 22:27

Tycker denna diskussion verkar ha spårat ut lite. Vad har Windows XP
med detta inlägg att göra ? Grafiskt fjärrgränsnitt har väl funnits till windows
sedan NT4 Terminal server släpptes. Tackar
vet jag en W2K Terminal Server med tilläget installerat så man kan köra fjärr administrera grafiskt genom IE 5 !

Håller med MacMicke helt,varför egentligen hålla på med grafiska fjärr-gränsnitt när allt går mycket snabbare och belastar nätverk/hårdvara minst möjligast med lite sköna kommandon...

Det är det som är styrkan med UNIX baserade
system, att man kan fjärradminstrera allt på
enkelt sätt förutsatt att man kan lite kommandon. Det kallar jag användarvänlighet
på en högre teknisk nivå.

Tack för OS X Apple !

Citat:

Skapades ursprungligen av: kimmo:
Håller med MacMicke helt,varför egentligen hålla på med grafiska fjärr-gränsnitt när allt går mycket snabbare och belastar nätverk/hårdvara minst möjligast med lite sköna kommandon...

Det finns många tillfällen då man fjärrstyr en dator där grafiskt gränssnitt är överlägset, jag har fjärrstyrt min mac hemma en hel del från jobbet (och vise versa), jag gjorde t.o.m. ett jobb i indesign som jag skickade till tryckeriet, allting fjärrstyrt från ett studentrum i Uppsala hem till Umeå. Förklara gärna för mig hur mycket snabbare det gått att göra detta jobb terminalbaserat...

Jag tycker det är lite fånigt att ens säga för och emot som om vissa tror att en enda variant är den enda rätta bästa i alla situationer.

Förövrigt så finns det faktiskt poänger med att bygga in vissa funktioner i systemet. Att 10.1 ska stödja SMB (tror jag det heter) direkt är ju lysande och ett klart lyft för macen i blandade nätverk.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Det finns många tillfällen då man fjärrstyr en dator där grafiskt gränssnitt är överlägset, jag har fjärrstyrt min mac hemma en hel del från jobbet (och vise versa), jag gjorde t.o.m. ett jobb i indesign som jag skickade till tryckeriet, allting fjärrstyrt från ett studentrum i Uppsala hem till Umeå. Förklara gärna för mig hur mycket snabbare det gått att göra detta jobb terminalbaserat...

Visst, då behöver man ett grafiskt gränssnitt. Men läs rubriken till den här tråden...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Visst, då behöver man ett grafiskt gränssnitt. Men läs rubriken till den här tråden...

Ah, ok, jag tänkte nog mera på "fjärrstyra" och inte inte "fjärradministrera".

1
Bevaka tråden