Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stora marknadsandelar har Apples bärbara?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkter försöka ta fram den ultimata laptopväskan som ett examensarbete (om jag får det godkännt av min handledare), och undrar var jag kan hitta en "toplista" över försäljningen av bärbara datorer?

Google har bara givit marknadsundersökningar som kostar en väldans massa pengar.
Visst borde det finnas siffror från något av de stora märkena tillgängligt?

Särskilt intresserad av Apples siffror , hur förhåller det sig mellan 12", 15" och 17"?

Hittade lite i Apple's kvartalsrapport, tydligen såldes totalt 1,070,000st datorer, varav 462,000 bärbara, varav 211,000 var PB.
Vilket innebär en ökning med 29% från motsvarande kvartal förra året, i antal sålda portabla

Sen har det vart svårt att få fram så mycket mer.
Alla tillverkare jag kontaktat vägrar att ge siffror på försäljningen av specifika modeller.
Dock berättade IBM att T42 och T43 kommer ha samma skal åtminstånde fram till mars 2006.

Som det ser ut nu kommer vi anpassa väskan för 12", 15", 17", T42, T43 och någon Vaio.
Tipps på modeller som vore rätt?

Vi satsar på kundgruppen mellan Henk och Vajacases .

Förslag och tips motages tacksamt

• Oregistrerad
  • 2005-04-28 20:06

Jag skulle vilja se en väska som är bekväm både som axelrems, ryggsäck och även "vanligt" bärbar beroende på vad man tycker skulle vara lämpligt för stunden. Tycker mig inte ha sett någon sådan ännu.

• Oregistrerad
  • 2005-04-30 02:30
Ursprungligen av Jörgen U:

Jag skulle vilja se en väska som är bekväm både som axelrems, ryggsäck och även "vanligt" bärbar beroende på vad man tycker skulle vara lämpligt för stunden. Tycker mig inte ha sett någon sådan ännu.

Kensington Saddle bag uppfyller den funktionen.

http://www.kensington.com/html/4730.html

• Oregistrerad
  • 2005-04-30 02:40
Ursprungligen av kitesurf:

Vi satsar på kundgruppen mellan Henk och Vajacases .

Hoppsan. Kul att ni satsar på lyx/kvalitet. Det gillar jag!

Jag letade efter någon typ av väska som kunde rymma min 17". Till slut hittade jag en Prada-portfölj som kunde svälja den, men jag hade varit lika nöjd med en billig Timbuk2-messenger om jag bara hittat en här i München.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-28 21:15

Den ska vara så liten som möjligt, men ändå ha plats för sladdar och lite tillbehör. Tex de små väskorna från booq kräver att man pressar ihop strömsladden så den nästan går av för att få med den. Fler tillbehör kan man glömma...

En bra grej är att gör så att den inte ser ut som en klassisk datorväska och därmed minska stöldbegärligheten. Kanske kamouflera den som en sliten konsumpåse:)

• Medlem
  • Solna
  • 2005-04-29 10:49

Svar paa din egentliga fraaga: Borde det inte finnas branschstatistik naagonstans? Tycker mig ha sett saant daa och daa, är dock inte säker var, kan ha varit Ny Teknik eller naagot kanske.

Jag är grymt nöjd med min InCase-väska till min iB12" - bara en sak jag tycker illa om, och det är hur du gjort fickorna.

Vad är daa viktigt?

1. Rejäla saker. Det ska haalla helt klart längre än datorn.
2. Rejäla fickor. Det är här InCase felar. Den har tvaa fickor, en paa vardera sidan, bägge ganska smaa. När man stoppat ner det man vill ha med (strömsladd, en nätverkssladd, stor mus (har stora händer), ev naagon adapter ocksaa), sa blir väskan tre gaanger saa tjock, och väldigt otymplig. Hade de gjort bara en stor ficka paa ena sidan (eller tvaa, en paa varje sida), saa hade väskan blivit mycket smidigare. En ficka tar ju inte naagon plats förrän man använder den ändaa...
3. För mig är 500:- absoluta smärtgränsen. Jag är visserligen nöjd med min InCase, men att köpa en väska för en tiondel av kostnaden av datorn man stoppar i blir ganska löjligt i mina ögon....

Vi siktar på att utveckla en modell som bygger så lite volym till datorn som möjligt.
Modellen som tas fram nu kommer ha inte platts för något annat än datorn.
Ett modulsystem kommer att finnas för att få med ev. laddare och annat.
I princip är den bara ett kolfiberskal med några millimeter stötdämpande material.
Prismässigt tycks vi hamna ganska högt, eftersom vi tror att serien kommer att var liten och varje väska kräver ganska lång tillverknings- och monterings-tid.
Positivt i sammanhanget är ju att utvecklingsarbetet inte kostar något, eftersom vi gör det som ett sista roligt skolprojekt.

Måttförvirring

Hejhej

Jag skulle vilja be om lite hjälp från er som har AluPowerbook 12", 15" och 17".
Under konstruktionsarbetet med vår väska har vi använt måtten som Apple anger, dvs:
30 x 219 x 277mm för 12"Pb
27 x 241 x 348mm för 15"Pb
25 x 259 x 392mm för 17"Pb

Detta verkar inte riktigt stämma. Jag mätte av en händelse på fars PB 15" och ser nu i anteckningarna att den i själva verket var 24mm tjock, inklusive tassarna (1mm)!

Kan någon kontrollmäta sin PB?
Kommentera gärna om ni har mått som avviker.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-12 14:44

Jag skulle vilja be om lite hjälp från er som har AluPowerbook 12", 15" och 17".
Under konstruktionsarbetet med vår väska har vi använt måtten som Apple anger, dvs:
30 x 219 x 277mm för 12"Pb

Jag tycker detta stämmer bra på min 12".

Men bör ni inte ha marginal på någon mm om jag t.ex. har en buckla i datorn? Eller att materialet i väska kan ge med sig en mm?

Ursprungligen av pesc:

Jag tycker detta stämmer bra på min 12".

Men bör ni inte ha marginal på någon mm om jag t.ex. har en buckla i datorn? Eller att materialet i väska kan ge med sig en mm?

Det är rätt tajt inne i väskan, men fodret i sig är flexibelt.
Tanken är att den framför allt ska vara volymsnål till tusen, och skön att bära med sig.

Kankse det vore sjyst om de gick att bygga ut med moduler för t.ex laddare och annat som man ev. vill ha med. Men inget är klart på den fronten än, bara några skisser på olika lösningar, så som nätsidor och utvändiga småfack.

Jaha, nu så är då exjobbet/väskprojektet någorlunda färdigt. En prototyp för MBP 15" är byggd och kanske jag försöker att tillverka väskan i en liten serie om jag hinner.

En skiss, dock utan handtag eller axelrem:
http://hem.g5.se/m/3.mpg
(~1MB)

Väskan har ett hårt skal på ca 2 mm (kolfiber/epoxy) med ca 5 mm mjukt stötskyddande foder. Datorn öppnas i samma handgrepp som öppnar väsklocket, och datorn kan sen användas utan att ta ur den ur väskan.
Att sidorna på väskan sitter i locket gör att man kommer åt DVD'n och alla portar på datorn när väskan är öppen, likt RadTech's MacTruck och Omni.

Ska ta några riktiga bilder efter det att jag fixat några grejer på prototypen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-12 14:47

...Datorn öppnas i samma handgrepp som öppnar väsklocket, och datorn kan sen användas utan att ta ur den ur väskan.

Tjusigt.

Fast finns det hål i bak på väskan så att datorns fläktar kan blåsa ut luft?

Ursprungligen av pesc:

Tjusigt.

Fast finns det hål i bak på väskan så att datorns fläktar kan blåsa ut luft?

Kul att den gillas, jag hoppas åtminstånde kunna göra gjutformar som håller för 10-20 st under hösten.

I öppet läge bildas en glipa där luftströmen kan passera, framför skärmen. Det räcker för att luftströmen ska kunna passera. Det blir inte heller helt tätt mot insidan locket.

Apropå marknadsfördelningen, om någon finner det intressant, vi satte ihop siffror vi sammanställt från diverse rapportfragment från IDC och Gartner.
Så här har laptop-marknaden utvecklats sen 2001:
(det skiljer upp till 10% mellan Gartner och IDC's rapporter)

Edit: miss fix

Senast redigerat 2006-09-13 03:26
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-12 13:06

snyggt!

1
Bevaka tråden