Kanske en märklig fråga... Men min fru har sin arbetsplats hemma - jobbar på distans via adsl-anslutning. Jobbet har försett henne med en router som är programmerad för största säkerhet. Jag kommer alltså inte in i Routern för kunna ändra några inställningar. Den är inkopplad först i kedjan efter adsl-modemet. Senare i kedjan har vi en 8-portars switch som vårt "privata" nät här hemma.
Övriga förutsättningar och önskemål:
Jag har en ny 54Mbps trådlös Router (Buffalo cable/DSL router) som jag gärna skulle använda - tänkte utrusta min iBook G3 (vit) med Airport-kort och skaffa en AirPort express för att låta stereon spela iTunes (som finns i min stationära G5).
Fråga 1:
Kan jag häkta på den trådlösa routern först i kedjan och koppla in hustruns "jobbrouter" på en av de 4 TP-uttagen utan att behöva ändra inställningarna i hennes router?
Fråga 2:
Om ovan inte fungerar - kan jag koppla in den trådlösa routern på ett av TP-uttagen på hustruns jobb-router (antar att jag då ställer in Bufflon på "cable" och inte "DSL"), och därigenom få ett "sub-nät" där den trådlösa routern delar ut IP-adresser (trådlöst + det vanliga ethernet-nätet med skrivare och ett par macar).
Fråga 3:
Fungerar iTunes i alla trådlösa nätverk oavsett fabrikat på routern (kan jag överföra iTunes från MacG5 via "icke-mac-trådlös-router" till AirPort express?
Tacksam för svar/tips
Torbjörn Axner, Västerås