Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska Apple hittar på nya ord

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Särskrivningarna sprider sig - och finns nu även på svenska Apples förstasida.

Under Quicktime 7 står det "allti från".

Vad betyder "allti"?

• Oregistrerad
  • 2005-04-22 14:36

När man uttalar 'alltid' så är det inte alltid 'd' kommer med fonetiskt och då blir det 'allti'

Allti = Nästan alltid.

Apple har blivit slarvigare. Förr så var det aldrig felstavningar på deras .se sida och nästan allt var på svenska, nu är det ibland någon konstig blandning av holländska svenska norska danska och svengelska. Inte för att jag bryr mig så mycket men det är klantigt av ett företag som ändå sätter en ära i se till detaljer.

Jag tror Allti är ett förnamn i Finland

Det intressanta är att om en det hade varit en annons i en tidning hade apple fått ekonomisk ersättning av tidningen för stavfel i annonsen!

Ursprungligen av Mattias H:

Det intressanta är att om en det hade varit en annons i en tidning hade apple fått ekonomisk ersättning av tidningen för stavfel i annonsen!

Inte alls, om de hade lämnat färdigt annonsmaterial själva, vilket de med största sannolikhet skulle ha gjort.

Ursprungligen av Nurell:

Inte alls, om de hade lämnat färdigt annonsmaterial själva, vilket de med största sannolikhet skulle ha gjort.

Du har så rätt. Förutsättningen är ju att det inte är Apple utan tidningen som felar.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-04-22 15:23

jesper du har för mycket fritid om du sitter o kollar in såna saker LOL

Deras sida för varför man ska köra mac i skolan är helt fruktansvärd. Det är särskrivningar på var och varannat ord. Det är dålig stil av Apple Sverige att inte kolla sånt bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-22 17:14
Ursprungligen av aquilas20:

Deras sida för varför man ska köra mac i skolan är helt fruktansvärd. Det är särskrivningar på var och varannat ord.

Man vill väl helt enkelt bara göra sig förstådd hos dagens svenska skolungdomar...? :rolleyes:

Ursprungligen av macce:

Man vill väl helt enkelt bara göra sig förstådd hos dagens svenska skolungdomar...? :rolleyes:

I sådana fall borde de ha använt http://lunarizer.tapiren.org/

Ursprungligen av Abbe83:

jesper du har för mycket fritid om du sitter o kollar in såna saker LOL

Jag har ingen fritid alls just nu.

Men jag råkade bara få syn på det här när jag gick in på Apples hemsida.

Och jag hatar verkligen särskrivningar.

Det är nog ganska lätt att missa ett mellanslag, dom vill nog istället leka med tigern så det blir mindre tid till kontroll av stavning.

Särskrivningar är verkligen det värsta, och ska inte få förekomma på sådana ställen. Tycker jag.

Men det är så få som bryr sig om språket nu för tiden, jag tillhör väl en utdöende art.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-22 17:01
Ursprungligen av Leftrustle:

Särskrivningar är verkligen det värsta, och ska inte få förekomma på sådana ställen. Tycker jag.

Men det är så få som bryr sig om språket nu för tiden, jag tillhör väl en utdöende art.

Precis. Se bara i Macotekets produk katalog med Mac tillbehör.
Väldigt många sär skrivningar, faktiskt.
Irriterande tycker jag. Jätte irriterande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-22 17:46

Det är inte samma personer som gör Apples program och system respektive marknadsföringsmaterial. Jag håller med om att det slarvas en hel del i Apples trycksaker och webbmaterial.

Bannerreklamen är fin....

[CENTER]

[/CENTER]

1
Bevaka tråden